BETA EN MOVE ON ZIJN EEN SAMENWERKING GESTART MET ORANGE PEAK COMPANY (OPC) OM VIA DATA MEER INZICHT TE KRIJGEN EN GEVEN IN SHOPONTWIKKELINGEN. DE CIJFERS KUNNEN ONDERNEMERS HELPEN IN HET MAKEN VAN DE JUISTE ASSORTIMENTSKEUZES, MAAR HELPEN OOK BETA BEPAALDE ONTWIKKELINGEN TE DUIDEN.

 “Ondernemers hebben inzicht nodig”, stelt Martijn van der Kolk van BETA. “En dat inzicht gaan wij nu samen met Orange Peak proberen te verschaffen.” Orange Peak heeft veel nuttige branchedata, weet Van der Kolk. “Bijvoorbeeld op het gebied van vers. Die data kunnen wij delen met onze leden, iets dat hen aan het denken kan zetten.” Waar moeten we dan aan denken? “Nou”, zegt Van der Kolk, “bijvoorbeeld hoeveel stations verkopen er nu precies versproducten? En wat zijn de resultaten van de stations die een bakkerij hebben? Er zijn nu nog maar weinig gegevens over.”

“Ook landelijke trends of lokale voorkeuren hebben wij in kaart.”

Alle Hans Hiemstra

Directeur, Orange Peak Company

Grote veranderingen

De tankstationbranche staat aan de vooravond van grote veranderingen. Niet alleen op het voorterrein, ook in de shop. Steeds meer ondernemers voegen retail- en horeca-activiteiten toe. “Maar hoe goed renderen die? En past een bakery eigenlijk wel op die bepaalde locatie? Of kunnen er beter andere keuzes worden gemaakt?”, vraagt Alle Hans Hiemstra van Orange Peak Company zich hardop af. OPC kan het volgens hem analyseren en ondernemers kunnen daar hun voordeel mee doen. OPC kijkt daarbij tot op productniveau. Hiemstra: “Als negen van de dertig ondernemers een bepaald product voeren en zij zijn daar heel succesvol mee, dan merken wij dat op. Op basis van die algemene data kunnen wij zinnige informatie delen. Ook landelijke trends of bepaalde lokale voorkeuren hebben wij in kaart.”