ONDER NORMALE OMSTANDIGHEDEN ZOUDEN DE KRANTEN DEZE WEKEN VOL HEBBEN GESTAAN VAN DE MONDIALE OLIEPRIJZENOORLOG EN ZOU HET GESPREK VAN DE DAG DE BEPERKING VAN DE MAXIMALE SNELHEID OP DE SNELWEGEN ZIJN.
Helaas zijn het geen gewone tijden, maar moeten we met elkaar een gezondheidscrisis doorstaan. Nu de brandstofomzet als gevolg van de uitval van de vraag door corona circa gehalveerd is, blijkt de hoge brandstofmarge een welkom doekje voor het bloeden in onze sector. Uiteraard geldt dat laatste niet voor de oliemaatschappijen. Hoe komt de olieprijs zo laag? Vanwege de afgenomen vraag naar olie zijn de olieproducerende landen in overleg gegaan over beperking van de productie. Door het aanbod te beperken bij een afnemende vraag blijft de olieprijs op een aanvaardbaar peil. Rusland en Saudi-Arabië hebben echter geen overeenstemming gekregen over beperking van de productie. In plaats daarvan is er een prijzenoorlog uitgebroken. Door het dumpen van olie is de prijs voor een barrel nu ruim onder de 20 dollar. Met deze oorlog worden producenten van bijvoorbeeld schalieolie uit de markt gedrukt, maar ook veel oliemaatschappijen hebben een veel hogere olieprijs nodig voor een gezond rendement. Bij een daling van de olieprijs dalen de pompprijzen normaal gesproken ook. Nu echter de afzet aan de pomp de afgelopen weken stagneerde is de pompprijs niet zo hard gedaald als normaliter het geval is. Hiermee is de retailmarge sterk toegenomen.
Zeker niet alleen maar voordelen
Voor partijen die grote voorraden aanhouden is een daling van de olieprijs uiteraard slecht nieuws. Ook inkopers met een vaste korting of termijnprijsafspraak profiteren niet van de lage olieprijs. Sterker, deze partijen hebben last van concurrenten die tegen een lage prijs inkopen en dit voordeel doorgeven aan de consument. Met een lage olieprijs komt het resultaat van oliemaatschappijen onder druk te staan, met als gevolg minder investeringen, bijvoorbeeld in de energietransitie, en zal er in kosten gesneden gaan worden. Een lage olieprijs zal op de langere termijn dus zeer veel impact hebben, ook op het Nederlandse tankstationlandschap.
“Het kan haast niet anders dan dat de olieprijs voorlopig laag blijft”
Christiaan van der StraatenToekomstige verwachtingen
Helaas hebben we geen idee hoe we uit de gezondheidscrisis gaan komen. Wel is duidelijk dat er anders gekeken gaat worden naar globalisering: reizen, mobiliteit en mondiale distributieketens. Ook is duidelijk dat de economie klappen heeft opgelopen. Hoe lang de recessie zal zijn, is niet goed te voorspellen, maar dat de vraag naar olie voorlopig laag blijft is zeer aannemelijk. Tel hierbij op dat de voorraden groot zijn, dat de Russen en Arabieren nog geen vrede hebben gesloten en dan kan het haast niet anders dan dat de olieprijs voorlopig laag blijft. Als straks de volumes in Nederland weer aantrekken, zal mogelijkerwijs de pompprijs zich wel wat meer gaan aanpassen en zullen de retailmarges wat afvlakken. In de afgelopen weken heb ik echter geleerd dat voorspellen een gevaarlijke bezigheid is. Het allerbelangrijkste blijft dus een mooi servicepunt te realiseren met een mooi gedifferentieerd aanbod en leuke medewerkers, waar de profits vooral ook uit andere producten komen dan uit de brandstofverkoop.