Leren en investeren in een gezonde toekomst.
Niet aan de zijlijn toekijken of slechts een korte invalbeurt krijgen, maar direct de volle negentig minuten meespelen. Dat is hoe ik mijn eerste maanden bij het secretariaat van BETA het best kan omschrijven. Sinds januari van dit jaar ben ik, na een carrière bij een rechtsbijstandsverzekeraar, werkzaam als juridisch adviseur bij BETA. Vanaf de eerste week ben ik door mijn collega’s al volop betrokken bij alle juridische aangelegenheden die binnenkomen. Van huuropzeggingen door verhuurders tot CAO-gerelateerde vragen van tankstation ondernemers tot aan het begeleiden van ontslagprocedures. In de afgelopen maanden heb ik er allemaal al mee te maken gehad. Alhoewel dit soort onderwerpen tankstation-ondernemers vaak hoofdpijn opleveren, kan ik er (gek genoeg) juist geen genoeg van krijgen. Doordat ik in de afgelopen periode veel met tankstation-ondernemers heb gesproken, heb ik in rap tempo kennis kunnen maken met de tankstationbranche. Een eigenzinnige branche, die op dit moment volop verandert. Daarbij doel ik vooral op de energietransitie van brandstoffen naar elektrisch laden, die in de komende jaren plaatsvindt. Wij als secretariaat merken dat het plaatsen van laadpalen op tankstations steeds meer speelt onder ondernemers. Wij zijn de afgelopen tijd dan ook volop bezig geweest met het opdoen van kennis rond het elektrisch laden. Inmiddels hebben wij een aantal goede gesprekken gehad met enkele grote leveranciers van elektrische laadpalen. Hierdoor hebben we een goed beeld van de verschillende spelers op de markt, de diensten die zij leveren en de kosten die hierbij komen kijken. Verder hebben we goed contact met enkele leden die er al eerder voor hebben gekozen om laadpalen op hun tankstation te plaatsten. Met de inmiddels opgedane kennis, ondersteun ik op dit moment één van onze leden die het voornemen heeft om laadpalen te plaatsen op zijn tankstation. Samen pionieren richting de toekomst; daar krijg ik energie van.
Het belangrijkste item bij elektrisch laden is of er voldoende elektrische capaciteit aanwezig is op het tankstation. Inventariseer dat dus snel, want vol is vol. Punt van grote aandacht is ook het exploitatiemodel. Ga je als ondernemer samenwerken met de brandstofleverancier? Of (juist) niet. En investeer je zelf of kies je voor een participatiemodel? Wij denken dat het goed is dat je als ondernemer zelf in vrijheid over de(toekomstige)brandstofmix kan beslissen, maar wij begrijpen ook goed dat de investeringen hoog zijn en de verdiensten (nog) laag. Ondanks deze situatie is onze verwachting dat we pijlsnel omzetgroei zullen zien. Mocht je dus juridisch advies nodig hebben, of mocht je vragen hebben met betrekking tot elektrische laadpalen, dan weet je mij te vinden. Ik kijk er naar uit om snel met jullie kennis te maken.