VAN TEXACO NAAR TOTAL. DE REDEN? HET FIJNE GEVOEL BIJ TEXACO (EG GROUP) WAS NA 35 JAAR VERDWENEN. EN GEVOEL IS BELANGRIJK VOOR FRANK OOMEN VAN TANKSTATION OOMEN IN GROESBEEK. “MET TOTAL HEB IK WEL WEER EEN KLIK, EN ZE HEBBEN EEN GOED MARKETINGAPPARAAT. DAT VIND IK OOK BELANGRIJK.”
Op bezoek bij Total Oomen aan de Herwendaalseweg in Groesbeek wordt meteen duidelijk wat voor een tankstation het is. Klanten rijden af en aan, voor brandstof, voor een pakje peuken en voor een wasbeurt. En iedereen kent Frank Oomen. De grappen zijn niet van de lucht. “We hebben hier van die scherpe humor, daar moeten mijn medewerkers nog weleens aan wennen. Zeker als ze hier net zijn gestart. Maar ik vind dit het leukste van het vak. De mensen, het praatje, de lach. Je moet het hier zien tussen drie en vijf uur in de middag. Dan komen alle bouwvakkers terug van de bouw, het is hier net een kroeg. Tenminste, voor coronatijd. Nu houden we ons netjes aan de regels”, vertelt Oomen. Het is passend bij de gevoelsmens die hij is. “Ik heb het tankstation eind 2005 overgenomen van mijn moeder, ook toen al hadden we Texaco op de luifel staan. Tot vorig jaar, alle contracten liepen via Nijol. Dit jaar zou ik voor het eerst een contract kunnen tekenen bij de EG Group. Maar dat voelde niet goed. De laatste vier jaar heb ik wel vijf verschillende accountmanager gehad. Prima jongens hoor, maar je bouwt er in zo’n korte tijd geen band mee op. En ze kregen intern ook niet veel gedaan voor mij als ondernemer. Dat is jammer, en dat is de reden dat ik verder ben gaan kijken”, aldus Oomen.
Gave marketingacties
Hij heeft met tal van partijen om de tafel gezeten. Oomen: “En ik heb hele goede aanbiedingen gehad en uiteindelijk gekozen voor Total. Ook omdat ik ondernemers hier in de buurt erover heb gesproken, ondernemers die ook naar Total zijn overgestapt. Het is gewoon goed geregeld daar. En ze hebben gave marketingacties.” Hierbij doelt Oomen onder meer op de Total Club-voetbalactie. Door deel te nemen sparen klanten punten voor henzelf én scoort men geld voor de favoriete amateurvoetbalclub. “Ik heb hier zes voetbalclubs in het dorp. En ik heb overal een reclamebord hangen, maar via zo’n actie van Total trek ik ze natuurlijk helemaal naar mijn station”, glundert Oomen. Daarnaast kunnen klanten ook sparen voor gratis brandstof, gratis carwash of voor cadeaus via het Total Club-spaarprogramma. “En iedereen die voorheen bij ons Texaco-punten spaarde, die kom ik ook tegemoet. De punten worden voor een gedeelte overgeheveld naar het Total Club-spaarprogramma”, legt Oomen uit.
Marges
Hij heeft in de onderhandeling, en in de keuze, vooral hiernaar gekeken. Minder naar de marge. “Natuurlijk is dat ook belangrijk, maar niet doorslaggevend. Bovendien, de marges van de verschillende partijen zitten echt heel dicht bij elkaar. Nee, dat is het niet.” Tankstation Oomen geeft overigens tien eurocent korting op een liter benzine. Dat is volgens Oomen voldoende, ook voor zijn station dat op nog geen tien kilometer van de Duitse grens ligt. En daar is de brandstof gemiddeld twintig eurocent goedkoper. “Maar liefst 85 procent hier is vaste klant. Het is de reden waardoor ik ook van de coronacrisis weinig last heb, ik deed in 2020 2,3 miljoen liter. Dat was in 2019 niet veel anders. Bovendien komen mijn klanten niet voor de korting, die komen voor ons hier. Voor het dorpse karakter van dit station. En voor de service. Een deel van de klanten tankt op rekening, dat kan lang niet overal. Hier wel.”