MOBILITEIT VERANDERT, MENSEN REIZEN MEER VERSPREID OVER DE DAG. DIT BETEKENT MEER AANLOOP VERSPREID OVER DE DAG BIJ TANKSTATIONS, WAARBIJ DE BEHOEFTE AAN KLEINE GENIETMOMENTEN, EN AAN LEKKERE LUXERE PRODUCTEN, GROEIT. ZEKER IN DE ZOMERTIJD. KOREN OP DE MOLEN VAN SAPPEN, SMOOTHIES EN IJS. DAT AANBOD SCOORT BIJ TANKSTATIONS.

“Men wil tegenwoordig kwaliteit en vers. Niet alleen de gast van het tankstation, ook de tankstation-ondernemer. Zijzelf zijn ook op zoek naar mogelijkheden om hun omzet te vergroten en hun afhankelijkheid van brandstof gerelateerde producten te verkleinen. Non-Fuel-Related (NFR) items worden steeds belangrijker”, weet Paul Geene, key-accounts adviseur van Woertman Nederland. Het aanbieden van verse sappen, smoothies, ijskoffie en ambachtelijks ijs zijn hiervoor een perfecte invulling, stelt hij. “Belangrijke nieuwe markt is de ontbijtmarkt. Met gezonde smoothies en verse sappen. Naast sappen is bijvoorbeeld ook gezonde acai bowl met granola zeker inzetbaar als ontbijt.” Het is bewonderingswaardig volgens Geene, zeker als je kijkt waar de tankstations vandaan komen. “Vroeger met de beperktere openingstijden van de winkels waren tankstations een perfecte plek om toch nog wat te kunnen krijgen. Dit waren in eerste instantie vaak minder gezonde producten. In de afgelopen jaren is dit assortiment uitgebouwd en gezonder en verser geworden. Inmiddels zijn er al veel tankstations die dit succesvol hebben doorontwikkeld naar ter plekke verse bereiding, dus à la minute.”

“In Nederland drinkt men koffie in de ochtend, maar in de namiddag en op warme dagen zakt deze consumptie in. Dan is zeker een ijskoffie een goede margemaker.”

Paul Geene

Key-accounts adviseur, Woertman Nederland

Instagramable

Die ter plekke verse bereiding vraagt echter wel aandacht. “Er zijn altijd mogelijkheden om dit beter en efficiënter in te vullen. Denk aan de inzet van gebruiksvriendelijke apparatuur. Zoek naar combinaties van aan de ene kant vers en kwaliteit en aan de andere kant eenvoudige, snelle bereiding. Verder is het belangrijk om goed in te spelen op trends en ontwikkelingen in de markt door de inzet van concepten. Bijvoorbeeld gezonde smoothies. En dan niet alleen maar aardbei en banaan, maar ook spannende combinaties. Zoals bijvoorbeeld groene smoothies met avocado en tarwegras en spirulina. Ook een kans voor tankstations volgens Geene: “In Nederland drinkt men koffie in de ochtend, maar in de namiddag en op warme dagen zakt deze consumptie in. Dan is zeker een ijskoffie een goede margemaker.”

Aantrekkelijke presentatie

Presentatie is belangrijk. Deze moet in de ogen van Geene aantrekkelijk zijn. “Dat betekent dat je meer verkoopt. Ga maar na: iets wat er net vers bereid uit ziet, neem je snel mee. Ook zorgt een goede presentatie voor vergroting van de impulsaankoop. Men deelt tegenwoordig allerlei ervaringen via socials, daarom is het belangrijk dat producten goed worden gepresenteerd en Instagramable zijn. De jongere generatie is zeer beeldbewust.” Het zelf tappen van sappen in de shop kan het beeld versterken. “De klant ziet dat het écht vers is. En hij of zij ziet dat het gezond is, boordevol vitamines. En ook belangrijk: het vers tappen van sappen levert een aantrekkelijk rendement op”, aldus Geene. Hij geeft aan dat de hoeveelheid handling die het vers tappen van sappen oplevert meevalt. “Vroeger was het veel werk, maar tegenwoordig is het schoonmaken een fluitje van cent. Dit vanwege het feit dat je de onderdelen heel makkelijk van de machine af kunt halen en je deze in de vaatwasser kunt doen. Ook is het mogelijk om een dubbel set onderdelen te gebruiken zodat je de ene set kan schoonmaken en je de machine altijd kan gebruiken. En zoals voor alle apparatuur geldt; in opstartfase moet je personeel even vertrouwd raken met de nieuwe apparatuur. Daarna heb alleen maar voordeel.”

Bemande stations

Verse sappen, smoothies en ijs zijn vooral geschikt voor bemande servicestations met voldoende traffic of met een meer sociale functie in de omgeving. Toch moeten die stations wel beschikken over voldoende ruimte, personeel en apparatuur om verse producten te kunnen bereiden en verkopen. Geene: “Dat kost geld, maar de verkoop van verse producten draagt ook bij aan de omzet en biedt een goede marge. Een leverancier speelt hierbij een grote rol om mee te denken over passende en efficiënte oplossingen zodat onder streep meer overblijft. Voor sommigen is het interessanter om ‘naar voren’ te werken en te presenteren. Voor anderen is à la minute bereiden zeker een optie. Dit geeft een hogere klantbeleving en geen derving.”

‘IJs doet veel met de uitstraling’

Nandor Trumpi is vooruitstrevend. Altijd al geweest. Op zijn voormalige Esso in Breda (inmiddels is dit een OK) introduceerde hij een ijsconcept en een groente- en sappenbar van Juice Makers. Ook nu verkoopt hij ijs in zijn nieuwe shopconcept Trumpi Time. Een categorie die zorgt voor reuring, beleving, omzet en winst. Zelf stond hij er destijds van te kijken, de verse sappen liepen als een tierelier in zijn tankstation in Breda. “Jongeren kwamen er speciaal voor. Een groentesapje koste €5,95, een fruitsapje €4,95. Ik weet niet hoe ze het doen, maar het werd betaald. Dat kon ik mij in mijn jeugd niet veroorloven”, aldus Nandor Trumpi. Nu bij Trumpi Time verkoopt hij geen sappen, wel ijs. “IJs doet veel met de uitstraling en beleving van stations. Dat moet je niet zomaar aan de kant schuiven door het in de winter niet aan te bieden. Bovendien weten mijn klanten dat ze bij ons altijd een ijsje kunnen kopen, ongeacht het seizoen.”

Tips van Trumpi

Trumpi heeft als ervaren ondernemer ook tips voor anderen die willen starten met ijs en sappen. “Zoek een goede leverancier voor fruit en groenten. Dat is één. Kijk ook goed om je heen welke andere winkels, concepten of retailers ook ijs en sappen verkopen. En pas daarop je aanbod smaken aan. En qua derving? Met ijs heb je daar geen problemen. En voor de sappen moet je zorgen voor een vaste leverancier die dagelijks levert.”