Inmiddels mag ik al 17 jaar de ondernemers aangesloten bij de Belangvereniging Tankstations gevraagd en ongevraagd van dienst zijn. En dan te bedenken dat ik 18 jaar geleden nog officier van justitie wilde worden. De tankstationbranche werkt dan ook verslavend.
Iedere dag is mijn adviespraktijk weer anders. Soms drukdoende om aan de keukentafel te onderhandelen over een huurverlaging, zodat er weer een gezonde boterham kan worden verdiend en op een ander moment een cheque uitschrijven van ruim 27 miljoen op de veiling van concessierechten langs de snelweg. De zeer intensieve begeleiding van grote verkooptrajecten, zoals bij de clusters van tankstations van Roel Maas en Joost Van Diepen, hebben mij heel veel energie gegeven. Ook de realisatie van nieuwe locaties, zoals het tankstation van Mattijs Jongeneel in Ypenburg, waren indrukwekkend om te doen. Na een lange aanloop van aankoop, financiering, plannen van de bouw, sluiten van de contracten is het fantastisch om op de dag van opening een nieuw tankstation binnen te lopen. Ook zou ik niet zonder de spanning kunnen van het uitonderhandelen van huurvergoedingen, het sluiten van afnamecontracten en het oplossen van conflicten. Dat wij als BETA, samen met PEUT, ervoor hebben gezorgd dat iedere ondernemer een gezonde inkoopmarge kan realiseren via onze Gouden Regels vervult mij nog iedere dag met trots. Het leuke aan mijn werk is dat de belangen vaak heel groot zijn, terwijl de ondernemers no-nonsens zijn. Niet lullen maar poetsen, aanpakken maar! En naast al het harde werken is er altijd tijd voor leuk persoonlijk contact.
“Sinds kort zijn wij ook specialist op het gebied van elektrisch laden, iets wat ik vijf jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden.”
Chris van der StraatenBij het schrijven van deze column heb ik ook nagedacht over de grootste wijzigingen in de branche. Naast het volwassen worden van de horeca op de tankstations, waar wij ook op ingespeeld hebben met BETA FOOD, is de schaalvergroting opvallend. Steeds vaker begeleid ik ondernemers die het tankstation verkopen of verhuren aan een grotere onderneming. Ik denk dat deze trend ook ingegeven is door alle transities – op gebied van horeca en energie – die gaande zijn. Met BETA ADVIES willen we ook bij deze transities uitdrukkelijk onze rol blijven spelen. Sinds kort zijn wij daarom ook specialist op het gebied van elektrisch laden, iets wat ik vijf jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden. In mijn eerste jaren bij BETA keken we naar shopomzet per liter en hadden we te maken met brandstofmarges van 12 à 13 cent per liter. Inmiddels schieten we door de 20 cent marge heen, zegt het brandstofvolume nauwelijks nog iets over de (te verwachten) shopomzet en proberen we te berekenen hoeveel laadbeurten we nodig hebben voor een break-even businesscase. Times are changing… en dan hebben we het nog niet eens gehad over het vonnis dat onlangs tegen Shell is gewezen en het gerommel onder de aandeelhouders van de big oil.