ZOMAAR EEN BERICHT ERGENS IN HET NOS-JOURNAAL OP VRIJDAGOCHTEND: ING HEEFT DE WINST HET AFGELOPEN KWARTAAL (DUS DE AFGELOPEN DRIE MAANDEN) VERVIJFVOUDIGD. DE WINST BEDROEG 1,5 MILJARD EURO… IK WAS DIRECT WAKKER.

Diezelfde bank die meer dan de helft van haar kantoren heeft gesloten. De bank die de afgelopen twee jaar 1.440 banen heeft geschrapt in Nederland in verband met een reorganisatie. En hoe worden dan die arbeidsplaatsen ingevuld? Door kosten te verhogen en meer taken bij u en mij neer te leggen. En oh ja: “We maken het nóg gemakkelijker met de introductie van de Geldmaat!” Een knalgele machine met een vriendelijk blauw gezichtje.

De praktijk. Mijn bedrijf is gevestigd in een gemeente met ruim 56.000 inwoners. In de plaats Hoogeveen zelf is geen mogelijkheid tot afstorten van sealbags (de bekende zakken met gebundeld geld). Daarvoor moet ik in de auto naar Hollandscheveld (5.000 inwoners) of Ruinen (3.700 inwoners). Het afstorten van contant geld kan ik maar bij één van de drie Geldmaat-machines die Hoogeveen rijk is. En die staat in de DA-drogist midden in de drukste winkelstraat van Hoogeveen. Een plek waar je niet met de auto kunt komen. En dus moet je lopend ongeveer een kilometer overbruggen. En dan moet je hopen dat de automaat niet defect is. Dat overkomt mij overigens vaker wel dan niet. En als er een biljet niet goed is, dan spuugt de automaat die weer uit inclusief de nog niet verwerkte biljetten. Sta je daar tussen de lippenstift kopende huisvrouwen… Voor alle duidelijkheid; het oude ING-kantoor stond tot voor kort praktisch naast ons bedrijf.

Heeft u de kosten gezien op uw maandelijkse facturen? Elke verpakte storting (sealbag) kost € 7,50. Over elke storting betaal ik een ‘courtage’ van een kwart procent per storting. Zit er een biljet dubbel in? Of heeft een biljet een omgevouwen ‘oortje’? Dan berekent mijn bank een boete van nog een keer € 7,50 per ‘non-kwaliteit’ storting. En wanneer je vraagt welke storting dit betrof, dan kunnen ze dit niet bewijzen. Zo betaal je onder meer ook voor elke bijschrijving op je rekening, voor elke incassobatch, voor elke afschrijving en voor elke verzamelbetaling.

Voor ons als gast van de bank worden de veiligheidsrisico’s groter en de kosten en handelingen nemen toe. Zo’n bericht, vrijdagmorgen op het NOS-Journaal, is dan echt frustrerend. Ik zou ook moeten reorganiseren als ik zo met onze gasten om zou gaan. BETA maakt zich hard voor een goede positie van tankstations in het betalingsverkeer. Ik verwacht dan ook van de banken dat ze onze belangen meenemen en ons niet gebruiken als veredelde bankfilialen.