FLITSBEZORGING MAAKT EEN SNELLE GROEI DOOR IN NEDERLAND. CONSUMENTEN ZOEKEN SERVICE EN GEMAK EN FLITSBEZORGERS VOORZIEN IN DEZE BEHOEFTE. VOORAL VOOR SUPERMARKTEN. MAAR OOK EEN ENKELING IN DE TANKSTATIONS-BRANCHE KIJKT MET BELANGSTELLING NAAR DE DIENSTEN VAN DE SUPERSNELLE BEZORGDIENSTEN.

Een steeds groter deel van ons eten en drinken halen we niet zelf in de supermarkt, maar we laten het
thuisbezorgen. En vaak willen we dat ook nog snel hebben. Flitsbezorgers als Flink, Getir, Zapp en Gorillas veroveren daarom razendsnel de Nederlandse markt voor boodschappenbezorging. Zo werkt supermarkt Jumbo samen met flitsbezorger Gorillas. En Albert Heijn en Spar brengen boodschappen bij je thuis via Thuisbezorgd. nl en Deliveroo, die tot nu toe vooral maaltijden van restaurants bij consumenten bezorgden. Datzelfde Deliveroo werkt ook samen met Shell. Shell is één van de weinige oliemaatschappijen die experimenteert met dagelijkse boodschappen bezorgen. Klanten die gebruikmaken van de dienst hebben de essentiële producten, zoals levensmiddelen, handzeep en wc-papier gemiddeld binnen dertig minuten thuis. Dat is in de wereld van flitsbezorging overigens nog redelijk lang. Bij flitsbezorging geldt dat de boodschappen binnen 20 minuten thuis zijn.

Via app
Hoe werkt het? Consumenten plaatsen een bestelling via een app. Vervolgens verzamelt iemand in een magazijn de aankopen en bezorgt deze binnen 10 à 20 minuten bij de besteller thuis. Het is een nieuwe vorm van gemak, waarvan vooral jonge consumenten gebruik maken, zo maakt een rapport van INretail, Thuiswinkel. org en E-commerce Nederland duidelijk. Flitsbezorgers hanteren korte bezorgtijden, daarom zijn ze vaak gevestigd op korte afstand van hun klanten, zodat ze binnen de afgesproken bezorgtijd kunnen bedienen. Levering gebeurt vanuit zogenoemde dark stores. Deze naam verwijst naar een winkel of locatie die zich uitsluitend richt op online winkelen. Bij deze ‘donkere winkels’ kan je als klant in de regel niet naar binnen (op sommige locaties is pick & collect wel een optie) en ramen zijn met regelmaat afgeplakt zodat je niet naar binnen kan kijken. Flitsbezorgers zelf spreken overigens liever over warehouses. Het zijn in feite een soort last mile bezorghubs voor flitsbezorging, om van daaruit de consument supersnel  thuis te kunnen bedienen.

Discussie
In Nederland zijn Gorillas, Flink, Getir en Zapp actief in al bijna 30 steden. De snelle groei van flitsbezorging blijft niet onopgemerkt. Over de magazijnen, en de invloed daarvan op de omgeving en de stad, is veel te doen. Verschillende gemeenten hebben inmiddels een halt toegeroepen aan de groei van het aantal dark stores vanwege klachten van omwonenden. Zij klagen over de winkels met geblindeerde ramen (dark stores), die als distributiecentrum dienen en als ongezellig worden ervaren. Ook zijn er klachten over veel bezorgers die op de stoep staan te wachten. In het rapport stellen INretail, Thuiswinkel.org en E-commerce Nederland dat veel overleg nodig is om flitsbezorging in goede banen te leiden. Door het gesprek met gemeenten, buurtbewoners, consumenten en ondernemers aan te gaan, ontstaat verbinding en begrip, stellen de onderzoekers. Ook kunnen er op deze manier afspraken worden gemaakt over het bestrijden van hinder. Samen kan gezocht worden naar passende locaties voor flitsbezorging.

Interessant businessmodel
Flitsbezorging vindt nu nog vooral in de foodsector plaats. Maar ook voor ondernemers in de non-food kan het interessant zijn als nieuw businessmodel, stellen de onderzoekers van INretail, Thuiswinkel.org en E-commerce Nederland. Flitsbezorging past in een trend van veranderend consumentengedrag dat draait om gemak. En voor tankstations geldt dat zij in de veranderende wereld, de transitie naar duurzame mobiliteit en het afschalen van de tabaksverkopen, op zoek moeten naar nieuwe vormen van dienstverlening. Nu besteld, supersnel in huis kan dan een goede toevoeging zijn voor een deel van het (vers)assortiment. Shell experimenteert er al mee, maar wil niets zeggen over de resultaten.