WAAR TANKSTATIONS BIJ FOSSIELE BRANDSTOFFEN HET ALLEENRECHT HADDEN, IS DAT VOOR LADEN NIET ZO. PARTICULIEREN, KANTOREN, SUPERMARKTEN; ALLEMAAL PLAATSEN ZE LAADFACILITEITEN. IN EEN RECENT ONDERZOEK GEEFT RUIM TWEE OP DE DRIE NEDERLANDERS ZELFS AAN IN DE TOEKOMST EEN THUISBATTERIJ VOOR DE EIGEN LAADFACILITEITEN AAN TE SCHAFFEN. WAT BETEKENT DIT VOOR TANKSTATIONS?
Elektrisch rijden wordt steeds populairder, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Zo telde Nederland op 1 januari 2022 ruim 8,9 miljoen personenauto’s, een stijging van 13,8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Vooral het aantal elektrische en hybride auto’s neemt snel toe. Begin 2021 telde Nederland nog 526,5 duizend elektrische en hybride auto’s, op 1 januari 2022 waren dit er ruim 725,5 duizend: een stijging van bijna 38 procent in een jaar tijd. De rijders van deze auto’s zijn vaak aangewezen op publieke laadpunten in de straat. De afstand tot zo’n publiek punt wordt steeds kleiner, zo blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan. Waar je ook in Utrecht bent, een laadpaal voor een elektrische auto vind je gemiddeld op 300 meter afstand. In Amsterdam en Den Haag is dat met 220 meter nog net iets minder verder, in Rotterdam zit de paal gemiddeld op 360 meter afstand. Zoals te verwachten zijn de regionale verschillen erg groot in Nederland. In vergelijking met de Randstad moet men in de gemeentes in Friesland en Groningen gemiddeld twintig kilometer rijden voor een publiek laadpunt. En hoewel de laadpunten in de Randstad vaak dichtbij zijn, zijn ze vaak wel drukbezet.
Thuisbatterij
Het is de reden dat mensen meer en meer nadenken over eigen laadfaciliteiten. Bijna een vijfde van de Nederlanders
die interesse heeft in een thuisbatterij (die stroom van zonnepanelen kan ‘opvangen’ voor de donkere dagen) wil deze binnen nu en 5 jaar kopen. Belangrijke voorwaarde is dat zo’n accu wel binnen 5 jaar is terug te verdienen, zegt het onderzoek van Zonneplan onder 2.000 Nederlanders. Frank Breukelman van Zonneplan benadrukt overigens dat een thuisbatterij niet alleen interessant is voor Nederlanders met zonnepanelen. “Ook Nederlanders met een zogeheten dynamisch energiecontract, met stroomprijzen die per uur verschillen, kunnen ervan profiteren. Een thuisbatterij met een opslagcapaciteit van 5 kilowattuur en een vermogen van 5 kilowatt kun je in een uur volledig op- of ontladen. Het verschil tussen het duurste uur ’s ochtends en ’s avonds en het goedkoopste uur ’s middags en ’s nachts was het afgelopen
jaar gemiddeld 14,15 eurocent. Met een batterij van 5 kilowattuur kun je daar dagelijks dus gemiddeld 1,42 euro mee verdienen, door tijdens de goedkope uren te laden en tijdens de dure uren juist terug te leveren. Op jaarbasis levert je dat ruim 500 euro op.’ Hoewel dat aantrekkelijk klinkt, valt de gewenste terugverdientijd van hooguit 5 jaar er volgens Breukelman nog niet mee te realiseren. ‘Thuisaccu’s kosten momenteel tussen de 600 en 1.000 euro per kilowattuur; dus 3.000 tot 5.000 euro voor een accu van 5 kilowattuur. Om tot een terugverdientijd van 5 jaar te komen, mag deze batterij dus hooguit 2.500 euro kosten.’
Tankstations
De mogelijkheden zijn legio voor elektrische rijders. Toch zitten er haken en ogen aan, zo veel is wel duidelijk. Publieke
laadpalen zijn vaak niet dichtbij, of bezet. En thuisladen gaat langzaam, de laadpaal kost geld, evenals de thuisaccu die een terugverdientijd heeft van langer dan vijf jaar. Het tankstation is en blijft dan ook een heel goed alternatief. De faciliteiten zijn daar namelijk op orde. Neem het laadplein dat Avia recent aan de Twekkeler Es in Enschede opende. Uniek aan de laadpalen daar is de dynamische stroomverdeling. De laadhub bewaakt continu het laadvermogen van elke voertuig. Wanneer de laadcapaciteit van een voertuig afneemt, naarmate de batterij oplaadt, wijst het systeem deze automatisch toe aan voertuigen die extra laadvermogen kunnen gebruiken. Door deze dynamische stroomverdeling kan ieder voertuig zo optimaal mogelijk naar de behoefte worden bediend. En gedurende de laadsessie kan de klant genieten van al het lekkers dat de Hush-shop naast het plein te bieden heeft. Iets dat ook andere stations goed op orde hebben. Daarmee is het laden op het tankstation in veel gevallen zo gebeurt; 80 procent in 20 minuten. Dat lukt thuis of op het publieke laadpunt niet. Daarmee houden tankstations een voorsprong door techniek.