HET TOTALENERGIES-SERVICESTATION LINDETREK IN HET FRIESE WOLVEGA HEEFT DE BESTE ‘CREW’ VAN NEDERLAND. HET STATION NAM DEEL AAN DE PITCREW-CAMPAGNE VAN BETA OPLEIDINGEN, EN HET TEAM TOONDE AAN OP DE HOOGTE TE ZIJN VAN ALLE WET- EN REGELGEVING, ÉN UIT TE BLINKEN IN VEILIGHEID EN GASTVRIJHEID. “ZE KRIJGEN VAN ONS OOK TIJD OM DE E-LEARNINGS GOED TE VOLGEN.”

De stemming is opperbest bij het servicestation Lindetrek. Niet gek, het is een paar dagen na het winnen van de eretitel ‘Beste pit crew van Nederland’. “Maar het is hier altijd gezellig hoor”, haast stationsmanager Dick Runhart. Het TotalEnergies-station zit namelijk net buiten het centrum van Wolvega en heeft veel vaste klanten uit het dorp. “Die komen ook voor een leuk praatje hier.” Maar het is niet alleen maar gezelligheid, erkent Runhart. “We zitten hier ook dicht aan de A32 en even verderop is een Van der Valk-restaurant gehuisvest. Die snelweg-klanten en gasten van Van der Valk tanken ook hier. Ook daarom moeten medewerkers van de hoed en de rand weten en netjes alle e-learnings volgen. Daarvoor krijgen ze ook de tijd; startende medewerkers moeten in de eerste 10 dagen alle verplichte e-learnings volgen en wij reserveren hiervoor zeven uur tijd.” Runhart is er volgens eigen zeggen ‘kien’ op dat de e-learnings ook worden gedaan. “Dat is het mooie tegenwoordig, omdat het online is kan ik precies zien wie wat heeft gedaan en wat er nog gedaan moet worden. Daar wijs ik de medewerkers dan weleens op, maar over het algemeen zijn ze heel fanatiek en gedisciplineerd.”

Beste beentje voor
Dat fanatisme was er ook tijdens de pitcrew-verkiezing van BETA Opleidingen. “Ja, ze hebben hun beste beentje voorgezet”, glundert Runhart. Zo heeft het team van TotalEnergies Lindetrek zoveel mogelijk modules op het leerplatform Power Up! afgerond. “Wij waren als team verantwoordelijk, en als iemand dan nog een module moest afronden, dan wees iemand hem of haar daar in onze groepsapp op”, vertelt Helga de Vos. Zij was als medewerker van TotalEnergies Lindetrek degene die de kar trok. “We konden ook extra punten verdienen via allerlei social-media challenges. Zo moesten wij de meest gezellige, leuke of creatieve foto van onze crew opsturen en ook hebben wij het meest instagramwaardige ontbijtje gedeeld met BETA Opleidingen. En hoewel wij geen bakery hebben, hebben we er toch iets heel leuks van gemaakt.” Dat geldt ook voor de challenge; waarom moet jouw crew winnen? “Daarvoor hebben we een filmpje gemaakt met daarin het team en een hele stoet oude deux chevaux’s. Je weet wel, die schattige Franse autootjes met ronde vormen, grappige ronde koplampjes en een linnen dakje. Dat was zo leuk om te doen”, zegt De Vos met twinkelende ogen. Ze pakt haar telefoon. “Kijk hier, dit hebben we ingezonden. Het was een schot in de roos, we stonden op plek zes maar dit filmpje heeft ons de overwinning bezorgd.” De nuchtere Friezin geeft te kennen dat ze best zenuwachtig was voor de bekendmaking op de Tankstation Vakbeurs. “Maar ook al daarvoor hoor, ik heb best wat slapeloze nachten gehad. Dan was ik weer aan het malen; hoe gaan we ons nu leuk presenteren. Het dan extra leuk dat het allemaal lukt en dat we de prijs hebben gewonnen.”

Leuke gesprekken
Runhart laat weten dat de challenge het teamgevoel heeft versterkt. “Het is goed dat je met elkaar ergens voor strijd,
elkaar stimuleert om modules te volgen en met elkaar overlegd hoe je de challenges gaat aanpakken.” De Vos knikt instemmend. “Alleen al de rit naar de vakbeurs was al bijzonder. Je zit eigenlijk nooit met elkaar in een auto, dat geeft dan toch weer hele leuke gesprekken en dat versterkt de band met elkaar.” Bovendien, zo stelt Runhart, heeft het ook bij Servauto (100 procent dochtermaatschappij van TotalEnergies Nederland) de mindset scherp gesteld. “Op kantoor hebben ze ook zoiets van; we moeten onze mensen blijven stimuleren om e-learnings te volgen. Kijk, de basis moet iedereen doen. Maar die basis moet je zo nu en dan ook herhalen. En er zijn extra modules, zoals bijvoorbeeld een module bedrijfshulpverlening, bhv. Die is niet verplicht voor iedereen, maar je zou mensen wel kunnen stimuleren deze te volgen. En zo is er nog een aantal modules met toegevoegde waarde voor een station en het team.” Het is ook precies wat BETA Opleidingen wilde bereiken met de campagne, zegt Lilly ter Beek van BETA Opleidingen. “In deze roerige tijden, kan het maken van e-learnings er bij medewerkers nog weleens bij in schieten, vooral als het iets is wat zij moeten doen. Via deze campagne hebben wij laten zien dat leren ook leuk kan zijn omdat je het samen doet als team. Dit is dé kans om te laten zien dat stations op de hoogte zijn van wet- en regelgeving, én uitblinken in veiligheid en gastvrijheid. Vooral nu de donkere maanden er weer zijn.”