DAT ONBEMANDE TANKSTATIONS IN OPMARS ZIJN, IS NIETS NIEUWS. MAAR ONBEMANDE SHOPLOCATIES? DIE ZIJN OOK MEER EN MEER IN TREK. BIJ DE HAAN MINERALE OLIËN BIJVOORBEELD. EN BIJ TANGO. HUN VISIE OP 100 PROCENT ONBEMAND: DE CONSUMENT KIEST AL JAREN ONDERWEG VOOR GEMAK, SNELHEID EN EEN GOEDE PRIJS BIJ HET TANKEN EN LADEN, EN WIL DAT DUS OOK BIJ HET ETEN EN DRINKEN. MAAR SUCCES IS NIET VANZELFSPREKEND, WIJST DE HISTORIE UIT.

GO Shop by Tango is de naam van het nieuwe onbemande shopconcept dat Tango afgelopen maand introduceerde in Den Haag. Binnenkort opent eenzelfde concept in Schiedam. Beide op verschillende locaties, zo laat Tango weten. “De GO Shop By Tango in Den Haag is omringd met een woonwijk en verschillende kantoren, terwijl de locatie in Schiedam onderaan de afslag van de snelweg ligt, in de nabijheid van een sporthal en ziekenhuis. Het is de komende tijd dus interessant om te zien wat de consument bij de twee verschillende winkels koopt. Uiteindelijk willen wij bieden wat de bezoeker zoekt. Dat staat centraal of het nu een automobilist, student of kantoormedewerker is. We willen leren uit de bestaande concepten, ze evalueren en bijstellen waar nodig. Onze ambitie is om ze nadien op grotere schaal uit te rollen,” aldus Michael Romijn, shop performance manager bij Tango.

24/7 selfservice shop
Tango volgt hiermee de weg die ook De Haan Minerale Oliën (DHMO) is ingeslagen. Zij hebben bijvoorbeeld het concept Tony’s Tower voor eten en drinken bij onbemande tankstation-locaties. Tony’s Tower is een opvallende combinatie van een twee meter hoog, 360 graden scherm en intelligente 24/7 selfservice vendingmachines. Zo voorziet Tony’s volgens De Haan ook op de onbemande tankstations klanten van de heerlijkste producten voor onderweg. DHMO heeft daarnaast samen met Convenience Retail Solutions (CRS), een dochteronderneming van Lekkerland in Nederland, recent in De Bilt de eerste Tony’s Kiosk geopend. Dit is een volledig gedigitaliseerde 24/7 selfservice shop, waarbij klanten met hun bankpas, creditcard, mobiele telefoon, Tony’s-voordeelkaart of een Apple Watch de shop binnenstappen. Eenmaal in de shop bedienen klanten zichzelf via een orderkiosk. Een kind kan de was doen, aldus de initiatiefnemers. Het assortiment bestaat uit gekoelde dranken, zoetwaren, sandwiches, autogebonden producten, giftcards en telefoonkaarten. Bovendien bevat de shop een Lavazza-koffiemodule, waar klanten zelf een biologische Lavazza-koffie kunnen bestellen. De producten zijn allemaal A-merken, merken die ook uitgebreid aan de buitenkant van de shop worden gecommuniceerd en de shop daarmee volgens DHMO en CRS extra aantrekkingskracht geven. Maar wordt het daarmee ook succesvol? De visie van DHMO en CRS is van wel. Omdat de kiosk plug-and-play is. En dankzij de onbemande insteek kan met beperkte uren veel rendement worden toegevoegd. Ook speelt het concept volgens CRS in op de groei aan out-of-home bestedingen en gemak (FSIN), digitalisering en de blijvende trend aan personeelsschaarste. Bij Tango leeft eenzelfde gedachte. Bert Gillis, Retail & Digital Director bij Tango: “We zijn ontzettend trots op deze primeur. Met ons onbemande shopconcept willen we blijven voorzien in de behoeften van de consument. Die kiest al jaren onderweg voor gemak, snelheid en een goede prijs bij het tanken of laden. Op deze twee locaties gaan we nu kijken hoe dit werkt als hij of zij trek of dorst heeft.”

Geen succes
Hoewel de concepten er professioneel en verzorgd uitzien, wijst het verleden uit dat succes niet voor de hand ligt. Zo introduceerde BP in 2015 bij een Express-locatie in Voorburg een onbemand foodconcept, een jaar later werd de stekker er alweer uitgetrokken. In het voorjaar van 2015 begon BP met een pilot om via een automaat onder andere snoep, drank en condooms te verkopen. Opvallend was verder dat er ook tabak werd verkocht. Daarbij werd de leeftijd van de klant op afstand gecheckt, met behulp van een beeldverbinding. Met het nieuwe concept wilde het energieconcern inspelen op de behoefte van de klant om ook bij onbemande vestigingen shopartikelen te kunnen kopen. Die behoefte bleek echter minder groot dan het bedrijf had gehoopt. “Bij de evaluatie hebben we besloten om ermee te stoppen”, meldde een woordvoerder destijds. Het station in het Zuid-Hollandse Voorburg is de enige plek waar deze combinatie is uitgeprobeerd. Uitbreiding heeft nooit plaatsgevonden. Ook de uitrol van Quiosk vendingoplossingen bij Tamoil Nederland lijken niet zo hard te gaan als gepland. Direct na een succesvolle pilot in 2019 bij het Tamoil Express-tankstation in Nieuwegein hebben daarna nog zes onbemande Tamoil-locaties het Quiosk-vendingconcept gekregen. Sindsdien groeit het aantal gestaag. Wel heeft Quiosk voet aan de grond gekregen op andere plekken, onder meer bij Van der Valk-hotellocaties en bij verschillende wasstraten. Verder hebben zelfstandig tankstation-ondernemers geëxperimenteerd met vending bij onbemande locaties. In Veenendaal bijvoorbeeld, aan de Wageningselaan. Maar daar is de automaat inmiddels verdwenen en vervangen voor een bemande locatie van Bakkerij De Jong. Die bakker verkoopt er nu saucijzenbroodjes onder de naam De Saucijzenmaker. Er staan daar nu van ’s ochtendsvroeg tot ’s avonds laat rijen. Bemand heeft daar blijkbaar de voorkeur boven onbemand.