GROOT NIEUWS DEZE MAAND; TOTAL ENERGIES VERKOOPT AL ZIJN BIJNA 1.600 TANKSTATIONS IN NEDERLAND EN DUITSLAND AAN HET CANADESE BEDRIJF COUCHE-TARD. DE REDEN? HET FRANSE OLIEEN GASCONCERN VREEST STERK DALENDE INKOMSTEN DOOR DE VERDUURZAMING VAN MOBILITEIT.

Het tankstation van de toekomst is meer dan alleen een punt voor de verkoop van brandstoffen. Het worden mobiliteitshubs met brandstoffen, waar plek is voor eet- en drinkconcepten, allerlei logistieke diensten en tal van services. En Total Energies denkt dat voor deze locaties andere (retail)capaciteiten nodig zijn dan zij in huis hebben. Tenminste, dat is op te maken uit de eerste reactie van de oliemaatschappij op de verkoop van bijna 1.600 tankstations in Nederland en Duitsland aan het Canadese bedrijf Couche Tard. Met de overname is 3,1 miljard euro gemoeid. Daarin zijn ook tankstations in België en Luxemburg meegenomen, waar Couche-Tard 60 procent van de activiteiten overneemt.

Traditionele verbrandingsmotor aan banden
Total Energies is in Nederland een grote speler. Na Shell, Esso en BP is het de nummer vier op de markt. T otal Energies is de eerste grote maatschappij die grote delen van zijn netwerk verkoopt vanwege de energietransitie. Zo wordt vanaf 2035 de verk oop van nieuwe auto’s met een traditionele verbrandingsmotor aan banden gelegd. Total Energies merkte al dat de verk oop van brandstof terugliep, volgens het bedrijf vanwege het feit dat eige – naren van elektrische auto’s hun voertuigen thuis of op het werk opladen. Couche-Tard heeft ervaring met de exploitatie van winkels én tankstations. Dat kan volgens Total Energies helpen om de tankstations van de toek omst om te vormen naar plekk en waar mensen naartoe k omen voor meer dan alleen brandstof. Wat ook  meespeelt is de doelstelling van het concern om de verkoop van aardolieproducten tegen 2030 met 30 pr ocent te verminderen. Daarmee wil het bedrijf zijn koolstofuitstoot verminderen. In dat kader heeft Total Energies sinds 2015 al afstand gedaan van tankstations in Italië, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. 

Wie is Couche-Tard?
Wie is Couche-Tard? Deze relatief onbekende speler in Nederland is wereldwijd een retailgigant. Couche-Tard komt uit het Franstalige deel van Canada. De naam is frans voor ‘nachtuil’, wat ook te zien is aan het logo. Couche-Tard is ook een aanduiding voor iemand die laat gaat slapen. In 1980 begon het met een enkel winkeltje. Inmiddels claimt het één van de grootste ketens van gemakswinkels in de wereld te zijn, met zo’n 14.000 winkels, in 24 landen. Ook heeft het benzinestations. In Europa heeft Couche-Tard nu al 2700 gemakswinkels en tankstations in Denemarken, Noorwegen, Zweden, Polen, Ierland, Estland, Letland en Litouwen. Elke dag verkoopt Couche-Tard bijna 160 miljoen liter brandstof, zo’n 750.000 kopjes koffie en 490.000 hot dogs en worden 130.000 auto’s gewassen, weten verschillende media te melden. In het boekjaar 2022 (dat eind april vorig jaar eindigde) leverden de verkopen, exclusief brandstoffenverkopen, een omzet van 16,6 miljard dollar (15,6 miljard euro) op. Een groot deel van de gemakswinkels van Couche-Tard zit bij een benzinestation. Daarmee komt er dus een nieuwe speler naar de Nederlandse markt. De naam van Total Energies zal echter nog wel minstens vijf jaar lang te zien zijn, zolang het olieconcern de stations nog van brandstof voorziet. De kans lijkt niet groot dat straks de naam Couche-Tard op de tankstations wordt geplakt. Veel winkels van Couche-Tard heten namelijk Circle K. Niet alleen in de VS, maar ook in Canada en in Europa. De naam Couche-Tard wordt alleen in Canada gebruikt.

Verkoop van waterstof
Maar wat bezielt Total Energies? Gooit het concern met de verkoop van een groot deel van zijn netwerk in Nederland de handdoek in de ring? Nee. Tenminste, dat zeggen ze zelf. Ja, de brandstofplas wordt kleiner en de behoefte aan andere faciliteiten op het station is groot. Daarvoor is retailkennis belangrijk. Total Energies zegt zich te willen richten op laadstations voor elektrische auto’s, en de verkoop van waterstof. De vergroeningsambities van Total Energies zijn echter breder dan dit alleen. In 2050 wil het bedrijf in Europa CO2-neutraal zijn, ook als het gaat om de uitstoot van de brandstoffen die Total (nog) verkoopt aan consumenten. Wereldwijd is het doel de ‘koolstofintensiteit’ te verminderen met 60 procent voor 2050. Dat betekent dat het bedrijf gemiddeld gezien minder vervuilende energie wil verkopen.