EEN TOPTRANSFER, ZO ZOU JE DE OVERNAME VAN SCHEIWIJK VOOR FIJNPROEVERS KUNNEN NOEMEN ALS JE DIE NAAR HET VOETBAL VERTAALD. EIND VORIG JAAR VOEGDE OK HET SNELWEGSTATION BIJ HOOGBLOKLAND AAN ZIJN NETWERK TOE. HET FOODCONCEPT VAN SCHEIWIJK IS EEN BEGRIP. MET DIE ‘CULINAIRE PITSTOP’ IN DE GELEDEREN WIL OK EEN VOLGENDE STAP ZETTEN MET ZIJN EIGEN CAFÉ-CONCEPT.
Het is een regenachtige julimiddag. De lunchtijd loopt op zijn einde, maar bij OK Scheiwijk is daar niets van te merken. Daar is de tussen-de-middag-spits nog volop gaande. De shop is gevuld met mensen die met smaak zitten te eten of geduldig op hun bestelling wachten. In de open keuken zijn de medewerkers druk bezig om de wachtenden zo snel mogelijk van dienst te zijn. Ingrid de Wagenaar slaat het tevreden gade. Hoewel zij sinds negen maanden geen mede-eigenaar meer is van het station, voelt het nog altijd als haar kindje. Verwonderlijk is dat niet, want Scheiwijk voor Fijnproevers kun je gerust als het levenswerk van Ingrid en haar broer René zien. Toch kozen zij er vorig jaar bewust voor om het tankstation aan de A27, dat bij Hoogblokland in de Alblasserwaard ligt, voor 15 jaar te verhuren aan OK Nederland.
Fijnproeversconcept
“Bij de veiling van de huurrechten van het terrein, vorig jaar september, deden wij het hoogste bod”, vertelt Ingrid. “Daardoor konden we hier de komende 15 jaar blijven ondernemen. Met de energietransitie in het vooruitzicht en de investeringen die daarbij komen kijken, stonden we als klein bedrijf ook open voor een overname.” OK toonde interesse en bereikte een akkoord met de De Wagenaars. Ingrid: “De overname, per 1 december 2022, is op een aangename en soepele manier verlopen.” René en zij blijven in ieder geval tot het einde van dit jaar als adviseurs verbonden aan het station. “Daarna kijken we of en hoe we de samenwerking voortzetten”, geeft Ingrid aan, die samen met haar broer verderop langs de A27 nog een tankshop bij Eemnes huurt. Je vindt daar hetzelfde fijnproeversconcept als bij Hoogblokland.
Nadruk op kwaliteit
“Van een plek waar je ‘toevallig’ moet zijn omdat de brandstofmeter het aangeeft”, zegt Ingrid, “hebben we een plek gecreëerd waar je bewust stopt en blij van wordt. Ook als niet hoeft te tanken. Van gemak, waar lang de nadruk op lag bij voeding op tankstations, hebben wij de nadruk op kwaliteit gelegd. Dat doen we met een groot aanbod aan verse huisgemaakte voeding en dranken en koppelen we aan klantvriendelijkheid, een onderscheidend shopaanbod en een interieur dat beleving uitstraalt.” De grootste uitdaging voor wat Ingrid en René nastreven, is het koppelen van de door hen beoogde kwaliteit aan de snelheid die bij een tankstation hoort. “Daarvoor besteden we veel aandacht aan de processen en de inrichting van de keuken. Om ervoor te zorgen dat het in de praktijk ook werkt, heb je een geweldig team nodig. Dat geluk hebben wij altijd gehad.”
Niet radicaal anders
“Inherent aan de werkwijze van Scheiwijk is dat je iets langer op je bestelling wacht”, geeft operatiemanager Henk van der Wolff van OK Nederland aan. “Tot ongeduld leidt dat echter niet. Klanten hebben het er graag voor over. Toen wij Scheiwijk net overgenomen hadden, was het station vanwege het tellen van de inventaris een ochtend gesloten. Tegen de rij voor de deur zei ik tegen 12.30 uur dat we pas om 13.00 uur opengingen. Allemaal bleven ze wachten. Heel bijzonder.” Aan OK Scheiwijk, zoals het station nu officieel heet, is ten opzichte van vóór de overname niets veranderd. Henk: “We benutten deze periode om te observeren, leren en analyseren. De eerste verandering zal het omkleuren van het voorterrein naar OK zijn. Na verloop van tijd gaan er ook zaken in de winkel wijzigen, maar radicaal anders wordt het niet.”
Elementen overnemen
Met de overname van Scheiwijk wil OK volgens Van der Wolff zijn eigen shop- en foodconcept versterken. “Met OK Café willen we graag een volgende stap zetten”, zegt format- en categoriemanager Gerard de Graaf. “De basis is goed, maar we hebben de ambitie om het naar een nog hoger plan te tillen. De unieke formule van Scheiwijk gaat ons daarbij helpen. Elementen daarvan willen we overnemen in OK Café. Daarbij gaat het om zaken die schaalbaar zijn en we in een groot deel, of al onze vestigingen, kunnen toepassen.”
OK Grand Café
Dat toepassen gebeurt bijvoorbeeld al in tankstation Kerensheide bij Elsloo (Limburg). OK bouwde daar een nieuwe shop met het eerste OK Grand Café van Nederland. Gerard: “Dat is een uitgebreidere versie van het OK Café-concept. De keuken daar is voor een deel ingericht naar voorbeeld van Scheiwijk. Ingrid en René staan erom bekend dat ze met veel zorg hun (regionale) leveranciers uitzoeken. Een aantal daarvan levert nu ook aan vestigingen van OK Café. En zo zullen de komende tijd meer elementen van Scheiwijk bij ons geïntegreerd worden.”