BP D!VERS WOERDEN WAS BIJNA EEN JAAR GELEDEN HET EERSTE TANKSTATION DAT ‘MIJN EERSTE 18 JAAR’ AANBOOD. “DIE BOEKENREEKS LEEK EEN MOOIE AANVULLING OP ONS AANBOD EN DAT PAKTE GOED UIT”, ZEGT MANAGER KEVIN SORBER TEVREDEN. UITGEVER TDM PUBLISHING ZOU GRAAG ZIEN DAT MEER POMPHOUDERS DAT VOORBEELD GAAN VOLGEN.

Met een collega bezocht ik vorig jaar de Tankstation Vakbeurs”, vertelt Kevin Sorber. “Daar kwamen we de stand van TDM Publishing tegen met ‘Mijn eerste 18 jaar’. Die boekenreeks leek ons een interessante toevoeging aan ons assortiment aan cadeauartikelen. We gingen in gesprek met Thars Duijnstee (de eigenaar van TDM Publishing, red.) en binnen een paar dagen stond de molen met boeken bij ons in de shop. Dat was in november. De verkoop liep meteen goed en ook na de feestdagen bleef er belangstelling voor. De boekenmolen staat in het deel van de shop waar we bloemen, planten, woondecoraties en cadeaus verkopen. Het kannibaliseert niet met het bestaande aanbod, maar vormt daar echt een aanvulling op. Het is typisch een product dat verleidt tot het doen van een impulsaankoop. Het spreekt een brede doelgroep aan en door de prijs, € 14,99, is de aanschafdrempel niet zo hoog. Klanten die bijvoorbeeld een bos bloemen cadeau willen doen en ‘Mijn eerste 18 jaar’ zien, vinden het dan leuk om het boek met het geboortejaar van degene waarbij zij op bezoek gaan, erbij te geven.”

Nostalgie
“Bij ons wordt het voor 100% als cadeau verkocht”, vervolgt Sorber. “Veruit het grootste deel van ons cadeauaanbod is gericht op vrouwen. Het mooie van deze boeken is, is dat ze ook heel geschikt zijn als cadeau voor mannen. Omdat onze ervaringen zo positief zijn, heb ik de boekhandelaar in mijn woonplaats aangeraden de serie ook te gaan verkopen. Bij hem loopt het eveneens erg goed.” ‘Mijn eerste 18 jaar’ is niet alleen in Woerden en omstreken een succes. Van de boeken zijn in ruim een jaar tijd tegen de 500.000 exemplaren verkocht in Nederland en Vlaanderen. “Daarmee is de reeks het bestverkopende cadeau in die markten”, geeft Thars Duijnstee aan. Hij bedacht het concept en deed daarvoor inspiratie op bij een besteller van twintig jaar geleden. “In die tijd had je de dvd-serie ‘Uw jaar in beeld’. Daarop waren onder meer de hoogtepunten uit het nieuws van een bepaald jaar te zien. Met 1,3 miljoen verkochte dvd’s was dat een groot succes. Nostalgie scoort. Dat zie je ook aan tv-programma’s als ‘Oh, wat een jaar!’. Aan de beelden en muziek van hun jeugd koppelen mensen hun eigen herinneringen uit die tijd. Op die manier beleven zij hun jeugd weer een beetje opnieuw. Dat wat ‘Uw jaar in beeld’ op dvd deed, moet ook in boekvorm kunnen, was mijn gedachte. Zo ontstond ‘Mijn eerste 18 jaar’.”

‘Oh ja’ momenten
De nostalgische boekenreeks bestaat uit 46 delen (1943 tot en met 1988). De boeken hebben als beginpunt het geboortejaar van de lezer en behandelen vervolgens de overige jaartallen van zijn eerste 18 jaar levensjaren. Duijnstee: “Ben je bijvoorbeeld in 1973 geboren, dan kun je in die titel alles lezen over 1973 tot en met 1991. De boeken staan vol met ‘oh ja’ momenten en jeugdsentiment. Per jaar behandelen we het belangrijkste nieuws uit binnen- en buitenland, de hoogtepunten uit de sport, wat er op tv was, de hits, de films, de mode, het straatbeeld, de rages. In de serie komen serieuze zaken aan de orde, bij 1953 tref je uiteraard ook de Watersnoodramp aan, maar we focussen ons vooral op leuke dingen. We omschrijven het niet voor niets als ‘het allerleukste cadeau’. Er staan veel foto’s, anekdotes en voorwerpen in die heel kenmerkend zijn voor een bepaalde periode. Bij elk jaar worden de 10 grootste hits uit de Top40 vermeld met daarbij een QR-code naar een playlist met die nummers op Spotify.” ‘

Mijn eerste 18 jaar’ kwam in mei vorig jaar op de markt en is in aangepaste vorm sinds mei van dít jaar in Vlaanderen te koop. Uitgever TDM Publishing is nu bezig om het concept in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië op de markt te krijgen.

Blinde vlek
De boeken zijn in Nederland onder meer te koop bij Bruna, Intratuin en een deel van de Primera-winkels. “Het is een zeer geschikt artikel voor high-traffic winkels”, aldus Duijnstee. “Zaken met een heel brede en diverse klantenkring, waaronder veel 35 tot 80-jarigen. Daarom zouden we de boeken graag in meer tankstations willen aanbieden. Nu zijn dat er nog maar een stuk of tien en daarmee is het petrolkanaal nog een blinde vlek op onze afzetkaart. Om dat te veranderen, staan we onder andere op de Tankstation Vakbeurs. Wat de boeken interessant maakt voor pomphouders? Zoals Kevin al aangaf, en de verkoopcijfers laten zien, is het een impulsartikel met een hoge omzetsnelheid. Daarnaast zit er met 40% een prima marge op, rekenen wij geen borg voor de boekenmolen en loopt de pomphouder geen enkel risico. Ons aanbod voor tankstationondernemers is dan ook: probeer het uit en werkt het niet, dan lossen we dat op en halen we de boeken en molen zonder kosten weer weg. Kom 15 of 16 november bij ons langs op de beurs, dan vertellen wij u er alles over.”