OMSCHRIJVEN WAT POWER OIL DOET, IS EEN HELE MOND VOL. EN DAT VOOR EEN NON-FOODGROOTHANDEL. HET FAMILIEBEDRIJF UIT DEVENTER IS EEN FULL-SERVICE LEVERANCIER VAN OLIE, SMEERMIDDELEN, VLOEISTOFFEN EN SHOPARTIKELEN VOOR TANKSTATIONS, CARWASHES EN BOUWMARKTEN. EEN VAN HUN KLANTEN IS BP KERKHOF & ZN. IN DEN HAAG. “OVER HET BREDE ASSORTIMENT EN DE SERVICE VAN POWER OIL ZIJN WIJ ERG TEVREDEN.”

BP Kerkhof & Zn. is sinds ruim twee jaar klant bij Power Oil. “De markt voor op tankstations gerichte car care-producten en autoaccessoires is de afgelopen jaren erg veranderd”, zegt directeur/ eigenaar Jan Paul Kerkhof. “Er zijn steeds meer onbemande tankstations gekomen en veel shops van bemande stations veranderen grotendeels in supermarkten. Op die locaties is het aanbod aan car care-producten en autoaccessoires sterk afgenomen. Bij de meeste is het beperkt tot een schap van twee meter. Door de veranderingen in de markt zijn er twee grote aanbieders overgebleven. Power Oil is daar een van. Wij waren jarenlang klant van hun concurrent. De trend die ik net schetste, geldt niet voor ons. Wij hebben een zeer uitgebreide carwash bij het station. Met name daardoor hebben wij juist behoefte aan een heel breed assortiment aan met name car care-producten. Die andere leverancier kon steeds minder aan die wens voldoen en liet ook op het gebied van service steken vallen. Daardoor zijn we maar eens met Jurgen gaan praten.”

Heel groot assortiment
Jurgen is Jurgen van der Voet, de directeur/ eigenaar van Power Oil. De gesprekken tussen Kerkhof en Van der Voet leidden ertoe dat BP Kerkhof van leverancier veranderde. “De samenwerking met Power Oil bevalt heel goed. Ze hebben een heel breed assortiment, leveren op tijd en houden echt rekening met ons. Hoe? Door bijvoorbeeld producten die bij ons erg hard lopen, maar in het algemeen niet zo’n hoge omloopsnelheid hebben, wel altijd op voorraad te hebben. De korte lijnen bij Power Oil ervaar ik ook als heel prettig. Daardoor kunnen we snel schakelen en zijn zaken zo geregeld. Het is een veel gebruikt woord tegenwoordig. Maar als ik de service van Power Oil in één woord moet samenvatten dekt ‘ontzorgen’ wel heel goed de lading. Dat maakt dat wij blij zijn deze leverancier; door dat ontzorgen en het grote assortiment dat zij hebben.”

Autogeuren en -parfums
Wie een rondje door de shop loopt, begrijpt meteen wat Kerkhof bedoelt. Ruim drie schappen met car care-producten en autoaccessoires tref je daar aan. En dan is er nog een apart schap met luchtverfrissers, autogeuren en -parfums. Daarin heeft BP Kerkhof, met tientallen verschillende soorten en geuren, een zeer ruime keuze. Buiten staat bovendien een meterslange rij aan gaascontainers met haardhout en jerrycans met AdBlue. Allemaal geleverd door Power Oil. De grote hoeveelheid car care-producten die BP Kerkhof in huis heeft, is inderdaad indrukwekkend. “Wij hebben twee kettingwasstraten, twintig wasboxen en een groot stofzuigplein”, geeft Kerkhof aan. “Bij ons is daardoor veel vraag naar artikelen als velgen-, banden- en cockpitreinigers, autopoets en autowas en poetsdoeken. Door daarin een breed assortiment te hebben, komen wij tegemoet aan de wensen van wasklanten en vergroten wij de kans dat zij bij ons terugkomen.”

Landelijke dekking
“Wij hebben inderdaad een extra breed assortiment in car care en autoparfum”, zegt Jurgen van der Voet. “Bij elkaar hebben we zo’n 1.500 verschillende producten op het gebied van olie- en smeermiddelen, vloeistoffen en non-food shopartikelen voor tankstations en carwashes in ons aanbod. Daarvan hebben we de meeste op voorraad. De top5-producten, zoals bijvoorbeeld ruitensproeiervloeistof, kunnen we sowieso áltijd direct leveren. We hebben een landelijke dekking, een eigen bezorgservice en zijn al tientallen jaren (Power Oil werd opgericht door de opa van Van der Voet, red.) leverancier van tankstations. Ongeveer 300 zijn klant bij ons. Sinds acht jaar behoren bouwmarkten eveneens tot onze klanten. Die nemen onder meer ook fietsbenodigdheden en -onderdelen bij ons af. Inmiddels vormen bouwmarkten de helft van ons klantenbestand.”

Persoonlijke service en advies
Bij Power Oil draait alles om service, benadrukt Van der Voet. “Wij stellen ons volledig in dienst van onze klanten. Dat komt onder meer tot uiting in het recht op retour van artikelen, het niet werken met startorders, de flexibele leverafspraken, de afleverservice – waarbij wij ervoor zorgen dat de producten in de schappen van de shop worden geplaatst – en de adviezen die wij desgewenst geven over de samenstelling van bestellingen van klanten. Persoonlijke service en advies staan hoog in ons vaandel. Daarnaast doen we altijd wat we zeggen en geldt bij ons dat afspraak immer afspraak is. En gaat er een keer iets niet helemaal goed. Dan lossen wij dat altijd op. Die servicegerichtheid is de power van Power Oil.”