De imagocampagne ‘Werken bij een tankstation’ heeft als doel om nieuwe mensen te werven voor de branche. Maar eenmaal binnen, wil je die ook graag vasthouden. Door medewerkers de mogelijkheid
te bieden om te leren en ontwikkelen, vergroot je de kans dat zij blijven. Met een veelzijdig, breed en divers aanbod biedt leerplatform Power Up! daarbij de helpende hand.

Het is een open deur, maar wel een waarheid als een koe: medewerkers die blijven, hoef je niet te werven. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om de kans te vergroten dat mensen in dienst blijven. “Opleiden is daar één van”, zegt Pauline Forma van Drive Opleidingen, “en zeker niet de onbelangrijkste. Allerlei onderzoeken tonen aan dat investeren in opleiden loont. Medewerkers die opleidingen en trainingen volgen zijn over het algemeen meer tevreden en dragen bij aan een goede werksfeer. Opleiden zorgt ervoor dat personeel meer waardering voor en binding met de werkplek krijgt en maakt hen gemotiveerder en loyaler aan de organisatie. Dat komt onder meer omdat scholing en opleiding voor betere groeikansen binnen het bedrijf zorgen. Statistieken laten zien dat bedrijven, die investeren in het opleiden van hun mensen, een lager verloop hebben. En dat heeft weer een positief effect op de bedrijfsvoering – steeds weer nieuwe mensen inwerken kost veel tijd en geld en draagt niet bij aan de werksfeer – en het imago van het bedrijf.”

Voorkomen uitstroom
“Bij een bedrijf waar het verloop laag is, een goede werksfeer heerst, groeikansen zijn en men het belangrijk vindt dat medewerkers zich ontwikkelen, willen mensen graag werken”, vertelt Pauline verder. “Met de Drive imagocampagne concentreren we ons op de instroom van nieuwe mensen. En met Power Up! richten we ons op het behouden van de medewerkers. Om te voorkomen dat wat er instroomt aan personeel er net zo makkelijk weer uitstroomt. Power Up! biedt daarvoor een breed, divers en veelzijdig trainingsaanbod. Er zijn bijvoorbeeld e-learnings over de tabaksverkoop, wet- en regelgeveling, voedselveiligheid, veilig werken met LPG. Naast e-learnings hebben we webinars, korte learning bites en oefeningen. Ook verzorgen we klassikale trainingen voor bepaalde functies en over belangrijke thema’s zoals agressie- en overvalpreventie en succesvoller leiding geven.”

Nieuwe ontwikkelingen
Bij het aanbieden van e-learnings en trainingen stopt de dienstverlening van Drive Opleidingen niet. Pauline: “Nee, zeker niet. Wij begeleiden en ondersteunen leden en hun medewerkers desgewenst ook bij hun opleidingsvraagstukken. Voor vragen en advies kunnen zij altijd contact met ons opnemen.” Pauline en haar collega’s van Drive Opleidingen zijn continu bezig met het finetunen, actualiseren en uitbreiden van het opleidingsaanbod. “Nu zijn we onder meer bezig met het opzetten van een klassikale training voor stationsmanagers met een gemêleerde groep. Dus met medewerkers van verschillende bedrijven. Met zo’n opzet maken we die trainingen ook bereikbaar voor kleinere ondernemingen. De precieze invulling zijn we nu aan het onderzoeken. Na de zomer verwacht ik daar meer concreets over te kunnen vertellen.”

Meer weten? Vragen?
Neem dan contact op met Drive Opleidingen via 085 00 71 362 of opleidingen@drivenederland.nl