In de slipstream van de rebranding van BETA naar Drive komt Move On met een nieuwe rubriek: ‘De drive van…’ Daarin vertellen mensen uit de energiestationbranche wat hen drijft in hun professionele leven. De rubriek trapt af met Joan Gunsch. Zij is CEO van De Haan Tankstations en sinds juni bestuurslid van Drive.

Als bestuurslid van Drive beleefde Joan Gunsch (51 jaar) meteen een stevige vuurdoop. Ze was nog maar net benoemd op de ledendag van 12 juni of werd al geacht om aan te schuiven aan de talkshowtafel van Wilfred Genee. Ze zat daar met voormalig BETA-voorzitter Ewout Klok en oud- Tweede Kamerlid Erik Ziengs, de huidige voorzitter van Ondernemend Nederland (zie ook pagina 16 t/m 18). Beide heren zijn door de wol geverfd als het om contact met de pers gaat en zaten er ontspannen bij. Joan is dit minder gewend, maar hield zich goed staande tegenover de Vandaag Inside-presentator. Tussen de drie ‘haantjes’ presenteerde de CEO van De Haan Tankstations zich als een gedreven voorvechter van de energiestationbranche. Tussen de grappen en anekdotes door zorgde zij voor een serieus tegenwicht. ‘Want de businesscase voor de toekomst van de bedrijfstak staat onder druk’ en daar wil zij zich namens Drive onder meer voor inspannen. Maar wat is die gedrevenheid van Joan? Wat drijft haar om de dingen te doen die zij doet?

Prestatiegericht karakter
“Ik ben heel erg prestatiegericht”, vertelt zij. “Dat zit in mijn karakter. De wil om goed te presteren is heel groot bij mij. Als kind wilde ik al elk spelletje winnen. Ik was bloedfanatiek. Kon totaal niet tegen mijn verlies. Mijn moeder heeft mij echt bewust een aantal keer laten verliezen zodat ik er beter mee leerde omgaan. Want je kunt nu eenmaal niet altijd alles winnen in het leven. Dat ‘bijsturen’ heeft wel wat effect gehad, maar de wil om te winnen is onverminderd groot gebleven. Ik laat nog steeds niemand winnen bij wat dan ook. Nou ja, [zegt ze met een lach] misschien mijn kleinzoon. Nadat ik moeder en oma werd, ben ik wel wat softer geworden. Veranderd. Maar ik heb nog altijd een prestatiegericht karakter. De drive om te presteren, het beste eruit te halen, zit heel diep bij mij. En dat is niet alleen gericht op mijzelf. Ik haal ook heel veel voldoening uit het beter maken van anderen. Daar een bijdrage aan kunnen leveren. Bijvoorbeeld bij medewerkers van De Haan.

”Superprofessioneel
“Die drang om te presteren, heeft deels ook met mijn opvoeding te maken. Ik ben geboren in een ondernemersgezin. Mijn ouders hadden verschillende horecabedrijven in Den Haag. Goed je best doen en hard werken kreeg ik met de paplepel ingegoten. Vanwege de lange dagen en het harde werken dat de horeca met zich meebrengt, zagen mijn ouders mij liever een andere beroepskeuze maken. Ik had niet echt een duidelijk beeld van wat ik precies wilde worden en ben een hbo-studie internationale bedrijfsvoering en marketing gaan doen. Na die studie kwam ik door een loopbaanadviseur bij McDonald’s terecht. Daar kreeg ik de kans om managementtrainee te worden. Omdat ik toch geen uitgestippeld plan had, leek mij dat prima voor een jaartje. Daarna zou ik wel verder kijken. ‘Thuis’ viel dat niet echt goed, want McDonald’s; ‘als je niks kon, kon je altijd nog daar terecht’. Zo keken mijn ouders en heel veel mensen ernaar. Het imago was en is nog altijd slecht omdat men als buitenstaander niet weet hoe het er binnen zo’n organisatie aan toegaat. McDonald’s is een superprofessioneel bedrijf dat continu bezig is met het verder optimaliseren van zijn processen en enorm klantgericht is. Je kunt er heel veel leren en krijgt allerlei kansen om je te ontwikkelen. In mijn baan als supervisor had ik het er heel goed naar mijn zin. Dat ‘jaartje werken daar’, werden er daardoor uiteindelijk ruim elf.”

Verbeteren imago
“Als het om imago gaat, zijn er zeker raakvlakken met de energiestationbranche. Net als de fastfoodketens kampen ook wij met een imagoprobleem. Werken bij een energiestation wordt door veel mensen als onaantrekkelijk beschouwd. Ook dat komt door onbekendheid. Het is daarom heel goed dat Drive met de campagne ‘Werken bij een tankstation’ de veelzijdigheid van het werk onder de aandacht brengt. Ik moet eerlijk toegeven dat ik, voordat ik bij De Haan aan de slag ging, ook geen duidelijk beeld had van de branche. Tankstations kende ik alleen als consument en die business leek mij vrij rechttoe rechtaan. Niet heel ingewikkeld allemaal. Inmiddels weet ik beter en ken ik de complexiteit, diversiteit en uitdagingen van de bedrijfstak en het spannende transitietraject dat we doormaken. Onbekend maakt onbemind. Het verbeteren van het imago is één van de dingen waarmee ik als bestuurslid aan de slag wil.”

‘Work hard, play hard’
“Meer dan elf jaar heb ik dus uiteindelijk bij McDonald’s gewerkt. Ik ging er weg toen ik in een andere fase van mijn leven kwam, met een vaste relatie en het ouderschap. Bij McDonald’s was het ‘work hard en play hard’, met onder meer leuke reisjes naar Amerika, maar ik werkte toen wel 70 uur in de week. Ik ging op zoek naar een interessante baan met courantere tijden en kon bij Albert Heijn aan de slag als supermarktmanager. Bij Ahold kreeg ik de kans om door te groeien. Van operationeel manager van onder andere dertig franchises bij Gall & Gall werd ik director operations bij Albert Heijn voor de regio Rotterdam. Door een reorganisatie kwam die functie te vervallen en heb ik in Rotterdam nog op ad interim basis als manager sales & service gewerkt. Via een recruiter kwam ik in contact met De Haan. Ik had, door het beeld dat ik had, nooit de ambitie om de kant van de energiestations op te gaan. Ik ben toch gaan praten en kwam tegenover Arnold de Haan te zitten. Dat was een geweldig gesprek. Het klikte goed tussen ons en Arnold wist mij enthousiast te maken voor zijn bedrijf en de branche.”

Plek in mijn hart veroverd
“Vier jaar geleden begon ik bij De Haan als retail manager. Het standaardiseren van processen het bereiken van operational excellence waren mijn eerste doelstellingen in die functie. Dat was meteen een mooie uitdaging waarbij van alles kwam kijken en mijn ervaring met changemanagement goed van pas kwam. Na twee jaar werd ik retail-directeur en sinds en half jaar CEO van De Haan Tankstations. Dat zijn er inmiddels 188. Arnold de Haan is een ondernemer pur sang. Daar is hij het liefst mee bezig, met de groei en verdere uitbouw van het bedrijf. Het operationele en organisatorische gedeelte legt hij liever bij anderen in de organisatie neer. En dat is nu net iets waar mijn kwaliteiten liggen. Met elkaar het optimale uit een organisatie halen. Dat is weer die drive om te presteren. Het beste eruit willen halen. Uit het netwerk, maar zeker ook uit de mensen in het bedrijf. Ik geloof in kansen geven, medewerkers stimuleren, ontwikkelingsmogelijkheden bieden, samenwerken. Maar ook in creatief zijn en innoveren. In mijn carrière deed ik veel ervaring op in de horeca en retail. Beide komen samen bij de stations van De Haan. Daarom voel ik mij hier zo op mijn plek. Mijn kennis en ervaring komen hier goed tot hun recht. Inmiddels heeft de branche een plek in mijn hart veroverd. Dat motiveert mij, geeft mij de drive, om op te komen voor de belangen van de bedrijfstak. Als CEO bij De Haan en bestuurslid bij Drive zet ik mij daarom met alle energie in voor de toekomst van de energiestationbranche.”