TRUCKWASH GROUP EN TRUCKWASH 1 GINGEN EEN JAAR GELEDEN OP IN TRUCKWASH 1 GROUP. EEN FUSIE DIE BEST WAT VOETEN IN AARDE HAD, MAAR INMIDDELS IS BEKLIJFD, ZO ZEGT DIRECTEUR JOHANNES SNOEK. HIJ KIJKT NU VOORAL VOORUIT EN DE AMBITIES ZIJN TORENHOOG. “WE MIKKEN OP FRANCHISE EN EEN INTERNATIONALE GROEI.”

Snoek is druk, het interview moet tussen de bedrijven door. Letterlijk. Want Snoek is als operationeel verantwoordelijke van Truckwash 1 Group veel onderweg. Van de ene vestiging naar de andere. Ook nu. “We hadden sinds de fusie zeven vestigingen in Nederland, maar per 1 april hebben we nog een locatie overgenomen op de Tweede Maasvlakte. In totaal hebben we nu acht vestigingen, en ik ben verantwoordelijk voor al die acht vestigingen. Mijn compagnon Klaus (Broersma, red.) heeft een stapje teruggedaan”, aldus Snoek. Snoek en Broersma kennen elkaar al lang. “Ik was in dienst bij de truckwash van Klaus toen ik nog naar school ging, ik werd daar uiteindelijk bedrijfsleider. Maar toen kriebelde het al, ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen. En dat lukte, met behulp van Klaus kon ik op 22-jarige leeftijd een truckwash openen in Roosendaal.” Snoek moest hiervoor alles achterlaten. “Ik woonde in Leimuiden, en ben meteen verhuisd naar Roosendaal. Volledige focus op Truckwash 1, om er een succes van te maken. En dat lukte dankzij de kwaliteit die wij leveren, de gastvrijheid en de efficiëntie. Binnen 20 tot 25 minuten is de truck volledig gewassen.” Al snel opende Snoek een tweede vestigingen met twee wasstraten, in Rilland. “In de tussentijd hebben Klaus en ik altijd goed contact gehouden en vorig jaar hebben we besloten de krachten te bundelen en samen verder te gaan als Truckwash 1 Group.”

Klaus Broersma werkte tot 2002 in het transportbedrijf van zijn familie. Hij vroeg zich toen af of het een slim idee zou zijn om een truckwash voor eigen gebruik op te starten. De directie vond dat toentertijd geen goed idee, maar Klaus had na onderzoek wel het idee dat er behoefte aan was. Bovendien wilde hij ook graag voor zichzelf gaan werken. Hij is toen een stuk grond gaan huren en in de buitenlucht vrachtwagens gaan wassen. Dit is het ontstaan geweest van Truckwash Group. In die tijd had hij nog niet een luxe hal om in te wassen, maar had hij een zeecontainer als machinekamer, een caravan als kantine en zijn zolder diende als kantoor. Het was hard werken om in de buitenlucht vrachtauto’s te wassen. Toen Klaus net begon, waste hij in één week nog ‘maar’ 25 auto’s, maar dat werden er al gauw 90 per week. Klaus groeide dus snel en een klein jaar later opende hij een nieuw pand in Bodegraven met een dubbele washal. Het bedrijf van Klaus groeide zo uit tot vijf verschillende locaties (Bodegraven, Aalsmeer, Utrecht, Rotterdam en Ede).

Het was wennen

Hiermee ontstond een truckwashformule met inmiddels acht vestigingen verspreid over Nederland (Aalsmeer, Bodegraven, Ede, Rotterdam, Roosendaal, Rilland en Utrecht). “Het was wennen” blikt Snoek terug. “Er was geen duidelijke visie, sommige locaties liepen minder en mensen zaten vast. Ik heb hele leuke gesprekken gevoerd, maar ook minder leuke. Dat hoort erbij, maar nu hebben we alles goed op de rit en kijken we vooral vooruit.” Bij dat vooruitkijken is er ook aandacht voor franchise. “We hopen begin volgend jaar onze eerste franchisevestiging te openen. Ook kijken we voorzichtig naar het buitenland en zetten we nieuwe stappen als het gaat om de chemie en wasprogramma’s om de kwaliteit van onze dienstverlening verder te optimaliseren.” Maar al die nieuwe stappen gaan niet zonder een goed medewerkersbestand, realiseert Snoek zich. “Onze passie is het reinigen van voertuigen; van bestelwagen tot LZV en van bakwagen tot bulkwagen. Ook wassen wij campers en caravans. Onze medewerkers worden door ons intern opgeleid tot professioneel wasstraatmedewerker. Wij wassen en controleren onze werkzaamheden volgens een efficiënt protocol en we hebben zestigplussers, studenten, jongeren die in een tussenjaar zitten, een aantal vaste medewerkers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Die laatste groep verdient extra aandacht, die kun je niet zomaar in het diepe gooien.” Voor Truckwash 1 Group zijn die medewerkers van groot belang. “Allereerst willen we die mensen weer een toekomst bieden en weer het arbeidsproces in trekken. En daarnaast doen ze gewoon ook heel goed werk voor ons, hetzij als medewerker die volledig meedraait of alleen op deelgebieden. Zo hebben we jongeren die alleen als host optreden.” Dat laatste is een belangrijk onderdeel van het concept van de Truckwash 1 Group. “We zijn uitgegroeid tot de grootste truckwashformule van Nederland en later ook van Europa. En dat doen we door te focussen op kwaliteit, professionaliteit en gastvrijheid. Truckers komen hier en kunnen genieten van een heerlijke kop koffie, terwijl ze wachten tot hun wagen met oplegger is gewassen.”