DE IN- EN UITSTROOM VAN MEDEWERKERS IN DE TANKSTATIONBRANCHE IS EEN WIJDVERSPREID PROBLEEM. IN 2019 STROOMDEN BIJNA 5.000 MEDEWERKERS DE BRANCHE IN, MAAR DAARENTEGEN VERLIETEN 4.400 MEDEWERKERS HET WERKVELD. HET OVERGROTE DEEL VAN DE TANKBEDRIJVEN KAMPT MET EEN HOOG VERLOOP VAN MEDEWERKERS. WERVING EN SELECTIE IS IN DEZE TIJDEN AL LASTIG, MAAR HET BEHOUDEN VAN EEN GOEDE MEDEWERKER VEREIST MEER INSPANNING. BETA OPLEIDINGEN ZIET HET ALS EEN UITDAGING OM BEDRIJVEN HIERIN TE ONDERSTEUNEN.
Verwachtingen
BETA spreekt regelmatig bedrijven die kampen met uitdagingen op het gebied van personeelsbehoud. De belangenvereniging onderzocht wat de reden is voor een vroegtijdig vertrek van medewerkers. Een aantal zaken viel daarbij op. Duidelijke verwachtingen creëren is het kernwoord. Wat verwacht een medewerker van zijn werk en hoe duidelijk ben je als werkgever daarover? Immers, een baan op een tankstation is niet te vergelijken met bijvoorbeeld
achter de kassa bij de Albert Heijn. De één denkt ‘oh wat leuk’, de ander denkt niks voor mij. Het onderzoek toonde ook aan dat een baan in de tankstationbranche vaak wordt onderschat. Zo worden de uiteenlopende werkzaamheden slecht ingeschat en besluiten ze toch liever te werken bij de Pathé in een team in plaats van ´s avonds op een eenmanslocatie te staan. “Tijd om hier wat aan te doen”, zeggen Marian Dijkstra (HR-Manager) en Evalyne Dootjes (HR-adviseur) van Vollenhoven Olie. Ze delen met Move On magazine hun aanpak op het gebied van medewerkersbehoud. Vollenhoven is een echt Brabants familiebedrijf gevestigd in het zuiden van het land waar nu de vierde generatie Bogaers de directie voert. Het bedrijf bestaat 126 jaar en heeft op dit moment 210 medewerkers in dienst waarvan het grootste gedeelte werkzaam is op de 20 bemande tankstations.
Een nieuw tijdperk
In 2019 heeft het bedrijf een start gemaakt met het meten van het verloop en tevredenheid van hun 210 medewerkers. Dit hebben ze onder andere gedaan door de selectieprocedure, het verwachtingsmanagement en de uitkomst van exitgesprekken te analyseren. De resultaten hiervan toonden aan dat mensen vaak afhaken na het verlopen van het eerste zevenmaandencontract. Ze vloeien dan af naar de horeca of detailhandel. Door enkele onderdelen aan te passen van de procedures, zag Vollenhoven Olie in 2020 al dat het verloop met bijna 20 procent was gedaald. Waar eerst paniek was bij het vinden van de juiste mensen en deze te behouden, weten stationsmanagers nu beter hoe ze kandidaten moeten werven met de lange termijn in gedachten.
“Uit een medewerkersenquête blijkt dat medewerkers zich verbonden en thuis voelen en trots zijn op ons bedrijf.”
Marian DijkstraOnboarding
Maar wat heeft Vollenhoven Olie dan precies gedaan? Dijkstra en Dootjes spreken over onder meer een onboardingstraject van een jaar, een welkomstpakketje voor de eerste werkdag, een Vollenhoven proefdag voor sollicitanten
en nieuwe medewerkers worden op het hoofdkantoor ontvangen voor een kennismaking. Dijkstra: “Uit een medewerkersenquête blijkt dat medewerkers zich verbonden en thuis voelen en trots zijn op ons bedrijf. Niet alleen nieuw personeel, maar ook bij overnames van locaties voelen deze medewerkers zich thuis bij Vollenhoven.” Hoewel de resultaten van de enquête (die door 60 procent van de medewerkers is ingevuld) nog niet zijn uitgewerkt, weet zij dat 90 procent van de medewerkers trots is om bij Vollenhoven te werken.
Maatwerk onboarding modules
BETA Opleidingen biedt ondersteuning door het leerplatform Power UP voor Vollenhoven in te zetten in het onboardingstraject. Samen met BETA Opleidingen ontwikkelt Vollenhoven Olie maatwerk onboarding modules. “Een goed onboardingstraject valt of staat immers met een aantal basiselementen zoals; regel de basis, voel je thuis, leg contact, en doe je ding. Door deze maatwerk modules maken nieuwe medewerkers kennis met het DNA van het bedrijf, wat is het verhaal en wat maakt het bedrijf zo uniek?”, aldus Lilly ter Beek van BETA. Dit kan volgens haar onmogelijk gevangen worden in checklist en taken. “Vaak is het onboarden van een nieuwe medewerker afhankelijk van de competenties van de leidinggevende, maar op deze manier kan Vollenhoven Olie het onboarden van medewerkers standaardiseren en de kwaliteit behouden. Bent u nieuwsgierig naar de oplossing die BETA Opleidingen in Power UP maakt voor Vollenhoven? Neem dan contact op. BETA Opleidingen helpt u graag.”