MAARTEN HOOGSLAG HEEFT AL RUIM 215.000 KILOMETER OP DE TELLER VAN ZIJN VOLLEDIG ELEKTRISCHE HYUNDAI IONIQ UIT 2016 ‘GEROLD’. EN DAT BEVALT. “HET RIJDT HEERLIJK”, ZEGT HIJ. EN OOK OVER DE LAADFACILITEITEN IN NEDERLAND IS DE EV‑RIJDER TEVREDEN. TENMINSTE, ALS HET OM DE LOCATIES VAN FASTNED GAAT. TANKSTATIONS MOETEN IN ZIJN OGEN NOG WEL WAT VERBETEREN. WAT ZOAL? “ONDER MEER DE ONDUIDELIJKHEID.”

Move On Magazine spreekt Hoogslag op de Texaco-locatie Honswijck aan de A1 bij Muiden. Een immens station van EG Group met alle denkbare faciliteiten. “Behalve dan goede laadfaciliteiten”, lacht Hoogslag. Hij wijst naar de laadpalen die vlak voor de shop staan. “Dit zijn twee oude CHAdeMO-laders van 50 kW. De stekker is afwijkend, en alleen geschikt voor oudere EV-modellen. CCS-stekkers zijn tegenwoordig in Europa dan ook veel populairder dan CHAdeMO stekkers.” Het is de reden dat Hoogslag zijn auto niet laadt op het voorterrein van de Texaco. “Al zou ik het willen, mijn Hyundai Ioniq is alleen geschikt voor CCS-stekkers.”

Gek
Het is gek, vindt Hoogslag. De Texaco aan de A1 is één van de grootste en drukste Texaco’s van Nederland en heeft geen goede laadfaciliteiten. “Dat zie ik wel meer. Het is voor mij niet duidelijk waar ik wel of niet terecht kan.” Daarom ook kiest hij voor Fastned. “Ik heb de garantie dat ik daar kan snelladen.” Hoewel, het snelladen is relatief bij zijn Hyundai. “Ik kan tot maximaal 70 kW laden. Dat is trouwens prima voor mij. Ik plan de dagen goed, en als ik nog wat moet bijladen, dan stop ik even bij Fastned, zet ‘m aan de laadpaal en maak een sanitaire stop bij het naastgelegen tankstation. Als ik terugkom heb ik al snel voor een kleine 100 kilometer aan stroom geladen. Dat is dan vaak prima voor mij, daarmee kom ik verder naar andere afspraken of thuis. En daar zet ik de auto aan mijn thuislader en de volgende ochtend is hij dan weer vol.”

Een croissantje
Het tankstation is daarmee toch belangrijk voor de EV-rijder. “Ja, voor een kop koffie, croissantje of het toilet.” Wat dat betreft kan Hoogslag zijn hart ophalen bij Texaco Honswijck. Dit station telt naast de Go Fresh Gyros Bar-formule, ook een tweetal Lavazza koffiepunten, een Go Fresh Bakery en een Dunkin’ coffee en donuts-counter. “Fantastisch allemaal, en ik denk dat het voor veel EV-rijders een sterk pluspunt is. Maar ik stop in de kern om te laden, liefst zo kort mogelijk. Dus hiervoor moet ik op deze plek naar Fastned. Daarbij draag ik Fastned een warm hart toe. Zij zijn de pioniers geweest, hebben het geloof gehad in de toekomst van elektrisch rijden en hebben daarin ook volop geïnvesteerd. De tankstations zijn volgend nu, en hoewel partijen als Shell fors investeren en ook snellaadfaciliteiten op de stations presenteren, kies ik dan toch voor Fastned.” Hoogslag maakt dikwijls de combinatie, al kan dat niet overal. “De Fastned -locaties liggen in de periferie van het tankstation, en vlak na de toerit richting het station moet ik vaak al kiezen; ga ik links naar het tankstation of rechts naar Fastned? En in veel gevallen kun je vervolgens makkelijk even naar het station lopen, maar niet altijd. Bij de A4 bijvoorbeeld, daar zit een weg tussen waar auto’s met 80 kilometer per uur voorbij razen. En waar je de vangrail over moet klimmen. Voor mij misschien geen probleem, maar heren in een net pak of dames met een chique outfit, die doen dat natuurlijk niet.”

35.000 elektrische kilometers
Hoogslag rijdt jaarlijks zo’n 35.000 elektrische kilometers. Van dag tot dag plant hij zijn routes. Hij vertrekt ’s ochtends met een volle accu, de actieradius van zijn Hyundai Ioniq uit 2016 is in het meest gunstige geval zo’n 200 kilometer. “Dat was bij de koop zes jaar geleden 220 kilometer. De accudegradatie valt dus mee, slechts 1 procent per jaar.” Met die 200 kilometer komt Hoogslag de dag goed door. “Het is soms wel een kleine puzzel, moet ik er eerlijk bij zeggen. Maar ik ben daardoor nog nooit ‘droog’ komen te staan. Tenminste, niet in Nederland. Wel een keer in Noord-Frankrijk. Daar zijn ze nog niet zo ver als hier, met nog twee kilometer op de teller bereikte ik een laadpaal. Maar daarwerkte mijn laadpas niet. Dat was erg vervelend.” Hoogslag stippelt zijn route uit, kijkt of en waar hij tussendoor kan bijladen. “Ik woon in Alkmaar, van daaruit reis ik het hele land door. Voor lange trips laad ik dan tussendoor ergens, dat kan een kwartiertje zijn. En dan kan ik vaak weer door. En soms laad ik nog ergens snel bij voor ik thuis ben. Dat is soms alleen wel een probleem, dan wil je eigenlijk naar huis de actieradius is dan net krap. Dat risico neem ik dan maar niet.” Een andere auto, met een ruimere actieradius, zou Hoogslag kunnen helpen in de dagelijkse puzzel. Maar daar denkt de ondernemer nog niet aan. “De elektrische auto’s van tegenwoordig zijn vaak enorm groot, en niet gestroomlijnd. Dat vind ik dus niks. Mijn Hyundai is perfect gestroomlijnd en voldoet helemaal aan mijn wensen. Hij rijdt fantastisch.”

Prijs
Hoogslag maakt gebruik van verschillende laadpassen, en hij verbaast zich over het dynamische prijsbeleid. “Ik moet maar afwachten wat een laadbeurt mij kost. Gek, toch? Ik zit nu vaak op gemiddeld 50 eurocent per kWh. Dat was bij de start zes jaar geleden 24 cent per kWh. Maar ik betaal soms ook 80 eurocent per kWh. Het is heel bizar. Het verschilt per locatie, per stad, per paal en per aanbieder.” Hij pleit samen met de Vereniging Elektrische Rijders voor meer transparantie. “Het is totale chaos. Ook daarom kies ik vaak voor Fastned, omdat ik weet dat ik daar nu gemiddeld rond de 50 eurocent per kWh betaal. Maar moet ik elders stoppen, dan zie ik de factuur pas achteraf. En soms schrik ik daarvan.” Het is deze onduidelijkheid, die Hoogslag de keuzes laat maken die hij nu maakt. “Komt er meer duidelijkheid, dan zou ik best eens wat vaker bij een regulier tankstation willen stoppen. Ook vanwege de faciliteiten. Maar zo ver is het nog niet.”