SHELL EN Q-PARK OPENEN BINNENKORT HUN EERSTE MOBILITEITSHUB. TANQYOU DENKT AL LANGER IN DIE RICHTING, EN ONTWIKKELT OOK ZOGENOEMDE WIJK- EN CITYHUBS
WAAR DE KLANT ALLES VINDT RONDOM MOBILITEIT. “IMMERS, DE KLANT WIL WORDEN ONTZORGT. NOU, DAN RICHTEN WIJ DAT TOCH VOOR HEM OF HAAR IN”, ZEGT DIRECTEUR JAN HARMEN AKKERMAN VAN TANQYOU.

Het gesprek tussen Akkerman en de redacteur van Move On Magazine duurt ruim een uur. In dat uur komen de woorden tankstation, benzine en diesel nauwelijks voorbij. Akkerman heeft het vooral over mobiliteit, data en hubs. “Ik heb nog een nieuwtje voor je; in Leeuwarden openen we begin 2025 onze eerste cityhub onder de naam Transferium Marssum. Dat wordt een grote locatie aan de rand van de stad waar alles rondom mobiliteit wordt gecombineerd. De bussen van Arriva stoppen er, iedere vijf minuten een bus. Maar er zijn ook deelscooters beschikbaar, 360 parkeerplekken voor mensen die uit de auto stappen en voor het laatste stukje naar de stad het ov gebruiken. Of een deelfiets pakken. Maar mensen kunnen er ook waterstof tanken, snelladen en hun auto volgooien met fossiele brandstoffen. En er komen eet- en drinkgelegenheden.” Het is precies hoe Akkerman de toekomst ziet; wijk- en cityhubs zijn de centrale spil in de mobiliteit van de (nabije) toekomst. “Cityhubs zijn wat groter, wijkhubs zijn er voor de kleine dorpen waar nu drie of vier tankstations zijn. Die kunnen niet allemaal blijven bestaan, er blijft er straks nog maar één over. En dat is niet het station aan de rand van het dorp met de laagste prijs. Nee, wij denken juist dat de servicelocatie met ruimte en centrale ligging overeind blijft.” TanQyou heeft inmiddels drie van die wijkhubs in aanbouw. “Daar combineren we de verkoop van brandstoffen met andere vormen van mobiliteit en services als pakketkluizen.”

Alles in één platform
Akkerman maakt duidelijk dat TanQyou denkt vanuit de klantbehoefte. “De klant wil worden ontzorgd als het gaat om het mobiliteitsvraagstuk. Dus als aanbieder is het belangrijk om alles te combineren en te integreren in één platform. Er is één omgeving, waar alles rondom mobiliteit is te vinden en te regelen. Van het huren van een deelscooter tot het afrekenen van de brandstoffen en het bestellen van een vers belegd broodje. Kortom, tanken, laden, betalen, delen en sparen binnen in één online omgeving, één app.” De voorman van TanQyou ziet ook dat de grote multinationals in die richting denken. “Neem Q-Park en Shell, die gaan gezamenlijk vijf mobilityhubs in grote steden in Nederland bouwen. Maar ook andere partijen zitten echt niet stil.” Het is een logische ontwikkeling, vindt Akkerman. “Het is tweeledig. Het gemak voor de klant staat centraal en het is de combinatie van diensten die een oplossing bieden. Door slim te combineren met deelmobiliteit ontstaan knooppunten waarop je makkelijk kunt overstappen van de auto naar een andere vorm van mobiliteit, of andersom. Door de logistieke diensten bespaar je je een ritje naar het pakketpunt. Aan de andere kant zie je ook dat overheden bewegen en dat zij, om de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden te verbeteren, steeds meer maatregelen nemen. Door de invoering van autoluwe gebieden en het weren van auto’s met een hoge uitstoot is er meer behoefte aan parkeerplekken, EV-laders en deelscooters in de binnensteden. Met de komst van meer en meer elektrische voertuigen spelen wij net als Shell en Q Park in op de ontwikkeling dat EV-eigenaren zonder eigen laadmogelijkheden andere diensten afnemen, terwijl hun auto oplaadt.”

Zitten en wachten
Akkerman komt oorspronkelijk uit de IT-wereld en belandde bij toeval in de petrolsector. Maar vanaf de start stond al vast dat hij alles anders zou doen. “Zitten en wachten tot de klant komt; dat kan misschien nu nog, maar straks niet meer. Je moet de klant iets te bieden hebben. Dat kan zijn brandstoffen of perfecte laadfaciliteiten, maar ook parkeerfaciliteiten, verkoop van verse etenswaren en drankjes, aanbod van deelvervoer zoals elektrische fietsen, scooters of auto’s en logistieke services zoals pakketdiensten.” Toch ziet Akkerman de komende periode nog als overbrugging, zo blijkt ook uit de opening van het nieuwste TanQyou-station in Dalfsen. Daar wordt een breed scala aan brandstoffen aangeboden, waaronder Euro 95, AdBlue, 100+ en diesel, maar ook de Biofuel HVO100. Naast deze brandstoffen, zijn er ook snelladers. Maar nog geen deelmobiliteiten. “Dit station is al even geleden van de tekentafel gerold, de ontwikkelingen gaan zo snel dat je dat niet kunt voorkomen. En er is nu ook nog ruimte voor dergelijke stations, waar we natuurlijk wel het tanken voor klanten leuk en persoonlijk maken, ondanks dat er geen personeel achter de kassa staat. Via bijvoorbeeld de automatische kentekenherkenning wordt een TanQyou-klant herkend aan de pomp, begroet bij zijn voornaam en de transacties bijgehouden in een app. Daarnaast neemt iedereen automatisch deel aan onze loyaliteitsprogramma’s. Hierbij telt iedere getankte liter brandstof als lot, waarmee klanten automatisch meespelen voor de periodieke prijzenpot.”

CO2-uitstoot tot in detail
Overigens speelt die app ook een centrale rol bij het in kaart brengen van bijvoorbeeld de CO2-uitstoot. “Dat wordt steeds belangrijker, voor bedrijven, maar ook voor klanten individueel. Wij kunnen als één van de eerste mobiliteitsplatformen in Europa de CO2-uitstoot van klanten in kaart brengen, tot in detail. Hoe? Wij combineren de gegevens van de auto, wat iemand heeft getankt en zelfs het rijgedrag. Op die manier is de berekening goed te maken.” Het is uniek volgens Akkerman, en zeker voor bedrijven die hun complete fleet in kaart hebben, en willen weten wat die fleet uitstoot, van grote toegevoegde waarde. “Als zij hun milieu-complete impact willen berekenen, met daarin ook het wagenpark meegenomen, dan kan dat via ons platform. Net zo goed dat wij kunnen zorgen voor een fiscaal sluitende rittenregistratie en een parkeertransactie. Zo helpen we ondernemers efficiënter met hun wagenpark om te gaan.”

Auto belangrijkste vervoersmiddel
Het past in de strategie van TanQyou om als platform de TanQyou-members extra reisgemak en comfort te bieden. “Daarin gaan we echt best ver. Zo kunnen wij, aan de hand van data uit onze diensten, een automobilist die deze week al twee keer in de file heeft gestaan voor Groningen op het laatste moment adviseren om zijn auto op de P+R Hoogkerk te parkeren en over te stappen op een specifieke bus. We kunnen zelfs aangeven dat we verwachten dat de reiziger hiermee bijvoorbeeld 15 reisminuten bespaart.” Alle ontwikkelingen samen, zoals de komst van de TanQyou-mobiliteitshub, de plaatsing van snelladers en de ontwikkelingen van het eerste waterstofstation voor Friesland maken duidelijk dat Akkerman gelooft dat de (elektrische) auto over tien jaar nog steeds het belangrijkste transport- en vervoermiddel is. “Maar daarbij worden de verschillende vormen van vervoer belangrijkere aanvullingen op elkaar. Niet alleen meer de auto, ook de scooter, fiets en het openbaar vervoer. En dat alles is via ons platform te regelen. Immers, de klant wil worden ontzorgd. Nou, dan richten wij dat toch voor hem of haar in.”