HET IS CRISISTIJD. EN ER WORDT MOMENTEEL VEEL GEVRAAGD VAN ONDERNEMERS. ONGEWILD, EN ZONDER ER INVLOED OP TE HEBBEN, WORDEN DEUREN GESLOTEN. WEG OMZET. WEG KLANT. NATUURLIJK, ALLES MET ALS DOEL OM HET CORONAVIRUS ZO MIN MOGELIJK TE LATEN WOEKEREN.
Maar pijn doet het. Vooral voor retailend Nederland. Zeker als je ook nog te maken krijgt met onwelwillende klanten. Want ja, dat mondkapje is toch lastig als je even een broodje bij de tankshop wil scoren. Maar je moet ‘m op. Geen discussie. Ria van Reeuwijk heeft er al vaak mee te maken gehad. Maar één geluk, Ria is goedlachs en weet met een grap meestal snel het ijs te breken.
Toch is het vervelend. Het kost onnodige energie. Energie die ook nodig is voor het maken van nieuwe plannen in coronatijd. Bij Ria is dat bijvoorbeeld een nieuwe broodcreatie voor de Moments & More-bakery in het Esso-station aan de A16. Bij anderen, en op grotere schaal, is dat een investering in elektrische laadpalen en alles wat daarbij komt kijken. Dat laatste geldt voor Koen van der Knaap. Hij gaat op zijn Shell-station in Rotterdam over een maand vol aan de slag met de laadpalen. De ondernemer steekt er tonnen in. En wat het hem oplevert? Hij heeft nog geen idee. Een benchmark ontbreekt namelijk. Het enige feit dat een beetje houvast biedt, is de groei van het marktaandeel van nieuwe (hybride) elektrische auto’s. Dat is in 2020 gestegen naar 10,5 procent. Daarvan zal ook Van der Knaap wel profiteren. Meer (hybride) elektrische auto’s op de weg betekent meer kansen voor de laadmarkt. En bij Knaap Laden, zoals het concept heet, kunnen de rijders van een elektrische auto razendsnel laden en ondertussen genieten van een heerlijke lunch bij Knaaps Keuken.
“Hij ontgint het terrein voor andere tankstation-ondernemers, die in de nabije toekomst de stap zetten naar een elektrisch aanbod.”
Martijn LouwsMaar goed, tevens heerst de onzekerheid. Dat is ook de nieuwe realiteit. Van olie en brandstof weten de meeste tankstation-ondernemers alles, tot in detail. Logisch, daar is al decennia ervaring mee opgedaan. Maar elektriciteit? Dan praat je niet over verdiensten per liter, maar over verdiensten per kWh. Het is te prijzen dat Van der Knaap (en anderen die hem voor zijn gegaan) zijn nek uitsteekt, een nieuw bedrijfsmodel ontwikkelt en daarmee een benchmark creëert. Een jonge ondernemer met durf. Hij ontgint het terrein voor andere tankstation-ondernemers, die in de nabije toekomst de stap zetten naar een elektrisch aanbod.
Wie ook zijn nek uitsteekt is Martin Kniest van Matz Carwash. Maar liefst 80 procent van zijn medewerkersbestand bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze hebben autisme, een laag IQ, schulden of een taalachterstand. En ze worden allemaal geholpen door Kniest en zijn team. Zij hebben van Matz Carwash een plek gemaakt die geldt als veilige thuishaven voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een plek waar ze zich gerespecteerd voelen en waar ze hun eigenwaarde terugvinden. Dat laatste is het allerbelangrijkste, zo zegt Kniest even verderop in dit magazine. Het gaat hen niet om het geld dat ze verdienen, ze voelen zich dankzij Matz Carwash weer gekend. Het is een fantastische insteek van een (gezond) bedrijfsmodel. En het toont maar weer aan hoe divers en hoe ondernemend onze sector is. Crisis of geen crisis.