NANDOR TRUMPI (59) STOPT MET ZIJN ESSO-STATIONS IN BREDA. HIJ HEEFT BEIDE LOCATIES PER 1 JULI VERHUURD AAN OK. DAARMEE KOMT EEN EINDE AAN EEN TIJDPERK. INTRODUCTIES BIJ TRUMPI KREGEN VAAK NAVOLGING IN ANDERE STATIONS IN HEEL NEDERLAND.

Het is wennen, erkent Nandor meteen. ‘Ik woon nu in België, slechts 13 kilometer hier vandaan. Maar toch is het een wereld van verschil.” Nandor is namelijk letterlijk geboren op het station aan de Teteringsedijk. Al met al heeft de ondernemer bijna veertig jaar lang gewoond op het terrein van een tankstation: eerst aan de Teteringsedijk en daarna aan de Zwijnsbergenstraat in Breda. “Direct hiernaast hadden we ons huis. Nu woont mijn zoon er. Ideaal. Als er niets op de televisie was, dan wipte ik de deur uit en ging ik naar het station. Voor een praatje met de medewerkers bijvoorbeeld, of met de gasten. Ook nam ik vaak een duik in de cijfers. Wat draaien we vandaag? Hoe staan we ervoor in vergelijking met een jaar eerder?” Nandor speelde kort op de bal, zoveel is wel duidelijk. Hij nam in 1987 het Esso-station over van zijn vader, die het bedrijf in 1957 stichtte. “We zaten toen als exploitant van Esso aan Teteringsedijk in Breda, in 1966 hebben we een station aan de Zwijnsbergenstraat erbij gekocht. In 1987 heb ik vervolgens dat station overgenomen van mijn vader, nu ruim dertig jaar geleden.” Rijen tot aan de straat In de dertig jaar die hij nu ondernemer is, is er veel veranderd. En is er veel geïnnoveerd. “Ik was echt de eerste met een uitgebreide bakery”, glundert Nandor. De mensen uit Breda gingen namelijk standaard op zondag voor vers brood naar België, waar de bakkers wel open waren. “Ik dacht; waarom kopen ze die broodjes niet hier. Ik ben begonnen als test met kaiserbroodjes, meteen een schot in de roos. Rijen tot aan de straat. We hebben het assortiment sindsdien steeds een beetje uitgebreid met eerst wat pistoletjes en daarna met stokbroden.” Tussentijds veranderende er veel, supermarkten in Breda verruimden hun openingstijden en gingen ook op zondag open. Hierdoor daalde de omzet van de broodverkoop. “Daarom zijn we de pistoletjes en de stokbroden gaan beleggen”, verklaart Nandor. Inmiddels is er een heuse lunchroom met zitgelegenheid inpandig, is er een ontbijtservice, worden lunches thuisbezorgd, verkoopt men bonbons, ijs, friet en snacks. “Kijk hier, onze nieuwste aanwinst. En meteen mijn laatste wapenfeitje”, wijst Nandor naar de groente- en sappenbar van Juice Makers. “Verse sappen, het loopt als een tierelier. Jongeren komen er speciaal voor. Een groentesapje kost €5,95, een fruitsapje €4,95. Ik weet niet hoe ze het doen, maar het wordt betaald. Dat kon ik mij in mijn jeugd niet veroorloven.”

Er zijn mensen die hun paardendekens hier wassen. Anderen komen gewoon met grote tassen kleding. En soms staan ze hier in hun onderbroek te wachten tot de was klaar is”

Nandor Trumpi

Eigenaar, Tankstation Trumpi

De lekkerste broodjes van Breda

De basis van alles wat er op de stations aan de Zwijnsbergenstraat en Teteringsedijk wordt gedaan is volgens een bescheiden Nandor terug te leiden tot de kern: kwaliteit. “Het is altijd lastig om over je eigen station te zeggen, ik heb liever dat anderen het zeggen, maar wij serveren de lekkerste broodjes van Breda. En wij hebben één van de beste autowasservices van de stad. Mensen rijden er kilometers voor om. Daarnaast geloof ik in een assortiment dat altijd in beweging is, en in een compleet assortiment. In mijn
ogen zijn er twee smaken in tankstationland: onbemand of fullservice. En fullservice is ook echt fullservice. Alles erop en eraan. Zoals hier.” De basis van het station aan de Zwijnsbergenstraat, het vlaggenschip van Trumpi, is een complete shop, een bakkerij, een lunchroom en een autowasserij. Verder op het voorterrein wasmachines waar mensen hun kleding kunnen wassen. Een extraatje, die Nandor volgens eigen zeggen de nodige omzet oplevert. “Er zijn mensen die hun paardendekens hier wassen. Anderen komen gewoon met grote tassen kleding. En soms staan ze hier in hun onderbroek te wachten tot de was klaar is”, lacht Nandor, die de zaak sinds tien jaar samen met zijn vrouw Kitty bestiert. “Daarmee kreeg de zaak ook een nieuw gezicht erbij. En nieuwe invloeden. Je kunt wel zeggen dat wij dit, wat er nu staat, samen hebben opgebouwd.” Ook hondenliefhebbers kunnen bijvoorbeeld nu bij Trumpi terecht. “Ja, we hebben ook een hondenwasserij. Het loopt niet storm, maar het past hier wel heel goed omdat het ons complementeert. Dit station heeft services en diensten voor iedereen”, legt Nandor uit. Ook de bakery, en tal van aanpalende initiatieven in en rond die bakery, zijn key voor het station. “Ik verkoop bijvoorbeeld het hele jaar door ijs. Waar anderen stoppen na de zomer, ga ik door. Waarom? Nou, simpel. Ik verkoop misschien de wintermaanden niet zo veel ijs, en ik moet zo nu en dan eens een bak met ijs weggooien, maar het doet zoveel met de uitstraling en beleving van de stations. Dat moet je niet zomaar aan de kant schuiven. Bovendien weten mijn klanten dat ze bij ons altijd een ijsje kunnen kopen, ongeacht het seizoen.” Maar verandert dan alles in goud bij Trumpi? “Nee”, zegt de ondernemer zelf. “We hebben ooit samengewerkt met YamYam en verkochten vanuit dit concept onder meer noodles. Het begin was veelbelovend, maar het ging snel minder toen men met andere kwaliteit producten ging werken. Dat wordt dan meteen afgestraft, dat bedrijf is later ook failliet gegaan.”

Zaken in eigen hand

Nandor geeft aan geen spijt te hebben van de samenwerking. “Je moet dingen proberen, en je moet in beweging blijven. En ik heb ervan geleerd. Ik vind het heel belangrijk om zaken in eigen hand te hebben, zodat ik mijn eigen ding kan doen. Dat zij andere kwaliteit producten gingen verkopen, dat zou ik niet hebben gedaan.” Ook in de bakery heeft de ondernemer alles in eigen hand. “Bij de start hier aan de Zwijnsbergenstraat hebben we het Delifrance-concept gehad, maar dat heb ik op den duur toch veranderd. Er mocht steeds meer niet en ik moest mij aan alles conformeren, tot aan de deurmat toe. Maar mensen komen hier naar Trumpi, niet naar Esso of Delifrance.” 

Het station aan de Teteringsedijk had bij de overname ook een Delifrance-concept. “Dat heb ik in 2018 ook omgebouwd naar mijn eigen bakeryconcept. Met succes. Eerst liep het niet echt, sindsdien wel. Dat was de bevestiging.” Het is ook de reden dat OK vanaf 1 juli de naam Trumpi behoudt. “Waarom OK? Hun visie sluit aan bij die van mij. Geen eenheidsworst, er wordt goed gekeken naar wat op welke locatie passend is. En hier is dat fullservice en wel onder de naam Trumpi.”

Van BP tot Esso en Shell

Nandor heeft de afgelopen twee jaar de verhuur van de stations voorbereid. “Ik dacht ineens, ik word in juli 2020 zestig. Is het niet tijd om te stoppen? We lopen hier tegen de grenzen aan, ik denk dat ik het maximale eruit heb gehaald met een groot voorterrein, een shop van 400 vierkante meter, drie roll-overs en vijf wasboxen. Iedere vierkante meter is benut. Vandaar ook dat ik na het besluit al snel met alle partijen om de tafel heb gezeten, van BP tot Esso en Shell. OK is relatief laat aangehaakt”, blikt Nandor terug. “Zij hebben via via gehoord dat ik mijn stations wilde verhuren en hebben contact gezocht. Dat was makkelijk, ik kom daar bijna dagelijks de verse lunch brengen. We kennen elkaar. En ondanks dat ik al best ver was met de andere partijen, is het toch OK geworden. Het gevoel is goed. Ze komen uit Breda, het hoofdkantoor zit hier een paar kilometer vandaan. Zij spelen dus ook kort op de bal, heel belangrijk. Zo deed ik dat ook altijd.” De huur wordt per 1 juli definitief. “En dan? Ja, daar moet ik maar eens over na gaan denken. Helemaal niks doen is niets voor mij, misschien komt er wel een klein tankstation voorbij die ik weer kan opbouwen. Eerst maar even genieten van wat vrije dagen. Ik houd van reizen en autoracen. Zelf heb ik een Mercedes SLK. Dus wie mij zoekt, grote kans dat ik op het circuit ben.”

Dit geeft een boost

Groei en naamsbekendheid. Het zijn twee belangrijke aspecten voor OK in de huur van Esso Trumpi in Breda. OK heeft 37 bemande stations in Nederland en een bijna evenzo grote groep onbemande stations. “Wij hebben met de stations van Trumpi erbij nu 70 stations in Nederland en we willen blijven groeien”, zegt Johan Bogaarts. Hij is verantwoordelijk voor de retailactiviteiten van OK Nederland. “Wij hadden twee stations in Breda, straks vier. Heel belangrijk, wij zijn ook hoofdsponsor van voetbalclub NAC Breda. Iets waarmee wij onze naamsbekendheid vergroten, en dat geldt ook voor de huur van de stations van Trumpi. Deze stations zijn een bekendheid in onze stad en straks prijkt er OK op de luifels.”

 

“We zouden wel gek zijn als we die naam van de gevel van de shop zouden halen. Nee, Trumpi is een local hero.”

Johan Bogaarts

Retailmanager, OK Nederland

Bogaarts steekt zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken. Desondanks is hij niet over één nacht ijs gegaan. “Ik ben hier de afgelopen periode regelmatig geweest voor een autowasbeurt, heb er mijn tank volgegooid en heb er een broodje gegeten. Ik wilde alles zelf ervaren. Het beeld dat daaruit naar voren kwam, heeft mij verder gesterkt in de gedachte: hier moeten wij uitkomen. Dit moet een OK-station worden.” En ondanks dat het ook echt een OK-station wordt, blijft de naam Trumpi bestaan. “We zouden wel gek zijn als we die naam van de gevel van de shop zouden halen. Nee, Trumpi is een local hero. En wij zijn gewend om op deze manier te werken. Zo hebben wij in september 2016 ons netwerk uitgebreid met tankstation Besouw in Grubbenvorst. Ook daar hebben we bewust de naam Besouw laten bestaan, ook dat is lokaal een heel sterk merk. Daar komen wij niet aan.” Met Trumpi is een contract voor tien jaar afgesloten met een optie voor nog eens tien jaar. Bogaarts: “We zitten er voor de langere termijn in, absoluut. En dat wij dit station hebben kunnen toevoegen aan ons netwerk is een mooie stap voor ons. Dit geeft ons een boost, in groei en naamsbekendheid.”