CHRISTIAAN SNEL VERHUISDE VIJF MAANDEN GELEDEN VAN ACTOMAT, WAAR HIJ SITEMANAGER WAS BIJ DIVERSE BP-STATIONS IN HET WESTEN VAN NEDERLAND, NAAR DE SHELL-LOCATIE VAN KLIK EXPLOITATIES AAN DE RONDWEG IN EMMEN. HET WAS WENNEN, MAAR NU IS HIJ HELEMAAL GESETTELD. “MENSEN HEBBEN HIER ALLE TIJD, DAT MAAKT HET ECHT LEUK.”
Het team van Shell Emmen is zeven man sterk. “Eigenlijk doet iedereen alles in en rond de shop. Van het bijvullen van de frisdranken tot het afbakken van de broodjes en het helpen van de gasten in de bakery”, zegt Christiaan. Hij noemt zijn werk afwisselend en divers. “En we zijn heel gefocust. Daar waar ik bij Actomat bijvoorbeeld ook verantwoordelijk was voor het motorbrandstoffenbeheer, is dat nu niet het geval. We concentreren ons als team echt op de shop en de bakery.” Binnen dat team neemt Christiaan het voortouw als het om de bakery gaat. “Kijk, als iedereen overal mee bezig is, loop je het gevaar dat niemand zich echt verantwoordelijk voelt voor de bakery. Terwijl dat wel heel belangrijk is. Neem de hygiëneregels, daar moet iedereen zich strak aanhouden. Coderingen, de controle van de tht-data, de temperatuurlijsten; het moet allemaal op orde zijn. Nou, daarin neem ik de regie.”
Vers en beleving
Behalve de hygiëneregels zijn vers en beleving volgens Chistiaan essentieel voor een goede bakery. “De gast verwacht tegenwoordig veel van een bakery. Het assortiment moet breed zijn, de producten ultravers en de beleving optimaal. Dat is echt iets van de afgelopen jaren, bijzonder om te merken. Voor ons is dat echter best lastig, we hebben een compacte bakery en niet veel extra ruimte om groots uit te pakken met productpresentaties. Dat is jammer, maar we maken er wel het beste van.” Zo worden de gasten altijd netjes en vriendelijk te woord gestaan. “Tijdens mijn periode bij Actomat was ik veelal actief in rijkswegstations. Daar had je te maken met één, veel files, en twee, met veel leaserijders die altijd haast hebben. Dat kennen wij hier in Emmen helemaal niet. We zitten op een bedrijventerrein en de mensen hebben alle tijd voor een praatje. Daarmee kunnen we ons onderscheiden en kunnen we klanten aan ons binden. Bovendien maakt dit het werk ook erg leuk. Het is minder oppervlakkig, de gesprekken gaan over van alles en nog wat en zijn diepgaander.”
“Broodjes, pizza’s en heerlijke koffie; we hebben het allemaal.”
Christiaan SnelGeen vaste recepturen
Christiaan loopt al jaren mee in de tankstation-branche. Hij heeft de gast zien veranderen. “Wat heel belangrijk is, is flexibiliteit. Houd niet strak aan de recepturen vast, dat werkt niet. Neem onze specialiteit, broodje kippendijen met aïoli. De ene wil een andere saus, de andere wil er tomaat bij en weer een andere kiest voor een blaadje sla. Nou, geen probleem. De klant is Koning. Wij regelen het.” De gasten van de Shell aan de Rondweg in Emmen geven overigens veel bestellingen van tevoren door, telefonisch. “Dat broodje halen ze dan in de pauze op, we bezorgen niet. Dat is logistiek best een uitdaging in verband met de warme producten, vandaar. Bij Klik Exploitaties zijn ze wel bezig met de ontwikkeling van een bestelsite, dan kan iedereen online de bestelling plaatsen. Wel zo handig.” Ook op andere vlakken ontwikkelt de locatie zich door, laat Christiaan weten. “Broodjes, pizza’s en heerlijke koffie; we hebben het allemaal. Ook diverse snacks, maar ik denk dat we daarin nog wel een stap kunnen zetten. Daar gaan we ons de komende periode maar eens over buigen. Een leuke uitdaging en ik houd wel van uitdagingen.”