NEDERLAND KRUIPT LANGZAAM MAAR ZEKER UIT DE SCHULP. CORONAVOORSCHRIFTEN WORDEN BEETJE BIJ BEETJE VERSOEPELD; DE HORECA IS VOORZICHTIG WEER OPEN, MENSEN MOGEN WEER NAAR DE SPORTCLUB EN OOK HET THUISKANTOOR WORDT STEEDS VAKER INGEWISSELD VOOR HET ECHTE KANTOOR. MAAR NORMAAL? NEE. OM HET TANKSTATIONBEDRIJF VITAAL TE HOUDEN VRAAGT DEZE TIJD DAN OOK OM CREATIVITEIT. EN DIE IS ER. MET VERRASSENDE UITKOMSTEN.
Het wordt gelukkig steeds weer een beetje drukker, maar we zitten nog niet op het oude niveau als het om de brandstofverkoop gaat”, zegt Rob van Gestel van BP Well in het Limburgse dorp Well. Zijn inkomsten uit de wasstraat en shop heeft hij behoorlijk op peil weten te houden. “Hoe? Onder meer dankzij een leuke samenwerking met Brienen aan de Maas”, legt Rob uit. Zijn BP biedt namelijk maaltijden aan uit de verfijnde keuken van het sterrenrestaurant. “Meesterkok René Brienen moest van het ene op het andere moment zijn deuren sluiten. Daarom kwam hij hier met de vraag of ik niet zijn maaltijden wilde aanbieden. Natuurlijk, een origineel idee. Maaltijden van een sterrenrestaurant, Brienen aan de Maas heeft één Michelin-ster, bij een tankstation. Uniek. En daarbij vind ik het belangrijk dat lokale ondernemers elkaar steunen.” Van kakelverse asperges tot een romige aspergesoep en zelfs een compleet driegangenmenu met als amuse een livarworstje, een hooiham als hoofd en een witte chocolademousse als nagerecht. En dat voor tachtig euro. “Dit is niet te vergelijken met een maaltijd uit de supermarkt. Dit is luxe eten, maar dan thuis. En het wordt iedere ochtend hier vers aangeleverd”, zegt Rob. Hij is erg tevreden met de samenwerking. “René kwam hier omdat hij zichtbaar wilde zijn. Nou, dat is gelukt. Door de presentatie en de verkoop hier vanuit de shop komt hij toch indirect in contact met zijn gasten. En het levert ook omzet op: het verkoopt namelijk verrassend goed.” Voor Rob zit er een kleine marge op de verkopen. “Maar daar is het mij niet om te doen. Het zorgt voor traffic en goodwill. En, zoals gezegd, je moet elkaar lokaal steunen. Wij staan er nu eenmaal om bekend dat wij altijd out-of-the-box denken. Binnenkort rennen René en ik met de asperges door de draaiende carwash. Gewoon ludiek, voor een video op Facebook en op onze beeldschermen. Wedden dat iedereen dan echt weet hoe leuk en uniek onze samenwerking is.”
Twee vliegen in één klap
Bij Berkman in Barendrecht hebben ze met de drive thru van De IJswinckel twee vliegen in één klap geslagen. “De IJswinckel had last van de uitbraak van het coronavirus: alle vijftien winkels hoefden niet dicht, maar moesten wel aan allerlei voorwaarden voldoen. En ook op de tankstations was het rustiger. Dat heeft ons aan het denken gezet; wat doe je in deze lastige periode? We hebben daarom de krachten gebundeld en de drive-thru gelanceerd. Een groot succes, dat hadden we niet durven dromen”, lacht Tim Sinon, horeca-specialist bij Berkman. Hij denkt dat het succes mede te danken is aan de sterke naam van De IJswinckel. “Bovendien konden mensen, vanwege alle maatregelen, nauwelijks meer gemakkelijk ergens een lekker vers ijsje van sorbet- en roomijs kopen. Op de drukste dag hebben we meer dan vijfhonderd auto’s gehad.” Om al die klanten ook te verleiden hun tank vol te gooien heeft Berkman een aantal acties bedacht 25 liter brandstof tanken een waardebon voor één gratis bol ijs. En in de ijssalons van De IJswinckel krijgen de klanten daar een kraslot die ze bij de Berkman-stations kunnen verzilveren”, aldus Tim. Door het succes van de samenwerking hebben de bedrijven opnieuw de koppen bij elkaar gestoken. “We waren er snel uit: dit is een blijvertje. Klanten kunnen voorlopig via de drive-thru ijs van De IJswinckel ijs kopen bij Berkman. Nu alleen nog in Barendrecht, maar vanaf volgend jaar hopelijk ook op onze andere locaties. We hebben in totaal negentig vestigingen, waarvan twaalf bemand zijn. En dan misschien naast het ijs ook koffie en thee. Daarvoor brengen we nu de mogelijkheden in kaart.”
Tank & Schenk tegen eenzaamheid
Ook bij Peut hebben ze niet stilgezeten. Daar is bij verschillende ondernemers het spaarprogramma Tank & Schenk ingezet om de eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan. “Het is een moeilijke en onzekere tijd voor iedereen. Ook de ouderen hebben het moeilijk in deze tijd. Ze waren lange tijd afgezonderd van familie en vrienden en hebben vaak nog niet alle kennis van ons digitale tijdperk, waardoor ze erg eenzaam zijn en/of worden. Dat heeft ook ons en de ondernemers die deelnemen aan het Tank & Schenk-spaarprogramma aan het denken gezet. Hieruit ontstond het idee om samen met lokale ouderenzorgorganisaties een spaardoel te koppelen aan Tank & Schenk”, verklaart projectmanager Emma Haakman van De Eendracht. De spaardoelen zijn volgens haar heel divers; van tijdschriften, breiwerken en boeken tot optredens in de binnentuin waar bewoners vanaf hun balkon naar kunnen luisteren. “Er is ontzettend enthousiast op gereageerd door de ouderenorganisaties. Er is zelfs een verzorgingstehuis waar ze meteen zeiden; dit geld komt goed van pas. We gebruiken het voor het opknappen van de huiskamer waar de ouderen tot voor de coronatijd altijd met elkaar verbleven. Nu kan dat even niet, maar straks weer wel. En dan zitten ze er weer comfortabel bij.” Haakman vertelt dat het initiatief heel goed past bij Tank & Schenk. “Tank & Schenk gelooft namelijk in de kracht van samenwerken en doet dit al met lokale sport-, muziek-, cultuurverenigingen en goede doelen. Ouderenorganisaties zaten hier eigenlijk nooit tussen, nu wel dus. En dat is fantastisch. Per getankte liter draagt de ondernemer 1 cent af. En aan welk doel het wordt besteed, dat bepaalt de ouderenorganisatie zelf. Maar centraal staat: met het geld proberen tankstation-ondernemers en ouderenorganisaties er gezamenlijk voor te zorgen dat de ouderen zich minder eenzaam voelen in deze moeilijke tijd.” Het unieke spaarprogramma heeft zich in de afgelopen jaren al bewezen. In ruim vijf jaar is er meer dan zes en een halve ton opgehaald voor het lokale verenigingsleven. Hoeveel er uiteindelijk voor de
ouderenorganisaties wordt opgehaald, moet nog blijken. “Maar duidelijk is dat we samen het verschil maken, ook tijdens het covid-19 tijdperk.”
Station vitaal houden
Volgens Puck Wilbers, managing partner bij HTC Advies, zijn de initiatieven van de tankstation-ondernemers de manier om het station vitaal te houden. “Nu de wereld weer langzaam op gang komt heb je misschien nog ruimte om tijd te investeren in een nieuwe menukaart, een nieuwe uitstraling en/of een betere indeling. Belangrijk is om te bedenken: waar staat mijn bedrijf voor, waar staan wij om bekend? Wie is je gast? Is het een gevarieerd publiek dat elke dag anders is of zijn het veel lokale en vaste gasten? Met welke assortiment en welke uitstraling speel je het beste in op de behoefte van deze gast?” Puck adviseert ondernemers, als de drukte straks weer toeneemt, de 1,5 meter afstand in de gaten te houden. “Zorg voor dubbele rijvorming met markering voor voldoende afstand. Denk erover na hoe je dit klantvriendelijk kunt doen. Doe dit bij voorkeur niet met geel/zwart tape, maar met graffiti art of tape met je logo. Zet schermen tussen tafeltjes en splits je statafel daarmee op. Daarnaast zal de consument meer dan ooit bewust zijn van de hygiëne. Maak extra zichtbaar dat het personeel er continu mee bezig is.” Ook stelt Puck dat zichtbaarheid van het bedrijf juist nu heel belangrijk is. “Bij veel stations draait bijvoorbeeld de wasstraat goed door. Zorg dat juist bij de wasstraat dan een bord staat met een leuke koffie- of lunchdeal. Maar ook langs de weg kun je zorgen voor extra zichtbaarheid van de verse koffie to go. Blijf daarnaast in contact met je klanten via social media, zet acties op voor het thuisbezorgen van jullie gerechten en laat alvast weten hoe jullie je voorbereiden op de 1,5 meter maatschappij. Door je klanten daarin mee te nemen, blijven ze aangehaakt.”