BIJ HET SECRETARIAAT VAN BETA KOMEN SOMS VRAGEN BINNEN DIE ER NET EEN BEETJE UITSPRINGEN. DE MEEST BIJZONDERE BELICHT TIM SCHOENMAKERS IN DEZE RUBRIEK.
‘Retail is detail’ is het devies van elke goede tankstation ondernemer. Hoe beter je weet wie jouw klanten zijn en welke behoeftes ze hebben, des te scherper het aanbod in de shop. De beschikbare vierkante meters zijn beperkt dus je moet keuzes maken. Medewerkers kunnen daar vaak heel goed bij helpen. Zij helpen de meeste mensen, weten wie er vaak terugkomt en hebben meer dan eens gesprekjes met de klant.
Nou nemen sommige mensen dit wel heel letterlijk… Ik heb in de loop van de jaren dan ook een hoop ‘handeltjes’ voorbij zien komen. Meestal betreft dit producten die van onder de toonbank verkocht worden. Drugs en flesjes parfum, bijvoorbeeld. Dat zijn vaak geen grote verpakkingen, en dat kun je dus mooi stiekem verkopen tijdens de nachtdienst.
“Van koekenpan tot steelpan, de hele set stalde ze uit op de toonbank. Inclusief zelfgemaakte prijskaartjes.”
Tim SchoenmakersMaar laatst was er een medewerker die een wel heel creatief gat in de markt had gevonden. Op videobeelden die ik kreeg van haar werkgever was te zien hoe de betreffende mevrouw op klaarlichte dag achter de kassa op haar kruk ging staan, een plafondplaat opzij schoof en daar een volledige pannenset achter vandaan toverde. Van koekenpan tot steelpan, de hele set stalde ze uit op de toonbank. Inclusief zelfgemaakte prijskaartjes.
Op de videobeelden was niet te zien dat ze ook daadwerkelijk een pan verkocht. Een gelukje voor haar, want dan was ontslag op staande voet waarschijnlijk de sanctie geweest. Kennelijk kende ze haar klanten toch niet goed genoeg. Beter marktonderzoek doen de volgende keer!