VAN NUL AF OPBOUWEN; DAT IS DE SCHONE TAAK DIE SHOPMANAGER SUSANNE ROBBEMOND VAN OK DUIVEN OP ZICH HEEFT GENOMEN. DE VESTIGING AAN DE OOSTSINGEL IS NAMELIJK RECENT HELEMAAL VERBOUWD, HEEFT EEN OK CAFÉ-BAKERY GEKREGEN EN IS HIERMEE HELEMAAL KLAAR VOOR DE TOEKOMST. “WE HEBBEN ZO’N LEUK TEAM, DAAR BEN IK ECHT HEEL BLIJ MEE.”

Klein, maar fijn. Het OK-station aan de Oostsingel in Duiven is niet extreem groot, toch past de bakery er perfect in. “Het was kleiner, we hebben de muur iets verplaatst en het magazijn bij de shop betrokken. Zo ontstond er ruimte voor het OK Café. En eerlijk is eerlijk, een uitgebreide bakery hoort in dit station”, vertelt Robbemond. De vestiging is namelijk gelegen aan een drukke doorgaande weg naar de A12. “Als de A12 vol staat, dan staat het hier ook vol. Mensen nemen dan toch een sluiproute en komen zo langs ons station, kopen een broodje, frisje of lekkere kop koffie. Dat begint vaak ’s ochtends al. We gaan om zes uur open, dan staan ze hier vaak al voor de deur te wachten.”

Vier handijsjes
Ondertussen komt de ene na de andere klant binnen. Jongeren, ouderen, werkmensen en een vrouw met kinderen die vier handijsjes koopt. Snel roept Robbemond haar collega erbij. “Wil jij even bijspringen?”, vraagt ze hem. “Ja, we hebben zo’n leuk team. De perfecte mix van vaste medewerkers en parttimers. We hebben ook helemaal geen probleem om mensen te vinden, iedereen wil hier wel werken”, aldus Robbemond. Welk aandeel zij daar zelf in heeft? “Ik denk altijd; wie goed doet, goed ontmoet. Wees duidelijk, communiceer goed en zorg dat je altijd open en eerlijk tegen je medewerkers bent, dan zijn zij dat ook tegen jou. Wij zijn hier gestart met een heel nieuw team, iedereen was zoekende. Dan komen mensen erachter dat de bakery misschien niet helemaal hun ding is, die zijn dan ook bijvoorbeeld bij de nieuwe wasstraat aan de slag gegaan. En anderen vinden de bakery juist fantastisch. Nou, zo werkt dat dus. Wij zetten hier iedereen in zijn of haar kracht.”

In de praktijk gevormd
De medewerkers zijn allemaal netjes ingewerkt, hebben trainingen gevolgd en zijn in de praktijk uiteindelijk verder
gevormd. “Hier achter de counter leer je het toch het beste. Klanten helpen, broodjes afbakken, broodjes bereiden; het is zo divers”, vertelt Robbemond. Daarbij is het aanbod in het OK Café ruim. “We hebben verschillende klanten, keuzes en deals. De ene klant is gehaast en wil alleen de brandstof afrekenen. Of komt alleen voor tabak. Maar er zijn ook mensen die speciaal voor een praatje hier komen. Anderen zijn er juist voor een lekkere deal, waarbij wij keuze hebben uit een gezonde, heerlijke, luxe of warme deal. Dan krijgen ze een broodje en betalen ze voor de frisdrank slechts 1,50 euro. Prijs is immers belangrijk.” Dat geldt ook voor koffie en thee. “We hebben ook een koffiedeal; koffie met een lekkere koek. Dat is vooral ’s ochtends een hit. En thee, daar liggen in mijn ogen nog kansen. Gelukkig hebben wij hier wel wat variatie, maar ik kom in stations waar ze alleen earl grey-thee hebben. Als je 2,50 betaalt en je hebt alleen de keus uit één smaak, dat moet echt beter.”

Strak en netjes
Robbemond is duidelijk in haar nopjes in de nieuwe shop van OK in Duiven. “De uitstraling van het OK Café vind ik echt mooi. Ik houd van strak en netjes. En het is goed schoon te houden. Er zijn stations waar de wc’s ’s ochtends vroeg al vies zijn. Dan denk ik; als klant eet je daar geen broodje meer. Nee, het moet proper zijn en daarvoor zetten we hier iedere dag ons beste beentje voor.”