BOVEN VERWACHTING, ZO OMSCHRIJFT DE BETA-WERKGROEP HET VERLOOP VAN ‘WERKEN BIJ EEN TANKSTATION’ TOT NU TOE. DE IMAGOCAMPAGNE BOEKT ONLINE EN OP SOCIAL MEDIA GOEDE
RESULTATEN, GEEFT ANDRÉ BRAAKMAN VAN BETA AAN. “INMIDDELS IS DE TWEEDE FASE VAN START GEGAAN MET NIEUW CAMPAGNEMATERIAAL VAN ONDER MEER DE GEZICHTEN VAN DE
EERSTE FASEN VAN ‘WERKEN BIJ EEN TANKSTATION’, NICK EN RUUD.”

De nieuwe fase van ‘Werken bij een tankstation’ begon ongeveer half maart. Rond die periode verschenen nieuwe campagnefoto’s en de verhalen van Nick en Ruud op social media (Facebook, Instagram, LinkedIn) en de campagnewebsite werkenbijeentankstation. com. Nick is manager van een tankstation en Ruud is tankstationmedewerker. Het zijn geen acteurs of modellen, maar ‘echte mensen’ die ook daadwerkelijk op een tankstation werken. Voor de campagne zijn beiden geïnterviewd en hun ‘inside story’ wordt ingezet om potentiële nieuwe medewerkers enthousiast te maken. Braakman: “Wie kan nu beter vertellen hoe veelzijdig en aantrekkelijk het werk op een tankstation is dan de medewerkers zelf? Niemand natuurlijk. Daarom kozen we voor deze opzet. Nick en Ruud weten precies wat werken op een tankstation inhoudt en brengen dat heel goed over in hun interviews. Ruud is wat ouder en Nick een wat jongere medewerker. Dat sluit goed aan bij de doelgroepen waarop wij ons richten: ouderen, jongeren en volwassenen.”

Avontuur vol verrassingen
Nick werkt nu 4,5 jaar op een tankstation. In het interview met hem wordt onder meer gevraagd waarom hij daar is gaan werken. Zijn antwoord: “De diversiteit van het werk trok mij aan. Ik kom uit de supermarktwereld waarin je veel bezig bent met dezelfde taken. Een taak wordt aan je toegewezen, en die taak voer je vervolgens vrijwel heel de week of dag uit. Hier op het tankstation is geen enkele dag hetzelfde. Elke dag brengt nieuwe uitdagingen en gebeurtenissen met zich mee. Van opvallende auto’s tot klanten die soms ontevreden zijn of juist heel vrolijk. Dat maakt het leuk.” Ook heeft Nick een boodschap aan mensen die overwegen om te gaan werken in de tankstationbranche: “Kom werken in een turbulent georganiseerde wereld!”, zegt hij allereerst met een knipoog. Om er daarna aan toe te voegen: “Het tankstation is voor mij niet zomaar een plek om te werken. Het is een avontuur vol verrassingen en uitdagingen en vooral één die veel interactie brengt met de kleurrijke wereld van klanten en voertuigen.”

Interactie met klanten
Ruud werkt al meer dan 12 jaar op een tankstation. Gevraagd naar zijn lange dienstverband zegt hij: “Wat ik zo leuk vind aan het werk is de omgang met de mensen; de klanten, de verschillende mensen die hier élke dag weer komen. Geen dag is hetzelfde. Ik sta achter de kassa, maak schoon, zit één keer per week op kantoor, mag bestellen. Het werk op het station is gewoon heel divers.” Ook vertelt de enthousiaste medewerker over zijn verantwoordelijkheden: “Zelfstandigheid is daarbij belangrijk. Je staat regelmatig alleen en hebt dan de verantwoordelijkheid voor het tankstation. Zorgen dat alles op rolletjes loopt, maar ook openen en sluiten behoort tot mijn takenlijstje. Het is dan wel niet mijn tankstation, maar ik voel me er wel verantwoordelijk voor. Dat vind ik mooi, dan krijg je gevoel bij je werk.” Ruud geeft verder onder meer aan het heerlijk te vinden om ervoor te zorgen dat alles goed gaat op het station. “Schoonmaken is op zich heel leuk, maar ook achter de kassa staan, geeft me voldoening. Dat is de plek waar je écht die interactie hebt met klanten. Als ik mensen een broodje verkoop en ze gaan met een goed gevoel de deur uit, vind ik dat tof.”

Bijna 17.000 bezoekers
Voor de verhalen van Nick en Ruud moeten potentiële nieuwe medewerkers de website werkenbijeentankstation. com bezoeken. Dat deden tot en met eind maart bijna 17.000 mensen. Daarvan klikten ruim 13.000 personen op de vacaturepagina’s van tankstationlocaties op de campagnesite. Het totaal aantal weergaven op social media was tot en met eind maart 515.875. De campagne begon op 16 november. Braakman: “De werkgroep is erg te spreken over de resultaten. De campagne bereikt veel mensen en de uitingen spreken aan. Dat blijkt onder andere uit de engagementscore op social media. Daaronder vallen bijvoorbeeld reacties, likes en tags. Die ligt met 50% boven het gemiddelde. Dat geldt ook voor de tijd die men besteedt aan het kijken naar de posts. Bij ‘Werken bij en tankstation’ is dat 40 seconden terwijl aan vergelijkbare posts gemiddeld genomen maar 30 seconden besteed wordt.”