PERSONEELSTEKORT. ER IS VRIJWEL GEEN TANKSTATIONONDERNEMER DIE DAAR NIET MEE KAMPT. DAT HET MOEILIJK IS OM PERSONEEL TE VINDEN, HEEFT MEERDERE OORZAKEN. EEN DAARVAN IS HET VERKEERDE OF ACHTERHAALDE BEELD DAT VEEL POTENTIËLE MEDEWERKERS HEBBEN VAN WERKEN OP EEN TANKSTATION. OM DAT BIJ TE STELLEN HEEFT BETA DE IMAGOCAMPAGNE ‘WERKEN BIJ EEN TANKSTATION’ GELANCEERD.

De campagne heeft als pay-off ‘Werken bij een tankstation? Dat geeft energie!’ en ging op 27 november van start. Op die dag gingen de landingspagina www.werkenbijeentankstation. com en de actieaccounts op Facebook, Instagram en LinkedIn live. Daaraan gingen maanden van sparren, ontwikkelen en regelen met de werkgroep Imago aan vooraf. Met deze langlopende campagne wil BETA laten zien hoe afwisselend, leuk en uitdagend werken op een tankstation is; wat de werkzaamheden daar écht inhouden en dat het een werkplek is die je op vele manieren energie geeft. Daar ligt de volle focus op bij dit initiatief dat als inzet heeft om enthousiaste nieuwe medewerkers te werven voor de branche. BETA is ervan overtuigd dat deze imagocampagne hét middel is dat op een krachtige wijze de voordelen en kansen van werken op een tankstation op potentiële medewerkers kan overbrengen.

Beeld herdefiniëren
Wellicht vraagt u zich af waarom een imagocampagne nodig is? De noodzaak zit hem in de dagelijkse bezetting van tankstations en de duur dat werknemers daar gemiddeld werken. In gesprekken met ondernemers komt duidelijk naar voren dat er een flink personeelstekort is. Personeel dat al wat langer werkzaam is, kiest bewust voor de branche vanwege het afwisselende werk en de flexibele werktijden. Samen met de collega’s van het team de klanten zo optimaal mogelijk van dienst zijn, daar draait het voor hen om en dat geeft energie. Soms is werken op een station een tussenstop bij het najagen van andere dromen. Veel anderen blijven er, als onmisbare schakels in het team, daarentegen jaren werkzaam. Desondanks is het tekort aan personeel groot.

Imago onder druk
Maar hoe komt het dat het imago van de branche zo onder druk staat? Is de sector niet ‘groen’ genoeg? Of is het werk monotoon? Niets van dit alles is waar. Niet groen genoeg klopt slechts ten dele, want op de meeste tankstations kun je tegenwoordig ook milieuvriendelijk brandstoffen tanken en zelfs elektrisch laden of voor waterstof terecht. Het tankstation wordt vaak gezien als een plek waar mensen alleen komen om te tanken en vervolgens snel weer weg gaan. Niks is minder waar. Sommige stations zijn ook een ontmoetingspunt in de wijk of gemeente, het zijn complete restaurants waar je terechtkunt voor een uitgebreide lunch of een perfecte kop vers gezette koffie. Het tankstation is een locatie waar dagelijks honderden mensen komen met elk hun eigen behoeften, wensen en persoonlijke verhalen. Het is een werkplek waar zeer diverse werkzaamheden plaatsvinden: brandstof en producten afrekenen bij de kassa, broodjes klaarmaken in de bakery, auto’s wassen in de wasstraat, koffie maken als een echte barista of prachtige boeketten samenstellen; alles is mogelijk.

Pakkende visuele content
Daarnaast zijn de werktijden flexibel, krijgen medewerkers vaak veel verantwoordelijkheid en zijn er talloze mogelijkheden om door te groeien. Neem bijvoorbeeld het leerplatform Power Up!. Daar vinden medewerkers alle online leermodules die zij nodig hebben om zichzelf te ontwikkelen en die hen helpen bij het goed uitoefenen van hun baan. Al die positieve punten brengt de nieuwe imagocampagne onder de aandacht. Daarmee doorbreekt ‘Werken bij een tankstation’ het stereotype beeld van de werkzaamheden. In de campagne worden het tankstation gepresenteerd als een levendige werkomgeving met unieke kansen voor professionele groei. Met behulp van creatieve marketingstrategieën en pakkende visuele content zal BETA de veelzijdigheid van werken op een tankstation op een aantrekkelijke manier benadrukken.

Drie doelgroepen
De imagocampagne richt zich op drie doelgroepen: jongeren, volwassenen én ouderen. Met een diversiteit aan quotes in de campagne-uitingen, elk afgestemd op een specifieke doelgroep, streeft BETA ernaar om alle leeftijden aan te spreken. Dat gebeurt, zoals al aangegeven is, ook via social media. Benieuwd hoe dat eruitziet? Bekijk dan het campagneprofiel ‘Werken bij een tankstation’ op Facebook, Instagram en LinkedIn.