Ooit lag het eetaanbod van energiestations en sterrenrestaurants ver uit elkaar. Nu staan topkoks in de rij om een broodje te mogen creëren voor de Proef de Wereldkeuken-campagne van Shell. Niet zelf aangemeld, maar ervoor gevraagd is chef-kok Margo Reuten, van wie op dit moment een broodje en wrap te koop zijn bij de Shell Cafés.

“Vanochtend was ik hier al voor het ‘broodje van Margootje’”, zegt een vaste gast van restaurant Da Vinci. Hij komt nog even terug om de chef-kok van dat Maasbrachtse sterrenrestaurant (één Michelinster) persoonlijk zijn bevindingen te vertellen. En die zijn zeer positief, zegt hij in het Shell Café van station Swentibold bij Geleen: “Het is een lekker smaakvol en fris broodje en ik proefde absoluut de signatuur van Margo.” De vrouw die het broodje samen met Shell Café ontwikkelde, hoort de beoordeling met een verguld gezicht aan. Ook is Reuten blij verrast dat deze vaste gast van het restaurant van haar en haar man Petro Kools de moeite neemt om haar dit persoonlijk te vertellen. Dat doet hij bij de proeverij die tijdens lunchtijd op het Shell-station gehouden wordt om de pain niçoise en wrap veggie niçoise van Reuten te promoten.

Proef de Wereldkeuken
“Het ‘broodje van Margootje’, die houden we erin”, zegt Kees van Wezel met een lach. Hij is head of Foodservice & Coffee voor de Benelux en Frankrijk bij Shell Retail en in die hoedanigheid nauw betrokken bij de Proef de Wereldkeuken- campagne. “We zijn daar januari vorig jaar mee begonnen”, vertelt hij. “Drie keer per jaar presenteren we in samenwerking met een chef-kok twee specials rond een bepaald thema. In de eerste maanden van dit jaar was het thema de Aziatische keuken en werkten we samen met twee-sterrenchef Dick Middelweerd. Voor dit najaar hebben we gekozen voor ‘Engeland’ als thema en daarvoor gaat Herman den Blijker een vers belegd broodje en koelverse kant-en-klare lunchspecial ontwikkelen.”

Herrie in de Keuken!
Vorig jaar was Den Blijker ook al betrokken bij de campagne. Dat de man van ‘Herrie in de Keuken!’ nu op herhaling gaat, komt niet omdat er niet genoeg chef-koks willen meedoen aan Proef de Wereldkeuken. Van Wezel: “Iedereen die we tot nu toe benaderd hebben, wilde graag meedoen. Chef-koks melden zich zelfs spontaan hiervoor aan. Ze zien het als een mooie uitdaging en uitgelezen mogelijkheid om hun restaurants te promoten bij een breed publiek. De broodjes zijn vier maanden lang met heel zichtbare promotie verkrijgbaar bij 110 Shell Café-vestingen met een bakery in Nederland. Met deze campagne willen we nog maar eens onderstrepen dat we het ‘tankstationbroodje’, zoals men dat voorheen kende, al lang ontgroeid zijn. We laten zien dat we kwaliteit bieden en wel van zo’n niveau dat topkoks er graag mee geassocieerd worden. Bovendien onderscheiden we ons met deze campagne in de markt, bieden we onze gasten een wisselend assortiment en laten we hen kennismaken met smaken uit heel de wereld.”

Verkooptoppers
Buiten alle zaken die Van Wezel net noemde, blijken de broodjes van de chefs ook nog eens verkooptoppers te zijn. “Ze staan steevast in onze top 5 van meest verkochte broodjes.” Gezien de reacties van het publiek bij Shell Swentibold zijn de pain niçoise en wrap veggie niçoise van Reuten ook goed op weg naar een topnotering. “Dat broodjes van mij bij een tankstation verkrijgbaar zouden zijn, had ik nooit verwacht, nee”, zegt de goedlachse Limburgse sterrenchef. “Maar heel leuk, hoor. Ik was ook meteen enthousiast toen ze mij vroegen. Vanwege het Mediterrane thema voor de zomermaanden kozen ze mij. In ons restaurant combineer ik Limburgse producten namelijk graag met mediterrane smaken.”

De hand van Margo
“De pain niçoise,” vertelt Reuten verder, “die ik in samenwerking met Shell Café heb ontwikkeld, bestaat uit een luchtig brood belegd met tonijnsalade, rucola, gemarineerde gegrilde groenten, ei en een pestodressing. De vegetarische wrap is gevuld met kruidenroomkaas, tapenade, gegrilde groente, rucola en ei. Het zijn lichte broodjes en daardoor heel geschikt voor de zomer. Mensen die bekend zijn met mijn gerechten zullen met name aan de ratatouille van gemarineerde gegrilde groenten mijn hand herkennen in deze specials.”