ER ZIJN WEINIG MENSEN DIE CARWASHCHEMIE ZO ENTHOUSIAST AAN DE MAN – EN VROUW – KUNNEN BRENGEN ALS JEROEN HOUWELING VAN DR.STÖCKER BENELUX. EEN VAN ZIJN KLANTEN IS PAULIEN GEERLINGS VAN TANKSTATION REUVER. VANWEGE ZIJN PASSIE VOOR ZIJN WERK, EN DE PRODUCTEN DIE HIJ VERKOOPT, DROEG ZIJ HEM VOOR DEZE RUBRIEK VOOR.

Eigenlijk komt het interview met Houweling (44 jaar) een jaar te vroeg. Volgend voorjaar zit hij 25 jaar in het carwashvak. “In april 2001 ging ik aan de slag bij WashTec Benelux”, zegt Houweling. “Via de overbuurman van mijn vriendin, die inmiddels mijn vrouw is, kwam ik daar terecht. Ik werkte als junior sales respresentative bij een bedrijfdat beveiligingssystemen verkocht. Verkopen zit mij in het bloed. Ik kom uit een familie van marktkooplui en heb zelf ook op de markt gestaan. Ik kon bij wijze van spreken eerder verkopen dan lopen. De systemen verkopen was daarom geen probleem, maar het feit dat het daarbij bleef, sprak mij niet zo aan. Je verkoopt een beveiligingssysteem aan een bedrijf en daar blijft het bij. Dan is het door naar de volgende klant. Je bouwt niets op met je klanten en juist dat gedeelte van het vak vind ik heel leuk; het persoonlijk, het contact met de klant, het bouwen aan een band, het inzetten op een langdurige relatie. Bij de beveiligingssystemen zat dat er niet in en daarom ging ik op zoek naar wat anders. Een overstap naar de carwashbranche leek mij wel wat. Als klein jochie had ik al een passie voor auto’s. Ik was zo’n jongetje dat op de achterbank alle merken opnoemde van de auto’s die passeerden. Auto’s, en alles wat daar mee te maken heeft, ben ik altijd leuk blijven vinden. Zo ben ik de carwashwereld ingerold.”

Meteen raak
Bij WashTec maakte Houweling kennis met Dr.Stöcker. Bij zijn nieuwe werkgever ging hij als sales- en chemiespecialist de carwashchemieproducten van dat Duitse merk verkopen. “Het was eigenlijk meteen raak. Het merk sprak mij aan – Dr.Stöcker is een innovatief en betrokken familiebedrijf dat kwalitatief zeer goede producten levert voor het beste wasen glansresultaat – en het werk beviel ook heel goed, want in de carwashbranche is het persoonlijke, het bouwen aan klantrelaties juist heel belangrijk. Voor carwashspecialist is geen opleiding, dus ik heb alle kennis zelf en via het bedrijf en collega’s opgedaan. Als je iets leuk vindt, leer je makkelijk en snel en zo heb ik mij ontwikkeld tot carwashspecialist. Bij WashTec heb ik ruim acht jaar met plezier gewerkt. Op een gegeven moment stopte het bedrijf met de verkoop van Dr.Stöcker-producten. Dat vond ik erg jammer, want ik had inmiddels een goede band opgebouwd met het merk en de afnemers. Een van de sterke punten van Dr.Stöcker is het feit dat het bedrijf zich volledig richt op carwashchemie – voorreinigers, velgenreinigers, shampoos, schuimproducten, drooghulpen, conserveerders – en het er niet een beetje bij doet. Uiteindelijk ben ik Dr.Stöcker trouw gebleven. In 2009 kon ik accountmanager worden bij de Benelux-tak van het bedrijf en dat heb ik gedaan.”

Persoonlijke band
Na 2,5 jaar kreeg Houweling de kans mede-eigenaar te worden van Dr.Stöcker Benelux en die kans greep hij. “Het grootste gedeelte van de tijd besteed ik aan het bezoeken van klanten en het uitbreiden van onze klantenkring. In deze markt is het persoonlijke heel belangrijk. Niet het merk, maar de persoon die het verkoopt geeft de doorslag. Als klanten die vertrouwen en daar een goede band mee hebben, dan kopen ze het merk dat hij of zij verkoopt. Natuurlijk speelt ook de prijs een rol en de kwaliteit van de producten, maar de persoonlijke band geeft uiteindelijk de doorslag. Zo krijg ik 60% van de bestellingen van mijn klanten binnen via WhatsApp en de telefoon. Zij gebruiken niet het officiële bestelformulier, maar sturen mij gewoon een appje of bellen mij over wat ze nodig hebben. Gewoon omdat je elkaar goed kent. Met dat persoonlijke maken we het onderscheid en weten we steeds meer klanten aan ons te binden. Daarnaast besteden we veel aandacht aan service. We denken met klanten mee en ze kunnen altijd bij ons terecht voor vragen en advies. En niet alleen over onze producten. Er is bij ons ook heel veel technische kennis in huis over de wasstraten en wasboxen van alle merken. Als iets niet naar behoren werkt of de wasresultaten tegenvallen, dan kun je ons bellen voor advies. Veel problemen kunnen op die manier opgelost worden zonder dat er dure monteurs aan te pas hoeven te komen. Ook daarmee maken we het onderscheid.”

Op de markt
Ondanks de grote passie die Houweling heeft voor zijn klanten en de producten die hij verkoopt, is de markt nooit helemaal uit zijn ‘systeem’ verdwenen. “Ik heb enorm naar mijn zin en ik doe mijn met veel plezier, maar het leven van marktkoopman mis ik nog wel eens. De vrijheid, de mensen van de markt. Mijn ouders verkochten brood en banket van Bakkerij Vogel op de markt. Later werd die overgenomen door ’t Stoepje. Ik heb zelf ook nog een jaar met bakkerijproducten op de markt gestaan, maar ben ermee gestopt vanwege mijn vrouw. Als marktkoopman leef je voor je werk. De wekker gaat om 3 of 4 uur ’s nachts, je bent laat weer thuis en hebt nauwelijks tijd voor een sociaal leven. Je kunt dat werk alleen doen als je partner er volledig achterstaat. Dat was bij mijn vrouw niet het geval. De liefde voor haar was groter dan die voor de markt en daarom ben ik wat anders gaan doen. [Lachend:] Het is verder niet dramatisch of zo, hoor. Maar af en toe schiet het weleens door mijn hoofd. Invloed op de passie die ik voor mijn huidige werk heb, heeft dat zeker niet. Maar even wat anders: het gaat in dit artikel nu wel heel de tijd over mij, maar mijn vijf collega’s bij Dr.Stöcker hebben dezelfde passie voor de klanten, het merk en de producten als ik. We doen het met z’n allen. Het succes van Dr.Stöcker Benelux is geen soloactie, maar een echte teamprestatie.”