Niet één, niet twee, maar drie waterstofevents waren er in september gepland voor de branche. Ze vonden plaats in Milheeze, Woerden en Landgraaf. Als het om waterstof als brandstof gaat, zijn de kip en het ei nooit ver weg. Maar het lijkt erop dat het kip-en-ei-dilemma nu langzaam maar zeker doorbroken gaat worden.
Bij het aanbreken van september kwam de ‘r’ weer in de maand en dat was te merken ook. ‘Herfstmaand’ wordt september wel genoemd. Dit jaar was het, met drie daarop gerichte events op het programma, de ‘waterstofmaand’. Dat begon op vrijdag 6 september in het Brabantse Milheeze, dat tusssen Helmond en Venray ligt. Daar staat de hoofdvestiging van Van Kessel. Met onder meer zijn Greenpoint multi-energy tankstations is dit bedrijf, zoals waarschijnlijk wel bekend is, een van de koplopers op het gebied van de energietransitie in de branche. Ter illustratie: in 2021 opende Van Kessel in Nieuwegein zijn eerste waterstoftankstation. Het tweede volgde vorig jaar in Dordrecht en De ‘r’ is weer in de maand, de ‘r’ van waterrrstof Niet één, niet twee, maar drie waterstofevents waren er in september gepland voor de branche. Ze vonden plaats in Milheeze, Woerden en Landgraaf. Als het om waterstof als brandstof gaat, zijn de kip en het ei nooit ver weg. Maar het lijkt erop dat het kip-en-ei-dilemma nu langzaam maar zeker doorbroken gaat worden. Impressie van het waterstofevent in Woerden. 42 Nieuwe Energie | Waterstofevents in februari werd in Oude-Tonge een waterstoftankstation in gebruik genomen. ‘Daarnaast hebben we concrete plannen voor waterstofvulpunten in Ede, Sliedrecht, Veghel, Asten, Bleiswijk, Zeewolde en Haps’, zo meldt het bedrijf.
Uitdagingen
Een betere plek om de reeks van waterstofevenementen te beginnen vorige maand, was er daardoor bijna niet. Directeur/eigenaar Joan van Kessel was de gastheer van wat door senior adviseur André Braakman van Drive wordt omschreven als een ‘insidersgesprek’. Naast André waren onder anderen ook juridisch adviseur Lisanne Henneveld van Drive aanwezig en bestuurslid Willemjan van Golstein Brouwers, die een door Van Kessel beleverd duurzaam energiestation (Greenpoint) exploiteert in Asten. “Het was een interessante discussiebijeenkomst over de uitdagingen die het toepassen van waterstof met zich Buiten presenteerden verschillende fabrikanten en importeurs waterstofvoertuigen Henk van Os van bp D!vers Woerden was een van de initiafnemers van het Woerden Waterstof Werkt Mobiliteit Evenement. Nieuwe Energie | Waterstofevents 43 Move On meebrengt”, geeft André aan. “Verschillende ondernemers, die plannen hebben om waterstof te gaan aanbieden op hun stations, waren daarbij aanwezig. Joan van Kessel vertelde hoe zijn bedrijf met de uitdagingen omgaat – het is nog altijd erg moeilijk om hiervoor een business case rond te krijgen – en erin slaagt zijn waterstofactiviteiten steeds verder uit te bouwen.”
Concrete plannen
Een ondernemer die ook waterstof wil toevoegen aan de mix van brandstoffen die hij aanbiedt is Drive-lid Henk van Os van bp D!vers Woerden. In die stad heeft Van Os twee tegenover elkaar gelegen tankstations. Een bemande en een onbemande locatie. Bij een grote verbouwing van die eerste, in 2016, speelde hij al met de gedachte waterstof toe te voegen. Dat was toen nog te vroeg. In 2019 ging Henk opnieuw naar de mogelijkheden kijken en werden de plannen concreter. “Bij het onbemande tankstation willen we twee vulpunten voor waterstof gaan realiseren”, geeft hij aan. “Daar is extra ruimte voor nodig op de locatie en daardoor moesten we een stuk grond, dat naast het station ligt, overnemen van de gemeente. De behandeling voor het verkrijgen van de omgevingsvergunning voor de verbouwing, bevindt zich nu in de afrondende fase. Als alles volgens plan verloopt, krijgen we begin volgend jaar de vergunning en kunnen we in de loop van het jaar beginnen met bouwen. In de eerste helft van 2026 zouden we dan open kunnen.”
Subsidieregeling SWIM
Een tankpunt kunnen openen voor waterstof valt en staat, vanwege de hoge investeringskosten, met het krijgen van subsidie. Om in aanmerking te komen voor de subsidieregeling Waterstof In Mobiliteit (SWIM) moeten exploitanten van waterstoftankstations een samenwerking aangaan met minimaal één vervoerder. Een bedrijf dat de waterstof gaat afnemen voor (een deel) van zijn voertuigen. Om partijen daarvoor enthousiast te maken, nam Henk van Os mede het initiatief voor een waterstofevent in Woerden. Hij was daar ook een van de sprekers. 44 Nieuwe Energie | Waterstofevents
Woerden Waterstof Werkt
Dit zogenoemde Woerden Waterstof Werkt Mobiliteit Evenement vond plaats op vrijdag 13 september en werd druk bezocht. In de raadszaal van het stadhuis van Woerden waren vrijwel alle stoelen bezet. Buiten presenteerden verschillende fabrikanten en importeurs waterstofvoertuigen. Er stond een mix van personenwagens, bestelbussen en vrachtwagens. Dat aanbod, zo werd duidelijk op het event, wordt zeker op het vlak van vrachtauto’s de komende jaren sterk uitgebreid. Dat gekoppeld aan de geplande opening van meer waterstoftankpunten voedde de hoop bij de aanwezigen dat het kip-en-ei-dilemma, dat de doorbraak van waterstof tot nu toe (mede) verhindert, eindelijk doorbroken wordt.
Eerste van Zuid-Limburg
Andere energiestation-ondernemers die daaraan willen bijdragen, zijn de eveneens bij Drive aangesloten Huub en Manuela Minten. Bij hun Minli Bedrijven in Landgraaf werd op donderdag 19 september een zero-emissie-event gehouden. Daarbij was veel aandacht voor waterstof. Verwonderlijk is dat niet. Huub Minten is al geruime tijd bezig met plannen voor een waterstoftankstation in Landgraaf. De bouw daarvan is nu begonnen. Het wordt het eerste waterstoftankstation van Zuid-Limburg. Net als in Woerden was er in Landgraaf ook een openluchtexpositie met onder meer waterstofvoertuigen en -machines. Ook daar werd het beeld bevestigd dat waterstof langzaam maar zeker een plaats(je) verovert in de mix van brandstoffen die Nederland mobiel moet houden.