Een uitverkocht huis, een breed programma, geïnspireerde bezoekers en enthousiaste reacties. Wil je de eerste Drive Connect-inspiratiebijeenkomst samenvatten in één zin, dan luidt die zoals hierboven. Vanwege dat enthousiasme, krijgt dit op energiestation-ondernemers, HR-medewerkers en stationsmanagers gerichte evenement een vaste plek op de Drive-agenda

“De leden gaven aan behoefte te hebben aan een bijeenkomst als dit”, vertelde Pauline Forma van Drive Opleidingen na afloop van de eerste editie. “Het idee komt voort uit de HR Meetup van twee jaar geleden. Van de leden kregen we de vraag of we zo’n meeting opnieuw konden organiseren. Maar dan breder van opzet en niet alleen voor HR-medewerkers. Met die wens zijn we aan de slag gegaan. Daaruit kwam de Drive Connect-inspiratiebijeenkomst van 19 november. Die was, behalve op HR-medewerkers, ook gericht op energiestation-ondernemers en stationsmanagers. Daardoor was die middag ook voor de kleinere ondernemingen, die geen HR-afdeling hebben, interessant.”

Schot in de roos
Het initiatief bleek een schot in de roos. De bijeenkomst was al snel volgeboekt. Dat leidde tot een volle zaal met zestig energiestation-ondernemers, HR-medewerkers en stationsmanagers in eventlocatie Green Village in Nieuwegein. “Voor hen hadden we een breed programma samengesteld met actuele en voor de branche belangrijke onderwerpen”, zei Pauline. Drive Connect is een blijvertje ‘De vraag naar een bijeenkomst als dit kwam vanuit de leden’ Een uitverkocht huis, een breed programma, geïnspireerde bezoekers en enthousiaste reacties. Wil je de eerste Drive Connect-inspiratiebijeenkomst samenvatten in één zin, dan luidt die zoals hierboven. Vanwege dat enthousiasme, krijgt dit op energiestation-ondernemers, HR-medewerkers en stationsmanagers gerichte evenement een vaste plek op de Drive-agenda. 12 Inspiratiebijeenkomst | Drive Connect “Vooraf, tijdens de pauzes en bij de afsluitende netwerkborrel was er volop gelegenheid om elkaar te ontmoeten voor een gezellig gesprek en het delen van kennis en ervaringen.”

Geïnspireerd naar huis
De inspiratiebijeenkomst werd geopend door Drive-bestuurslid en CEO bij De Haan Minerale Oliën Joan Gunsch. Zij riep de bezoekers op elkaar vooral op te zoeken en in gesprek te gaan en op die manier van elkaar te leren. “Zodat straks iedereen geïnspireerd naar huis gaat”, aldus Joan. Na haar nam senior adviseur André Braakman het woord. Hij gaf een presentatie over de trends en ontwikkelingen in de energiestation-branche. Netcongestie noemde hij daarbij onder meer als een van de grootste uitdagingen voor de komende jaren. Na hem nam Tim Schoenmakers het woord. Namens Drive is hij al jarenlang betrokken bij de cao-onderhandelingen voor de sector. Hij vertelde onder andere dat het functiegebouw wordt vernieuwd, er volgend jaar een onderzoek komt naar verzuim en over de uitrol, eveneens volgend jaar, van het project Financieel Fit dat zich richt op geldproblemen bij medewerkers.

Nieuwe zzp-wetgeving
Steven Stroet is jurist en beleidsmedewerker bij het Drive-secretariaat. Hij hield een presentatie over de nieuwe zzp-wetgeving, die per 1 januari 2025 ingaat. Hij vertelde wat die wet inhoudt en waar energiestation-ondernemingen die met zzp’ers werken op moeten letten volgend jaar. Uit de vele vragen uit de zaal bleek dat dit onderwerp erg leeft bij de leden. Voor vragen hierover kunnen zij contact opnemen met Steven via 085 – 00 71 361 of steven@drivenederland.nl.

Mediation en social media
Charlot van Tol is binnen Drive bekend als energiestation-ondernemer, bestuurslid en voorzitter (sinds juni). Sinds ruim een jaar is ze niet meer mede-operationeel verantwoordelijk voor haar familiebedrijf (Ototol) en is ze zich gaan toeleggen op mediaton. Over hoe je dat in een werksituatie en bij een arbeidsconflict als oplossing kunt inzetten hield zij samen met Carola Meyer-de Swaan een presentatie. Carola is net als Charlot een door de beroepsvereniging MfN gecertificeerde mediator. ‘Het idee is om meerdere van dit soort bijeenkomsten per jaar te organiseren’ Inspiratiebijeenkomst | Drive Connect 13 Move On Marketing- en communicatiespecialist Susan van Schooten sloot de middag af met een workshop over de effectieve inzet van social media voor bedrijven. Zij legde uit dat je bij de inzet van die middelen het beste een plan kan maken en helderheid moet krijgen over welke doelgroep je wilt bereiken. Haar presentatie is te downloaden op de website van Drive. Kijk daarvoor bij ‘Nieuws’ bij het bericht over Drive Connect van 22 november.

Power Up! en imagocampagne
Paulines eigen presentatie ging over leerplatform Power Up! en de imago- en wervingscampagne ‘Werken bij een tankstation’. Zij toonde enkele feiten en cijfers waaruit bleek dat de branche volop aan de slag is met het opleiden van medewerkers. Ook werd uit haar verhaal duidelijk dat verschillende Drive-leden nieuwe medewerkers werven via de imagocampagne. Pauline sloot de bijeenkomst af met de aankondiging dat de Drive Connect-inspiratiebijeenkomst zeker een vervolg zal krijgen (zie ook het kader op deze pagina’s). “Het idee is om meerdere bijeenkomsten per jaar te organiseren’, gaf zij aan. “Daarbij zal iedere keer een bepaald thema centraal staan dat gericht is op een specifieke doelgroep. Drive-leden die daarvoor suggesties hebben, kunnen die doorgeven via opleidingen@drivenederland.nl of 085 00 71 362.”

Voor herhaling vatbaar
Bij de afsluitende netwerkborrel peilde Move On de mening van de bezoekers over de bijeenkomst. “Het waren veel onderwerpen, maar niet té veel, vond ik”, zei senior HR-adviseur Theodoor Vermeulen van ENVIEM Retail. “Het was heel divers wat voorbijkwam en bleef mij boeien. Ik heb ook een aantal goede ideeën opgedaan, onder meer over social media. De combinatie van informatief en informeel spreekt mij ook erg aan. Het is leuk en interessant om met vakgenoten te praten die in dezelfde sector werken. Je spreekt met elkaar, bijvoorbeeld over het personeelstekort, en doet ideeën op die je ook echt in de praktijk kunt brengen. Wat mij betreft is deze inspiratiebijeenkomst zeker voor herhaling vatbaar.” ‘In plaats van allemaal zelf het wiel uitvinden, kunnen we dat beter samen doen’ 14 Inspiratiebijeenkomst | Drive Connect

Erg waardevol
Daar is recruiter Dewi Grootenboer van De Haan Minerale Oliën het helemaal mee eens. “Deze middag had absoluut toegevoegde waarde en was ook nog eens top geregeld. De onderwerpkeuze was ook goed. Met actuele onderwerpen zoals de cao en het zzp-verhaal. De ontwikkelingen in ons vakgebied gaan snel en dan is het goed om regelmatig bijgepraat te worden. Ook het spreken met collega’s uit de branche tijdens de informele gedeelten vond ik erg waardevol. We hebben grotendeels met dezelfde uitdagingen te maken. In plaats van allemaal zelf het wiel uitvinden, kunnen we dat beter samen doen. Een bijeenkomst als dit biedt die mogelijkheid.”

Compact en to the point
Luc van Riel is onder meer mede-eigenaar van tankstation Peut Plasmans in het Brabantse Diessen. “Er stonden veel onderwerpen op de agenda. Die werden compact en to the point gebracht. En dat vond ik wel heel sterk. Bij elk onderwerp werden dingen gezegd waarvan ik dacht: daar kan ik wel wat mee. Ik had een medewerker meegenomen die zich bij ons bezighoudt met social media. Voor haar was dat onderdeel het meest interessant, maar ik vond dat ook boeiend. Het netwerkonderdeel was leuk en nuttig. Je leert zo steeds meer mensen kennen in de branche en kunt je ervaringen delen. Het is altijd goed om te horen hoe anderen bepaalde zaken aanpakken.”

Goede sfeer
De grote diversiteit aan onderwerpen was iets wat marketeer en assistent manager bij D!Vers Woerden Jara Streng eveneens aansprak. “Ook de opzet van de bijeenkomst vond ik prettig, op een mooie locatie en niet zo massaal. Er was een goede sfeer en ik vond het leuk om de gezichten achter Drive nu eens te zien en kennis met hen te maken. Het cao-gedeelte, de ontwikkelingen in de branche, de presentatie over mediation; ik vond het allemaal even interessant. Dat geldt zeker ook voor het social media-verhaal. Dat werd helder en duidelijk gebracht met veel bruikbare tips. Zoals het maken van een planning voor de inzet van social media en opzetten van een content-kalender. Dat is iets wat steeds bleef liggen en waarmee ik nu écht aan de slag ga.”