Geplaatst op: 04-08-2025

Iedereen begint met zijn laarzen aan in de wasstratt

Wat startte als een bijbaan op zaterdag groeide uit tot een landelijke onderneming met – tot nu toe – dertien vestigingen. Onder leiding van Johannes Snoek ontwikkelde Truckwash 1 Group zich razendsnel tot een speler van formaat. Niet dankzij een strak uitgetekende strategie, maar door één simpele keuze: altijd blijven investeren in mensen. “Iedere medewerker begint bij ons met de laarzen aan in de wasstraat.”

 

Johannes Snoek (32) blikt terug op de start van zijn ondernemersreis. “Ik had nooit de ambitie om een truckwash te beginnen, maar ik wist wel dat ik ooit iets voor mezelf wilde. Mijn ex-werkgever, Klaus Broersma, wist dat en uiteindelijk heb ik met zijn hulp als investeerder de kans gekregen om een bestaande locatie in Roosendaal over te nemen.” Dat werd de eerste vestiging van wat nu Truckwash 1 Group is.

 

 

De sleutel tot succes: mensen

De jaren erna volgde de ene uitbreiding na de andere. “Eerst organisch, maar uiteindelijk met meer structuur,” vertelt Johannes. “We zijn op een gegeven moment gefuseerd met de formule van Klaus. Zo konden we doorbouwen met meer slagkracht en een breder netwerk.” Op de vraag waar het succes van Truckwash 1 Group vandaan komt, is Johannes helder: “Iedereen kan een wasstraat bouwen. Het verschil zit in de mensen. In hoe zij klanten ontvangen, hoe hard ze werken en hoe ze uitstralen dat ze trots zijn op wat ze doen. Er is geen geheime marketingformule of ingewikkeld groeimodel. De focus ligt altijd op de huidige locaties: zorg dat die draaien en de rest volgt.” Inmiddels dient de groei zich als vanzelf aan. “Steeds vaker worden er locaties aangeboden. Dat is voor ons het teken dat we het goed doen.”

 

De kracht van locatie

Truckwash 1 Group kiest zijn vestigingen zorgvuldig. “We zitten alleen op A-locaties. In transport is tijd letterlijk geld, dus we willen dicht bij logistieke routes zitten. Een vestiging die moeilijk te bereiken is, valt voor ons af.” Op sommige locaties wordt die functionele aanpak gecombineerd met extra voorzieningen, zoals een chauffeursrestaurant. “In Eindhoven zijn we dat gestart na een overname. Eerlijk gezegd dachten we: waarom niet? Het restaurant was er al, onze doelgroep ook, en zij houden – net als wij – van lekker eten. Maar, de horeca blijkt een vak apart. Het was uitdagend om het rendabel te krijgen. Horeca kent lage marges en hoge personeelskosten. Maar als je een goed team hebt en werkt vanuit een eigen visie, kun je echt iets neerzetten dat waarde toevoegt.”

 

 

Van wassen naar ontwikkelen

Naast de wasstraten ontwikkelde Johannes samen met zijn collega, nu compagnon, die vanaf dag één bij het complete avontuur betrokken is, ook een eigen productlijn voor reinigen, poetsen, luchtverfrissers en alles wat je nodig hebt om je wagen zelf in topconditie te houden. “Op onze vestigingen verkochten we eerst producten van andere merken. Maar we stonden daar niet altijd achter. Soms klopte de kwaliteit niet of paste het gewoon niet bij onze doelgroep.” Daarom besloten Johannes en Jesse Broeren samen een lijn op te zetten, afgestemd op de praktijk en van goede kwaliteit. “Inmiddels liggen die producten op al onze locaties, maar ze zijn ook verkrijgbaar bij andere Truckwashes en wasstraten.

 

Daarnaast zijn ze te koop via de webshop en social media, waar we erg actief zijn. Verder biedt Truckssupply nu ook interieurreiniging en exterieurdiensten voor vrachtwagens aan, zoals polijsten of showroom klaar maken, bij ons op locatie en mobiel. Die vraag kwam, dus zijn we het gaan doen. Met Truckwash 1 Group hebben we nog een aparte webshop/bedrijf opgericht: truckshop.nl. Daar verkopen  we alles wat chauffeurs nodig ‘Steeds vaker worden er locaties aangeboden. Dat is voor ons het teken dat we het goed doen’