It’s time to wash!’ Dat moet RIWAX Nederland gedacht hebben toen het zijn showroom en opleidingscentrum naar Nijkerk verhuisde en het de aangrenzende wasstraat kon overnemen. Die wasstraat is eind vorig jaar compleet vernieuwd en omgedoopt tot RIWASH Nederland.
“Er komen nu meer klanten dan ooit.”

Dat het met de aanloop uiteindelijk wel goed zou komen, daar had de bedrijfsleiding van RIWAX Nederland wel vertrouwen in. “Maar spannend was het wel”, zegt CEO Pascal Hamstra. “De wasstraat die we in Nijkerk overnamen was sterk verouderd. Bij de verbouwing is daardoor alleen het casco blijven staan. We hebben alles vanaf de grond weer opgebouwd. Anderhalve maand waren we dicht. Van 30 oktober tot 15 december 2023. Daarna duurde het nog wel even voordat alle faciliteiten beschikbaar waren, zoals het stofzuigerplein, en we zonder kinderziektes konden draaien. Dat geldt ook voor de finishing touch. De lange muur aan de buitenkant van de wasstraat is bijvoorbeeld pas half mei bestickerd. Daar vóór was het steeds te koud – onder de 15 graden – en te nat om die te kunnen plaatsen. Gelukkig heeft dat allemaal geen effect gehad op de klandizie. Integendeel. Binnen no time begon het weer te lopen en hadden we zelfs 50% meer wassingen dan vóór de verbouwing! Een zeer aangename verrassing.”

Showroom en opleidingscentrum
RIWAX Nederland is een onderdeel van het Zwitserse RIWAX Chemie AG, de bekende producent van reinigings- en onderhoudsproducten voor voertuigen in de breedste zin. In 2016 verhuisde RIWAX Nederland zijn meeste activiteiten van Kampen naar Nijkerk. Hamstra: “Hier hebben we een grote showroom en is de RIWAX Academy gevestigd, ons opleidingscentrum waar we onder meer polijsttrainingen geven. De opslag bleef aanvankelijk in Kampen en is inmiddels uitbesteed aan een partij in Zwolle. Na vijf jaar het pand te hebben gehuurd in Nijkerk, ontstond de mogelijkheid heel het vastgoed aan te kopen, inclusief het naastgelegen autobedrijf Nefkens Visser en de wasstraat. Ons moederbedrijf exploiteert in Zwitserland ook diverse carwashes. Het was dus niet onlogisch om ook zoiets in Nederland te gaan doen. Bovendien biedt een eigen wasstraat de mogelijkheid om onze producten in de praktijk te demonstreren en uit te testen. Voor dat laatste hebben we na de verbouwing een ‘testeiland’ in gebruik genomen. Vandaaruit kunnen we in de wasstraat chemie testen. Dat gebeurt via een apart leidingenstelsel. Daardoor hoeven we niet na elke test de wasstraatleidingen schoon te spoelen en te ontluchten.”

Toekomstambitie
“De bestaande naam, Autowaspark Nijkerk, hebben we tot de verbouwing gehouden”, vertelt Hamstra verder. “Daarna is die veranderd in RIWASH. Officieel met de toevoeging Nederland daarachter, vanwege onze ambitie om meerdere wasstraten te openen. En als variant op ‘Time to shine’ van RIWAX kozen we als pay-off ‘It’s time to wash’. Inmiddels trekt de wasstraat volgens Hamstra een kleine 20% meer klanten dan voorheen. “Ten opzichte van de eerste weken hebben de cijfers zich genormaliseerd. De mensen waren toen erg benieuwd kwamen allemaal tegelijk. Nu is dat meer verspreid, maar ligt het aantal klanten gelukkig nog wel een stuk hoger dan voor de verbouwing. En dat ondanks de gestegen prijzen. Omdat het zo verouderd was, hebben we jaren niets aan de tarieven gedaan. Om op een gezonde manier te kunnen draaien hebben we die nu met een paar euro verhoogd. Het zijn realistische prijzen en we zijn blij dat de klanten dat ook zo ervaren. Omdat de auto’s er zo schoon en glanzend uit komen, zijn zij tevreden over de prijs-kwaliteitverhouding.”

Apparatuur van Stotz
Voor dat wasresultaat zorgt een uitgebreide, door goed opgeleid personeel uitgevoerde voorwas, de chemie van RIWAX en een 23 meter lange kettingbaan van de Duitse fabrikant Stotz. “RIWAX in Zwitserland werkt ook met apparatuur van Stotz. In Nederland zijn wij de eerste met een wasstraat van dat kwaliteitsmerk. Hier in de regio onderscheiden we ons door het totaalpakket dat we aanbieden. We hebben een wasbox, een stofzuigerplein met 12 slangen en bieden interieurreiniging, bescherming met keramische coating en het polijsten en reconditioneren van auto’s aan. Met die laatste twee diensten richten wij ons hoofdzakelijk op de zakelijke markt. De wasbox, de apparatuur van het stofzuigerplein en het recyclingsysteem zijn overigens ook van Stotz. Met dat systeem kunnen we 80% van het water hergebruiken. Daarmee hebben we vergeleken met de oude situatie een enorme duurzaamheidsstap gemaakt.”