Het gesprek met Kwajongens begint verrassend als twee vrouwen zich daarvoor melden. Kwameiden? Nee, want twee ‘jongens’ melden zich later ook. Die houden zich echter op de vlakte en willen al helemaal niet op de foto. Dus vertellen Kelly van Rijn-van Tol en Kaylee Poleij hoe het precies zit met Tanqplus en de formules Kwajongens en Wasbij en de verdere uitrol daarvan.

“Tanqplus leek in 2012 gewoon een goede naam voor een tankstationonderneming”, vertelt Kelly, die samen met Michel Iesberts mede-eigenaar is en de directie van Tanqplus vormt. “Michel en mijn vader (Hans van Tol) bedachten die naam toen het bedrijf van mijn opa gesplitst werd. Mijn oom, Martin van Tol – de vader van Drive-voorzitter Charlot van Tol -, ging verder met Ototol en dit deel van het bedrijf werd Tanqplus. Nu, twaalf jaar later en met de energietransitie in volle gang, is dat geen bedrijfsnaam waarmee je vooruit kan. Het sluit onder meer niet aan bij het ver-breden van het aanbod, op termijn, met duurzame en niet-fossiele alternatieven. Daarom hebben we besloten voortaan naar buiten te treden als Kwajongens. Dat is ook de naam van het shop- en foodconcept dat we twee jaar geleden zelf ontwikkeld hebben en inmiddels op 6 van onze 22 bemande stations te vinden is.”

Knipoog
“Nee, de naam Tanqplus verdwijnt niet”, verduidelijkt Kelly. “Dat blijft de officiële bedrijfsnaam, maar naar buiten toe zijn wij voortaan Kwajongens.” Die naam is geïnspireerd op de drie zonen van Kelly en past volgens haar goed bij het bedrijf. “Het is natuurlijk een naam met een knipoog. Dat komt ook letterlijk terug in het logo, waarop een boterham staat die een knipoog geeft. Maar daarnaast sluit het aan bij de sfeer en cultuur van ons bedrijf. Die is informeel en ongedwongen. Bij ons heerst de Westlandse mentaliteit (het bedrijf kent zijn oorsprong in Poeldijk en houdt kantoor in Naaldwijk) van hard werken, maar ook plezier hebben met elkaar. We doen de dingen graag op onze manier. Aan die vrijheid hechten we zeer. Wat dat betreft was ‘Vrijbuiters’ ook een prima naam geweest, maar die was al bezet.”

Ondeugend
Dat gevoel van vrijheid zie je ook terug bij de implementatie van het concept in de shops. Kelly: “De grote maatschappijen zijn daar bijvoorbeeld heel strikt in. Daar ziet een shop in Heerenveen er vaak precies hetzelfde uit als een in Goes. De vaste elementen, het logo en de huiskleuren tref je bij alle Kwajongens aan, maar we passen de inrichting en het aanbod aan de locatie aan en niet andersom. Hier (het gesprek vindt plaats in de in april geopende Kwajongens bij het door Tanqplus overgenomen Total- Energies-station in Berkel en Rodenrijs) hebben we een heel groot koekaanbod. We zitten hier vlakbij een metrostation en verkopen daardoor veel koeken. Op andere locaties lopen andere producten weer harder. Er zijn dus verschillen, maar klanten kunnen bij elke vestiging rekenen op een smakelijk aanbod, snelle service, vriendelijk personeel en ongedwongen genieten van waar ze ook maar trek in hebben. Dat is de ondeugende kant van Kwajongens. Geen dwang naar ‘gezonde keuzes’, maar gewoon nemen waar je zin in hebt.”

Rustige en sfeervolle omgeving
Bij een bedrijf dat graag een beetje buiten de lijnen kleurt, moest hoofd marketing Kaylee Poleij een strakke huisstijl ontwikkelen. “Ja, dat was wel een uitdaging”, zegt zij lachend. “Het station in Ede was als eerste aan de beurt om een Kwajongens te worden. Voor dat project werkten we samen met een bureau. De mensen van ons bedrijf, waaronder Kelly en Michel, keken kritisch mee. Op die manier ontstond het logo, de lettertypes, de huiskleuren, de interieurelementen, de inrichting. We gebruiken veel zwart, donkergroen, wit en houtkleur. Daarmee creëren we een rustige en sfeervolle omgeving en zorgen we ervoor dat de producten meer opvallen. Die moeten eruit springen, niet het interieur. Door de shop niet ‘vol te proppen’ ontstaan heldere zichtlijnen en heb je veel overzicht. Ook die dragen bij aan het trekken van de aandacht naar het aanbod.” Kelly: “We zijn er heel tevreden over en trots op het resultaat.”

Wasbij
Samen met de verdere uitrol van Kwajongens is het bedrijf van Kelly en Michel ook bezig met een eigen autowasconcept, Wasbij. Ook daarvan werden het design en de huisstijl mede ontwikkeld door Kaylee: “Voor Wasbij kozen we voor blauw, groen, roze en paars en een vormgeving met een honingraatmotief. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de signing. Op dat vlak gaat het nog al eens mis bij carwashses, dus maken wij ze zo duidelijk mogelijk.” De naam van het wasconcept kwam wederom uit de koker van Kelly: “We hadden al gekozen voor Wash Inn, maar dat vond ik eigenlijk niks. Ik lag daar ’s nachts over te denken en kwam toen op Wasbij. Ook een naam met een knipoog en daarom één die goed bij ons past. Bij 17 van onze stations zit een wasstraat. Zes daarvan zijn ondertussen omgebouwd naar Wasbij. Nummer zeven volgt binnenkort in Rotterdam.”