PowerUP

Geplaatst op: 29-09-2025

Medewerkers enthousiast over klassikale training

Trainingen in overvalpreventie, omgaan met weerstand en weerbaar tegen agressie; in een ideale wereld zouden die niet nodig zijn. Helaas is de wereld niet ideaal en om hier zo goed en veilig mogelijk mee om te gaan, zijn die trainingen ontwikkeld. Power Up! biedt ze in klassikale vorm zowel afzonderlijk als gecombineerd aan. Meerdere (grote) energiestation-ondernemingen kozen voor een op maat gemaakte combinatie van die twee trainingen.

 

“De veiligheid van onze medewerkers en klanten komt bij ons op de eerste plaats”, zegt een medewerker van de HR-afdeling van een van die energiestation-ondernemingen. “Daarin wordt fors geïnvesteerd. De klassikale training Weerbaar tegen agressie en Overvalpreventie is daar een onderdeel van. Alle medewerkers van onze energiestations volgen die, van oproepkrachten tot en met stationsmanagers. En elke drie jaar gaan zij ‘op herhaling’ en doen ze de training opnieuw. Zo blijven die onderwerpen ‘on top of mind’ bij de mensen. De training draagt bij aan de bewustwording met betrekking tot overvalpreventie, veiligheid en agressie op het station en vergroot de alertheid, de weerbaarheid en het zelfvertrouwen van de medewerkers.”

 

Praktijkervaringen delen

Het bedrijf heeft de training Weerbaar tegen agressie en Overvalpreventie begin dit jaar toegevoegd aan zijn leer- en ontwikkelingsprogramma. “Een jaar geleden zijn we met dat bedrijf en trainingsbureau Endurance aan de slag gegaan om die training te ontwikkelen”, vertelt Pauline Forma van Drive Opleidingen. “Dat heeft geresulteerd in een speciaal op dat bedrijf toegesneden eendaagse klassikale training. Verspreid over het land wordt die gegeven in groepen van maximaal 12 medewerkers. Het is een interactieve training waarbij veel ruimte is voor eigen inbreng. Zo kunnen de deelnemers bijvoorbeeld praktijkervaringen delen en met elkaar sparren – ‘hoe zou jij dit oplossen?’ Die opzet komt het beste uit de verf bij een groep met een beperkte omvang. Daarom kiezen we bij deze, en onze andere klassikale trainingen, voor groepen van maximaal 12 personen.”

 

Pittige onderwerpen

Bij de training komen verschillende onderwerpen aan de orde: veiligheid om en rond het station, hoe je het beste kunt omgaan met agressie, hoe je daar weerstand tegen biedt en kunt de-escaleren, het gebruik van de noodknop, het afromen van geld bij de kassa, overvalpreventie en hoe je moet handelen tijdens en na een overval. “Pittige onderwerpen en zaken die veel impact kunnen hebben op de medewerkers”, aldus Pauline. “Daarom is het heel belangrijk om dit te trainen. Om mensen praktische vaardigheden te leren en handvaten aan te bieden over de omgang met de negatieve kanten van het werk. En om hun te leren hoe zij dat soort situaties zoveel mogelijk kunnen voorkomen.

 

Veilige werkomgeving

“De training maakt deel uit van een heel pakket aan maatregelen bij ons bedrijf, dat gericht is op het creëren van een veilige werkomgeving op de stations”, geeft de HR-medewerker aan. “Daarvoor zetten we, onder meer ter voorbereiding van de klassikale training en als follow-up daarvan, e-learnings, nieuwsbrieven en mailings in. Ook komen deze onderwerpen bij de verschillende overleggen en gesprekken aan bod.”

 

Feedback medewerkers

“Van de trainers hoor ik dat onze medewerkers over het algemeen super-enthousiast zijn over de training”, aldus de HR-medewerker. “Dat zie je ook terug in de feedback. Daarin wordt de training vaak door hen omschreven als leerzaam, nuttig, herkenbaar en goed aansluitend bij de praktijk. De input van de medewerkers vinden wij erg belangrijk. Daar wordt goed naar geluisterd. Het onderwerp veiligheid om en rond het station is bijvoorbeeld toegevoegd omdat medewerkers dat graag wilden.”

 

Meer weten over de klassikale Power Up!-trainingen Omgaan met weerstand en Weerbaar tegen agressie en Overvalpreventie? Kijk dan hier of  neem contact op met Drive Opleidingen via 085 00 71 362 of opleidingen@drivenederland.nl.