Geplaatst op: 10-11-2025

Nicole werkt bij TanqPlus dankzij campagne ‘Werken bij een tankstation’

Goed personeel vinden is vaak een uitdaging: niet iedereen heeft de juiste eigenschappen om in deze branche te werken. “Als medewerker van een tankstation moet je flexibel en zelfstandig zijn”, vertelt HR-manager Froukje Hiemstra. Via de campagne ‘Werken bij een tankstation’ vond TanqPlus een nieuwe medewerker in Nicole Steeg.

 

Froukje Hiemstra, HR manager bij TanqPlus, vertelt: “Voorheen zochten we personeel via social media en vacaturewebsites. De sollicitanten die we daarmee bereikten, waren lang niet altijd serieus op zoek naar ons type werk. Toen we hoorden over de campagne ‘Werken bij een tankstation’, besloten we daarbij aan te haken om nieuwe medewerkers te werven. En dat blijkt te werken.”

 

Campagne ‘Werken bij een tankstation’

De ‘Werken bij’-campagne van Drive is bedoeld om mensen te interesseren voor een baan bij een tankstation. Op de bijbehorende website vertellen medewerkers hoe het werk in de praktijk is en kunnen belangstellenden filteren op hun voorkeuren zoals de locatie en de omvang van het team. Met een paar muisklikken hebben ze alle vacatures per locatie op hun scherm.

 

Froukje: “De mails komen bij mij binnen. Ik maak een voorselectie en stuur de informatie naar de juiste regiomanager door.” Marco Meijer, regiomanager bij TanqPlus, vult aan: “Bij alle sollicitaties die bij mij binnenkomen, maak ik een afweging: hoe serieus en geschikt is deze kandidaat? Vervolgens mail ik aan de sollicitant wat wij te bieden hebben: hoeveel uur, welke tijdstippen, welk uurloon. Dan weet iemand waar hij aan toe is. Heeft iemand op basis daarvan echte interesse, dan maken we kennis in een gesprek.”

 

TanqPlus heeft landelijk 22 bemande en drie onbemande tankstations.

 

Nieuwe medewerker Nicole

Dankzij de campagne kwam Nicole Steeg in contact met Marco Meijer. Ze vertelt: “Ik was werkzoekend en zocht via Google op vacatures. Zo kwam ik op de website van ‘Werken bij een tankstation’ terecht. Ik heb jaren geleden al eens bij een tankstation gewerkt, maar daarna twintig jaar als schoonmaker in hotels. Dat was behoorlijk intensief werk.

 

Werken bij een tankstation sprak me direct aan: de werkzaamheden, de werktijden, het contact met klanten.” Sinds begin maart werkt Nicole nu drie dagen per week bij TanqPlus. Bevalt het? “Ja, heel erg. Ik vind het prettig dat het werk zo afwisselend is: ik bedien de kassa, vul de vakken bij, hou de winkel schoon en sta de klanten te woord. De tijden zijn voor mij heel handig: één dag begin ik om 6 uur ’s ochtends, dan ben ik al om 2 uur ’s middags klaar. En twee dagen werk ik ’s middags tot ’s avonds negen uur. Prima tijden voor mij en mijn gezin.

 

Het leukst aan het werk vind ik het contact met klanten en te zorgen dat ze met een glimlach de winkel verlaten. Pas vroeg een klant me mee uit eten. Ik heb een man en kinderen dus dat ging natuurlijk niet gebeuren, maar het was wel een mooi compliment.” Marco reageert: “We zijn blij met Nicole en merken dat de klanten haar ook erg waarderen: ‘Wat een leuke meid staat er achter de kassa’, horen we dan.”

 

Zelfstandig werken

“Lange tijd was het echt moeilijk om personeel te vinden”, vertelt Marco. “Dat trekt wel wat aan. Maar geschikte mensen vinden blijft een uitdaging. Soms haken mensen af als ze het werk korte tijd gedaan hebben: dan bevalt het ze bij nader inzien toch niet, ook al was vooraf duidelijk wat het werk inhoudt. Ik merk dat vooral jongeren, de schoolverlaters van begin twintig, geen interesse hebben in dit werk. Dat heeft, denk ik, te maken met de werktijden en met de aard van deze baan.”

 

Froukje: “Mensen schrijven bij hun sollicitatie vaak dat ze een echte teamplayer zijn, maar die eigenschap heb je bij dit werk juist minder nodig. Meestal sta je namelijk alleen in de winkel, met een halfuur overlap met je voorganger. Je moet dus zelfstandig kunnen werken, je eigen werkzaamheden inplannen en het tegenover de klanten gezellig maken.” Marco: “Je bent echt het gezicht van de winkel. Omdat je alleen staat, moet je betrouwbaar en flexibel zijn. Je moet zelf bepalen wanneer je gaat bijvullen of wat je gaat schoonmaken. De situatie kan uitnodigen om te niksen, maar dan heeft de collega die na jou komt meer werk. Je moet dus uit eigen beweging de werkzaamheden oppakken.”

 

Beslissingsbevoegd

Die zelfstandigheid maakt het werk ook aantrekkelijk, benadrukken Marco en Froukje. “De medewerker in de winkel heeft tot op zeker niveau zelf beslissingsbevoegdheid”, legt Marco uit. “Een praktijkvoorbeeld. Zestien van onze vestigingen hebben een wasstraat: als daar een borstel stuk is en een klant  klaagt dat de auto minder schoon is geworden, dan kan jij besluiten om de klant zijn geld terug te geven. Die beslissing ligt helemaal bij jou: jij mag het regelen zoals dat volgens jou goed is. Dat vertrouwen geven we onze medewerkers. Niemand is bij ons een nummer. Als medewerkers voelen dat ze verantwoordelijkheid dragen en beslissingen mogen nemen, dan voelen ze zich gewaardeerd. En natuurlijk ben ik er als er grotere problemen zijn.”

 

Waardering

Die waardering is belangrijk om personeel langere tijd te binden, zien Froukje en Marco. “In deze functies zijn beperkte doorgroeimogelijkheden. Je kunt assistent-bedrijfsleider worden op een locatie, daarboven zit nog regiomanager, maar over het algemeen kan je niet verder groeien.

 

We hebben nu eenmaal meer mensen achter de kassa nodig dan in het management.” Ook daarom is het van belang dat werknemers zich verbonden voelen met het bedrijf. Dat kan door de bedrijfsfeesten die eens in de twee à drie jaar worden georganiseerd, of op teamuitjes die sommige locaties ondernemen, maar verbinding vindt vooral plaats door het werk zelf.

 

Froukje: “We investeren in de inwerkperiode en zorgen ervoor dat onze mensen precies weten wat er van hen verwacht wordt. Dat geeft zelfvertrouwen en maakt het werk leuker.”