Geplaatst op: 07-07-2025

Nieuw hoofdstuk voor Ototol: groot succes

Sinds 1 juli 2023 hebben Jessica Sewradj en Marco Lammering de dagelijkse leiding en uitvoering van de tankstations van Ototol overgenomen van de familie Van Tol. Met deze stap breekt een nieuw hoofdstuk aan voor het familiebedrijf dat al decennialang een vertrouwde naam is in de Nederlandse tankstationbranche.

 

Ototol is sinds 1974 actief en staat bekend om zijn klantgerichte service en sterke regionale aanwezigheid. Met vijf vestigingen verspreid door Midden- Nederland, groeide het bedrijf onder leiding van de familie Van Tol uit tot een betrouwbare naam in de regio. De overname door Jessica en Marco markeert een nieuw hoofdstuk, waarbij traditie en vernieuwing hand in hand gaan.

 

Opvallend bericht

“Tijdens mijn zwangerschapsverlof kreeg ik ineens een berichtje van Charlot van Tol,” vertelt Jessica. “Dat was opvallend, want normaal stuurde ze me niet zomaar een bericht tijdens mijn verlof. Ik dacht meteen: wat is er aan de hand? Krijgen we er een tankstation bij? Ze wilde graag afspreken, dus we gingen samen lunchen. Toen vertelde ze dat ze uit de operatie wilde stappen, iets anders wilde gaan doen, en ze vroeg of Marco en ik het wilden overnemen. We zouden samen de uitvoerende directie vormen. Ik was verrast en moest het echt even laten bezinken. Het voelde als een grote stap, en tegelijkertijd als een compliment.”

 

Puzzelstukjes

Jessica en Marco reageerden volgens Charlot precies hetzelfde: ‘Wat vindt je moeder ervan?’ “Charlot dacht al langer na over deze beslissing; die kwam niet uit de lucht vallen,” vertelt Jessica. “Ze zag in Marco en mij de juiste mensen om de leiding van het bedrijf over te nemen en verder voort te zetten. Achteraf vielen er allerlei puzzelstukjes op hun plek. Bepaalde taken die ik ineens op me moest nemen of verantwoordelijkheden die ze me gaf… Toen dacht ik wel eens: waarom moet ík dit doen? Maar nu snapte ik het; ze wilde zien hoe ik het zou aanpakken. Hetzelfde gold voor Marco.” Ook werd er een assessment voorgesteld om te kijken of ze echt geschikt waren voor de rol. “Charlot stelde ons gerust: het inwerken en overdragen zouden we samen goed regelen. En dat is ook zo gegaan. Bovendien vond ik het leuk om het assessment te doen; je leert jezelf kennen en komt erachter of de stap inderdaad een goede zou zijn.”

 

Vaste gezichten, nieuw leiderschap

De overname van de dagelijkse leiding mag dan op papier een grote verandering lijken, in de praktijk verliep de overgang soepel. Jessica en Marco zijn geen onbekenden binnen het bedrijf; ze waren al jaren actief betrokken bij de dagelijkse operatie. “We zijn in die zin geen nieuwkomers,” vertelt Jessica. “Marco en ik zijn allebei stationsmanager geweest en werkten daarna al een aantal jaar op het hoofdkantoor in Naaldwijk. We kenden de processen, de  mensen en de dynamiek al goed. Dat maakte het mogelijk om snel te schakelen, zonder de stabiliteit of vertrouwde werkwijze te verliezen.” De familie Van Tol blijft op afstand betrokken en fungeert als adviseur. “De moeder van Charlot komt doordeweeks nog dagelijks voor kleine administratieve handelingen. Dat is fijn en scheelt ons een hoop uitzoekwerk.”

 

Van brandstof naar beleving

De tankstationwereld is aan het veranderen. De opmars van elektrische voertuigen, strengere milieueisen, de tabaksverkoop die ten einde loopt en veranderend consumentengedrag dwingen tankstation-ondernemers tot creatieve stappen in hun businessmodel. Daarnaast heeft Ototol volgens Jessica ook nog een andere rol in de gemeenschap, want de stations draaien niet alleen op de verkoop van brandstof: “Tanken is allang niet meer alleen een functioneel moment. Het is een tussenstop in een drukke dag. Een plek waar je even op adem komt, je koffie haalt of een klein boodschapje doet. Mensen komen langs voor de gezelligheid.” Bij Ototol wordt daarom bewust ingezet op het verbreden van het aanbod. De tankstations zijn volop in ontwikkeling: de shops hebben een uitgebreid assortiment en alle locaties bereiden verse broodjes. “Wij willen dat klanten zich welkom voelen. Niet alleen om te tanken, maar ook om even te landen.” Dat betekent investeren in gastvrijheid en de uitstraling van de locaties. “De beleving is steeds belangrijker geworden. Klanten vergelijken ons niet alleen met andere tankstations, maar ook uitgangspunt het menselijke aspect en de service die we bieden. Onze medewerkers maken het verschil.  Technologische ontwikkelingen maken hun werk wellicht makkelijker, maar dat gaat nooit ten koste van het persoonlijke contact tussen de klanten en de medewerkers.”

 

Vertrouwen en betrokkenheid

Het teamgevoel is voor Jessica en Marco een speerpunt, zowel bij de managers als bij de rest van het personeel. “We zijn een mensenbedrijf,” zegt Jessica. “Onze collega’s staan elke dag op de werkvloer, zij zijn het gezicht van Ototol. Daarom investeren we veel in onderlinge betrokkenheid. Met de managers organiseren we jaarlijks een weekend weg. Dat staat elk jaar in een ander thema, zoals leidinggeven, communiceren of samenwerken. Alles wordt besproken en er heerst een open en transparante cultuur. Op de stations zelf zorgen regelmatige teamoverleggen voor gezamenlijke doelen, verbinding en een gedeelde visie. Ook Marco en ik worden geëvalueerd en leggen onze verantwoordelijkheid af aan de holding. We vullen elkaar goed aan. Marco houdt zich als algemeen directeur voornamelijk bezig met inkoop, verkoop en strategie en ik richt me als HRM-directeur op alles wat met het personeel te maken heeft, maar ook verzekeringen en milieuzaken. Samen nemen we Ototol mee de toekomst in.”