Geplaatst op: 04-08-2025

Ok en Loogman over SPINpos IPad-kassasysteem van Extendas

Modern, toekomstgericht, tijdbesparend, ontlast het personeel en draagt positief bij aan de winstgevendheid. Zomaar wat eigenschappen die gebruikers verbinden aan het SPINpos IPad-kassasysteem van Extendas. Op ruim 150 locaties wordt dat al gebruikt. Bij energiestations, bakeries en wasstraten. Twee bedrijven die voor deze oplossing kozen, zijn OK en Loogman. Zij vertellen over hun ervaringen.

 

OK stapte een paar jaar geleden over naar de backoffice-oplossing van softwareleverancier Extendas. Eind 2024 breidden beide bedrijven hun samenwerking uit met het plaatsen van meerdere SPINpos IPad-kassasystemen. Dat gebeurde op de snelweglocaties OK Hoogblokland en OK Eemakker. Op die stations worden ze ingezet in de bakery/shop. “Dat zijn twee hele drukke locaties die vragen om een kassasysteem dat daarin moeiteloos meebeweegt”, zegt continuous improvement manager Stephan Bakker van OK. “De SPINpos IPad-kassasystemendaar hebben een speciale horecamodule, die we samen met Extendas hebben ontwikkeld. Deze module vereenvoudigt de verkoop van samengestelde artikelen, zoals broodjes, en begeleidt medewerkers stap voor stap bij het opnemen van bestellingen. Daardoor zijn uitgebreide werkinstructies niet meer nodig. Bovendien kunnen we wijzigingen in recepturen daarmee direct op deze locaties doorvoeren.”

 

Verbeterde marges

“De overstap naar de SPINpos IPad-kassa met horecamodule heeft onze processen sterk verbeterd”, vertelt Bakker verder. “Door de gebruiksvriendelijkheid konden onze medewerkers, zonder uitgebreide training, er snel mee aan de slag. De module stimuleert hen in het stellen van de juiste vragen aan onze klanten, wat de klanttevredenheid verhoogt. Al met al draagt dit bij aan verbeterde marges, een efficiënte keukenaansturing en biedt het een oplossing die volledig aansluit op de klantervaring die wij willen bieden. Om die nog verder te optimaliseren, wordt er gewerkt aan de integratie van de online ordering in het SPIN-platform en de koppeling met De Digitale. Daarvan zijn de orderkiosken (bestelzuilen, red.) overigens al volledig geïntegreerd in dat platform.”

 

Meer rust en overzicht

Bij Loogman tanken & wassen Aalsmeer zijn in maart drie SPINpos IPad-kassa’s met petrol- en horecamodule geïnstalleerd. “De implementatie daarvan heeft voor meer rust en overzicht in onze shop gezorgd”, zegt regiomanager Aalsmeer Justin Rauwers van Loogman. “Dankzij de moderne uitstraling en intuïtieve bediening sluit het systeem perfect aan op de verwachtingen van zowel onze klanten als medewerkers. Klanten worden sneller geholpen en bestellingen verlopen vlekkeloos en zijn overzichtelijker. Het multimediadisplay biedt bovendien een extra marketingkanaal waarmee we direct kunnen inspelen op acties en promoties. De kassasystemen en het bijbehorende cloudplatform dragen bij aan betere service en hogere efficiëntie en daarmee aan een verhoging van ons rendement. Extendas is voor ons al jaren een betrouwbare en flexibele partner die met ons meebeweegt in innovatie.”

 

Nog veel meer mogelijkheden

“Naast de horecamodule biedt SPINpos nog veel andere mogelijkheden”, ’legt directeur Tim Bethlehem, die sinds een jaar ook mede-eigenaar is van Extendas, uit. “Behalve de uitgebreide functionaliteiten voor bakeries is deze oplossing ook ideaal voor de carwash- en petrol-markt. Met het systeem kunnen alle type transacties van een servicestation eenvoudig op dezelfde kassa worden afgerekend. Bovendien zorgt de ‘asset light opzet’ voor een lage investering en makkelijk vervangbare hardware. Doordat al onze kassasystemen ‘remote’ bereikbaar en op onze cloud omgeving aangesloten zijn, kunnen wij op afstand eenvoudig updates doorvoeren. Hierdoor hebben klanten altijd de beschikking over de meest veilige en functionaliteitrijke versie. Dat maakt onze oplossing erg flexibel en toekomstbestendig.

 

Veel keuzevrijheid en flexibiliteit

“De cloud omgeving functioneert daarnaast als een integratieplatform voor het servicestation of de carwash”, vervolgt Bethlehem. “Hier zijn bijvoorbeeld alle payters op de locatie, de andere kassasystemen en loyalty-oplossingen aan te koppelen. Door dit platform zijn onze klanten in staat meer upsell te genereren, processen verder te automatiseren en hebben ze enorm veel keuzevrijheid en flexibiliteit.”