DE MEGA-OVERNAME, DIE HAMETHA (DE HAAN) DIT VOORJAAR DEED MET HET INLIJVEN VAN MAES, MAAKT GEEN EINDE AAN DE GROEIAMBITIES VAN DIT BEDRIJF. HAMETHA ZET DE KOMENDE
JAREN IN OP VERDERE GROEI IN NEDERLAND EN BELGIË. HET ZIET DAARBIJ ONDER ANDERE KANSEN VOOR DE FOOD- EN SHOPCONCEPTEN TONY’S EN L’UNIQUE.

De koffie-, food- en onbemande shopformules van Tony’s, die je bij tankstations van De Haan Minerale Oliën van Hametha vindt, zijn bij de meesten wel bekend. Anders zal dat zijn met het l’Unique-concept van Maes. Het Belgische bedrijf introduceerde dat begin 2021. Inmiddels baat het 25 van deze shops uit in zijn tankstation-netwerk. Met l’Unique kregen de bestaande (Esso-, Shell- en Maes-) shops een moderne, uniforme look-and-feel en een uitgebreider aanbod. Maes mikt met het concept mede op een buurtwinkelfunctie. Naast producten die de gemiddelde tankshop aanbiedt, zijn er bijvoorbeeld ook schoonmaakmiddelen, tandpasta, douchegel, dierenvoeding, wc-papier en conserven te koop. ‘We proberen van onze shops ook echte buurtwinkels te maken. Veel ervan zijn vroeg open en sluiten laat, waardoor je hier makkelijk nog iets kan meenemen’, meldt Maes op zijn website over de formule. ‘De dagdagelijkse boodschappen doen bij l’Unique kan probleemloos’, zei facility manager Steffi Maes vorig jaar over het concept in het Belgische Service Station Magazine. Naast dat aanbod hebben de meeste shops ook een bakkerij met een breed assortiment. Op dat vlak ziet Maes eveneens een buurtfunctie voor de formule. ‘Thuis geen brood meer? Stop dan even bij l’Unique voor een baguette’, staat er op de site.

Van toegevoegde waarde
De door de overname zusterbedrijven geworden De Haan en Maes blijven allebei volledig zelfstandig opereren. Dat geldt ook voor l’Unique en Tony’s. Op 73 tankstations van De Haan is momenteel een Tony’s street food of Tony’s coffee & more te vinden. De komende jaren zet Hametha in op verdere groei van zijn netwerk in zowel Nederland als België. En dat betekent niet alleen uitbreiding van het aantal tankstations, maar zeker ook groei van de food- en shopconcepten. Hametha denkt dat die in beide landen van toegevoegde waarde kunnen zijn. Dat sluit goed aan bij de groeiplannen waar Maes al aan werkte. In de financieel-economische krant De Tijd zei de nieuwe CEO van de Belgische brandstoffenleverancier, Gilbert van Rens, daarover toen de overname bekend werd: ‘De nieuwe aandeelhouders hebben duidelijk laten weten dat ze ons groeitraject ondersteunen. De komende vijf jaar zullen we nog meer tankstations overnemen. We willen ook onze l’Unique-buurtwinkels uitbreiden. Daarnaast hebben we de ambitie de grootste aanbieder van HVO-brandstof in België te worden. Uiteraard zullen we ook verder elektrische ultrasnelladers installeren in onze tankstations.’

Synergievoordelen
Groeiplannen volop dus bij Maes en haar moederbedrijf Hametha. Voor beide sectoren waarin die onderneming actief is, tankstations en tanksopslag (onder de naam Standic), streeft het naar versteviging van de positie in de markt. ‘Dat doen we door gebruik te maken van schaalvoordelen middels de ontwikkeling van nieuwe locaties in eigen beheer én door strategische overnames’, geeft het bedrijf aan op zijn website. Hametha gaat de komende tijd kijken welke synergievoordelen er behaald kunnen worden met de overname. Aan de dagelijkse operatie van Maes, en voor het personeel en de klanten, verandert er door de overname niets, aldus het persbericht dat over de deal verscheen. Daarin stond ook dat de mega-overname van ruim 300 tankstations in mei werd afgerond. Heel het proces vond in stilte plaats tot het eind mei ontdekt werd door de Gazet van Antwerpen. Het hoofdkantoor van Maes ligt dan ook in de provincie Antwerpen, in de plaats Bornem. De Gazet wist ook te melden dat Etablissementen J. Maes & Zonen, zoals het bedrijf officieel heet, in 2021 een omzet van ruim 1 miljard behaalde en bijna 5,2 miljoen euro winst.

Wandelgangen
Over de overname en verdere plannen van Hametha zijn geen aanvullende details bekend. Het bedrijf is heel terughoudend als het om publiciteit gaat. Zoals een kip op haar eieren zit, zo zit Hametha op het overnamenieuws. In de wandelgangen gaan wel enkele verhalen de ronde over de deal. Zo zou Hametha niet bepaald over een nacht ijs zijn gegaan. In de aanloop naar de overname zou het bedrijf minstens de helft van de tankstations van Maes, dat ook een sterke positie op de tankkaartenmarkt in België heeft, fysiek bezocht hebben. Of dat waar is, wordt door Hametha noch bevestigd noch ontkend. Een feit is wel dat beide ondernemingen goed op elkaar aansluiten. Het zijn beide familiebedrijven die allebei een historie van meer dan zestig jaar als brandstoffenleverancier hebben.