De naam H@ND is in de branche inmiddels meer dan bekend. “Wij zijn zo’n acht jaar actief in de energiestation-sector en in 65% van de locaties vind je onze producten”, zegt CEO Theo Snijder van H@ND International. “Als bedrijf ontwikkelen en leveren wij onder meer systemen voor leeftijdsverificatie en zelfbedieningsoplossingen voor retail-doeleinden. De nieuwste stap daarin is de selfservice wall.”

Mensen van een zekere leeftijd (40-plus) denken bij de ‘wall’ waarschijnlijk meteen aan de Berlijnse Muur of een album van Pink Floyd. Bij H@ND verwachten ze niet direct dat hun ‘wall’ dezelfde naamsbekendheid zal krijgen – een fractie daarvan zou al heel mooi zijn – maar geloven ze wel dat hun product kan uitgroeien tot een fenomeen in de retail. En dus ook in de shops van energiestations. “De branche kent ons van de selfservice bestelzuilen en de NIX18-100- kastjes voor leeftijdsverificatie”, geeft Snijder aan. “In het verlengde daarvan ligt de selfservice wall. Die hebben we onlangs geïntroduceerd bij een tabaksspeciaalzaak. Het is een volledig geautomatiseerde winkelmuur. Alles is daarin geïntegreerd: keuzes maken uit het aanbod, de leeftijdscheck, het bestellen, het afrekenen en de afgifte van de producten. Omdat het hier een tabaksspeciaalzaak betreft, is er een medewerker aanwezig voor het vereiste wettelijke toezicht. De leeftijdscontrole en de uitgifte van producten verloopt echter geheel automatisch.”

Oplossing voor personeelskrapte
“In de energiestationsector kan de selfservice wall voor tabaksproducten ook in de bestaande shop of in een aparte tabaksspeciaalzaak ingezet worden”, vertelt commercieel directeur Ted Merk van H@ND. “Ook daar geldt dat met een minimale bezetting van één persoon op de vloer kan worden volstaan. Die treedt dan op als gastheer of gastvrouw, ontvangt en adviseert de klanten en zorgt voor persoonlijke service. De technologie is er, de producten zijn er en de praktijkcase bij de tabaksspeciaalzaak laat zien dat het uitstekend werkt. Zowel de ondernemer als de klanten zijn er enthousiast over. In deze tijd van personeelskrapte biedt de selfservice wall ook op dat punt een oplossing; met de minimale inzet van personeel kun je er een maximaal verkoopresultaat mee realiseren. Het werkt snel en efficiënt en verhoogt bovendien de veiligheid. Dit omdat de producten in een uitgiftemachine in de wall zitten. Diefstal is daardoor vrijwel onmogelijk.”

Snellere doorloop
Snijder en Merk geven aan dat zij tevens producten en diensten kunnen leveren aan onbemande shops waar geen tabaksproducten (mogen) worden verkocht. Een voorbeeld daarvan is een station van De Haan in De Bilt. Merk: “De Tony’s Kiosk daar is uitgerust met selfservice bestelzuilen van ons en hypermoderne vending- apparatuur. Door het koppelen van die systemen kunnen klanten 24/7 in die kiosk terecht voor onder andere koude en warme dranken, sandwiches en zelfs bloemen. Die shop is nu bijna twee jaar in gebruik en de resultaten zijn goed.” Merk benadrukt dat H@ND zich nu hoofdzakelijk richt op bemande formules. “Dat doen we bijvoorbeeld met de NIX18-100 voor het snel en nauwkeurig – 98% betrouwbaar – verifiëren van de leeftijd van een klant bij de kassa. In de 2.0 Pro hebben we dat controlesysteem inmiddels geïntegreerd in een selfservice bestelzuil. Op die manier kan de kassa ontlast worden en is er een snellere doorloop mogelijk. In die zuilen kan bijvoorbeeld ook een tijdrovende transactie als het huren van een boedelbak opgenomen worden. Of het kopen van een carwashticket. Zo ondersteunen ze het kassapersoneel en bieden ze extra service. Op bemande stations geven de zuilen klanten een keuze om voor selfservice te gaan en de mogelijkheid om te opereren met minder personeel.”

Narrowcasting en digitale prijskaartjes
“Onze digitale apparatuur biedt daarnaast nog allerlei aanvullende functies”, vult Snijder aan. “De uitgifte van carwashtickets noemde Ted al, maar het verstrekken van e-vouchers, cadeaubonnen en andere e-value-producten kunnen ook door de zuilen verzorgd worden. Narrowcasting en digitale prijskaartjes zijn eveneens opties. Die kunnen we integreren in de apparatuur. Zo kunnen ondernemers prijzen met één handeling overal in de shop heel eenvoudig aanpassen en hun boodschappen en acties door heel de winkel onder de aandacht brengen. Wie meer wil weten over onze oplossingen nodig ik graag uit op onze website: www.hand-ebs. com. En voor vragen en meer informatie kunnen energiestation-ondernemers ons uiteraard ook bellen en mailen: 023 55 55 111; info@hand-ebs.com.