Geplaatst op: 10-11-2025

Temko: van brandstof tot beleving

Aan de A2 bij Zaltbommel, waar dagelijks duizenden automobilisten voorbijtrekken, runt Frank Koppes enkele van de drukste tankstations van Nederland. Zijn bedrijf Temko, dat staat voor Tankstation Exploitatie Maatschappij Koppes, exploiteert zeven Shell-locaties in de gemeenten ’s-Hertogenbosch, Bruchem, Geldermalsen en Culemborg. Twee daarvan herbergen bovendien een Starbucks, waardoor het totaal eigenlijk negen locaties beslaat. “Elke dag is anders,” zegt Frank, “en het draait altijd om de gasten.”

 

Zijn loopbaan begon ooit in de supermarktwereld, maar eind jaren negentig maakte hij de overstap naar de tankstationbranche. Eerst bij Fina, later bij Shell. Toen Shell achttien jaar geleden de overstap maakte naar franchising, greep hij zijn kans. “Ik werkte toen al ruim zestien jaar bij Shell. Toen er gereorganiseerd werd, was dat voor mij hét moment om voor mezelf te beginnen. Ik kom uit een ondernemersfamilie, dus het voelde eigenlijk als een logische stap.”

 

Beroemde stations

Wat begon met vier locaties groeide uit tot zeven tankstations. Gaandeweg werd er één locatie afgestoten, kwamen er weer nieuwe bij en werden twee Starbucks-stores geopend. Vooral de stations bij De Lucht Oost en De Lucht West aan de A2 zijn iconisch: druk, groot en bekend bij vrijwel iedere weggebruiker.

 

“Het zijn misschien wel de beroemdste stations van Nederland,” vertelt Frank. “De teams bestaan uit zeker vijftig medewerkers per locatie. Dat is een wereld van verschil met de kleinere ‘non-highway’ stations waar maar zes of zeven medewerkers actief zijn.”

 

Gastvrijheid boven alles

Wat Temko volgens Frank onderscheidt, is de manier waarop medewerkers met bezoekers omgaan. “We praten bewust over gasten en niet over klanten. En mijn medewerkers zijn geen personeel, maar medewerkers – zij zijn de belangrijkste mensen in het bedrijf. Als zij de gasten goed ontvangen, komen die terug. Daar draait het om.” Training en persoonlijke aandacht spelen een grote rol.

 

Vooral op de vier locaties met een bakery krijgen medewerkers extra scholing in gastgerichtheid. “Het gaat erom dat je niet alleen vraagt of iemand een wit of een bruin broodje wil, maar dat je ook proactief een suggestie doet. Daarmee help je de gast en maak je het contact persoonlijker.” Die persoonlijke aanpak zit ook in kleine gebaren richting de medewerkers. Voor de zomervakantie kregen zij een strandspel cadeau. “Het zijn kleine attenties, maar het laat zien dat we hen waarderen. Als ik er een week niet ben, loopt het bedrijf door. Maar zonder medewerkers kan ik niets.”

 

Auto-onderdelen en worstenbroodjes

Wie nu een tankstation binnenloopt, ziet een compleet andere wereld dan dertig jaar geleden. Frank herinnert het zich goed en weet nog hoe het ooit begon: “Toen ik in deze branche startte, bestond tachtig tot negentig procent van het assortiment uit auto-onderdelen. Eten en drinken was hooguit tien tot twintig procent. Inmiddels is dat precies omgedraaid.”

 

Een grote verandering die Frank destijds initieerde en waarbij zijn ervaring in de supermarktwereld goed van pas kwam. “De onverkoopbare producten hebben plaatsgemaakt voor een assortiment dat beter aansluit op de behoeften; een reden voor Shell om die Fina-stations destijds over te nemen.” Ook introduceerde Frank het Brabantse worstenbroodje bij zijn stations aan de A2.

 

“Gasten vroegen ernaar, dus hebben we dat opgenomen als lokaal artikel. Het liep zo goed dat Shell het later landelijk heeft geïntroduceerd.”

 

De blik vooruit

De toekomst van tankstations staat bol van verandering. Elektrisch laden, alternatieve brandstoffen en het verdwijnen van tabaksverkoop zetten de branche op scherp. “Niet elk station zal dat overleven,” verwacht Frank. “Maar de kern blijft: bemande locaties moeten een reden geven om te stoppen. Dat gaat om een goed assortiment, gastvrijheid en een verzorgde uitstraling. Net als in de horeca: als het er van buiten niet netjes  uitziet, denk je wel twee keer na of je er naar binnen gaat om iets te eten.”

 

Wat kan beter?

Frank is voortdurend bezig met verbeteren. “Ondernemen is 24/7. Je hoeft niet altijd fysiek op locatie te zijn, maar je bent wel altijd aan het kijken: wat kan beter, wat kan slimmer? Overigens bezoek ik alle locaties regelmatig; de kleinere stations vaak eens in de twee weken en de grotere soms wel drie of vier keer per week.

 

Onderweg naar huis – ik moet ongeveer een uurtje rijden – vraag ik mezelf vaak af: wat ging er goed vandaag en wat kan anders? Dat is ondernemen.” Zijn achtergrond in een ondernemersfamilie helpt. Maar de motivatie komt vooral uit het werk zelf. “Het is elke dag een uitdaging. Ik vind het fantastisch om telkens weer te kijken hoe we dingen beter kunnen doen.”

 

Lid van Drive

Naast het runnen van Temko vond Frank het belangrijk zich aan te sluiten bij een brancheorganisatie. Sinds kort is hij lid van Drive Nederland.

 

“Een aantal collega’s die ik via Shell-evenementen leerde kennen, waren al lid. Zij vertelden me hoe waardevol het is om kennis uit te wisselen.” De doorslag gaf de behoefte aan advies en sparring. “Ik had inhoudelijke vragen over contracten. Natuurlijk kun je ergens extern advies inkopen, maar waarom zou je dat doen als je via Drive toegang hebt tot kennis en ervaring van collega-ondernemers?”

 

Leren en verbinden

Frank bezoekt binnenkort zijn eerste bijeenkomst georganiseerd door Drive. “Een mooie gelegenheid om leden te ontmoeten en er staat een interessant thema centraal: het binden en boeien van medewerkers. Dat is voor ons cruciaal.

 

Goede mensen vinden lukt nog wel, maar hoe houd je ze vast? Daar leer je van elkaar.” Die bereidheid om te blijven leren typeert Frank. “Wie denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft, staat al met 1-0 achter. Stilstaan is achteruitgaan. Ondernemen is blijven ontwikkelen, jezelf blijven uitdagen en altijd kijken hoe het beter kan.”