27-10-2025
Alpe d’HuZes: veel meer dan een sportevenement
Lees verder
Geplaatst op: 27-10-2025
ENVIEM opende in juni zijn 400ste TinQ-tankstation in Nederland. Die mijlpaal wilde het bedrijf niet onopgemerkt voorbij laten gaan. “We wilden dat bij zoveel mogelijk Nederlanders onder de aandacht brengen”, zegt Paul Derhaag van ENVIEM. De onderneming bedacht daarvoor een opvallende campagne: de TinQ-400 actie. Daarbij kon een straat 40.000 liter gratis brandstof winnen.
De straat die dat won, was de Vennebroekstraat in Assen. Daar hadden de meeste bewoners, 43, zich als deelnemer aangemeld en de actieposter voor het raam gehangen. De prijsuitreiking vond zondag 22 juni plaats bij TinQ Assen Zwartwatersweg. “Dat station ligt letterlijk om de hoek bij de Vennebroekstraat”, vertelt Paul Derhaag, die bij ENVIEM directeur marketing & business development is. “Daar werd de prijs symbolisch aan de 43 winnaars uitgereikt. Zij kregen een cheque overhandigd waarop stond dat zij winnaar van de TinQ-400 actie waren. Daarnaast kwam een speciale actietankwagen langs om de gewonnen liters af te leveren. Niet letterlijk natuurlijk. De winnaars kunnen hun prijs innen met een speciale tankpas. Daarmee kunnen zij gratis tanken bij TinQ tot hun deel van die 40.000 liter op is.”
“De prijsuitreiking werd gedaan door oud-voetballer Andy van der Meijde en YouTuber René Watzema”, vervolgt Paul. “Ook hadden we voor een Caraïbische drumband gezorgd. Het was heerlijk zonnig weer waardoor er een feestelijke, tropische sfeer ontstond. Heel de straat was uitgelopen. De winnaars waren superblij en uitgelaten en hadden in veel gevallen familie en vrienden uitgenodigd. Er werd gebarbecued; ja, het was een heel gezellig en geslaagd feestje. In de Vennebroekstaat wonen veel mensen die het niet heel breed hebben. Met deze prijs hebben wij 43 huishoudens heel blij kunnen maken daar. Dat gaf wel wat extra’s aan het afsluiten van de actie. Als de prijs in een villawijk was terechtgekomen, had dat toch anders gevoeld.”
De aanleiding van de posteractie, die liep van 8 t/m 20 juni, was de opening van het 400ste TinQ-tankstation in Nederland. Dat station staat aan de Zuiderbreedte in Harderwijk. In juni werd het door TinQ in gebruik genomen. “Inmiddels zijn het er 404”, geeft Paul aan. “Zo groeien we verder door. Daarin zijn we ambitieus. ‘Op naar de 400 stations!’, was een kreet die je vaak bij ons hoorde. Die is veranderd in ‘Op naar de 500 stations!’
Wanneer we die denken te bereiken, kan ik niet zeggen, maar ik kan je wel verzekeren dat we volop gaan voor verdere groei.” Op de vraag of hij tevreden terugkijkt op de TinQ-400 actie zegt Paul: “Nee, tevreden niet. Dat ben ik nooit. Er is altijd ruimte voor verbetering. Geslaagd kan ik de actie wel noemen. Het doel was om breed bekend te maken dat wij 400 tankstations hebben. Als ik naar de resultaten kijk, is dat gelukt.”
ENVIEM ontwikkelde de actie in eigen huis. “Daarvoor is onze marketingafdeling verantwoordelijk”, legt Paul uit. “Als het om opvallende acties gaat, hebben we inmiddels wel een reputatie gevestigd. Denk bijvoorbeeld aan onze verjaardagsactie van drie jaar geleden, toen TinQ 20 jaar bestond en klanten bij wisselende stations een uur konden tanken voor de prijs van 20 jaar geleden. Bij de TinQ-400 actie haalden we onze inspiratie bij een campagne van Mitsubishi uit de jaren ’90. Daarbij kon je een Carisma winnen als je de advertentie uit de krant voor je raam plakte. Ze gaven 80 auto’s weg en overal zag je die advertentie.”
“Die enorme impact had onze posteractie niet”, vertelt Paul verder. “Het is ook een heel andere tijd. Maar desondanks hebben we online, via print en in real life heel veel mensen bereikt. En met de actiecommercial hebben we volgens mij het record verbroken van meeste BN’ers in één reclame. Mitsubishi had toentertijd André van Duin, wij Andy & Melisa, Glenn Helder, DJ La Fuente, René Watzema, Tom Coronel, Jan Lammers, Olaf Mol en Jack Plooij.”