Geplaatst op: 10-06-2025

Verkoopautomaten als extra inkomstenbron

Wat hebben veel grote A-merken gemeen? Dat ze klant zijn bij Jaski Automaten. “Zij zijn al jaren overtuigd van de voordelen van onze verkoopautomaten”, zegt algemeen directeur Marco Brouwer. “Ook bij energiestations en carwashes kunnen automaten voor extra inkomsten zorgen.”

 

“Waaraan herken je een slecht functionerende automaat”, vraagt Marco Brouwer. “Aan de beschadigingen aan de onderkant van de machine”, luidt zijn antwoord. “Als mensen zich afreageren op een verkoopautomaat die het niet doet, is het meestal door er tegenaan te schoppen.” Door consequent te kiezen voor kwaliteit – Jaski levert alleen automaten van de topmerken Crane en SandenVendo en het bieden van snelle service, weet het bedrijf ‘zijn’ automaten grotendeels onbeschadigd te houden. Marco: “Met een landelijke dekking en monteurs in elke regio, lossen we circa 90 procent van de storingen uiterlijk de volgende werkdag op.”

 

Sinds 1959

Jarenlange ervaring in de automatenbranche is een andere belangrijke troef waarover Jaski beschikt. “Het bedrijf is 66 jaar geleden door Jan Jaski opgericht in Loosdrecht”, vertelt commercieel mede- werker Ingeborg Duits. “Al in de jaren ’60 verhuisde hij het bedrijf naar Barneveld. Op deze locatie (aan De Landweer in Barneveld) zitten we sinds 2016.” “Jaski begon met het leveren, vullen en onderhouden van koffieautomaten van Vendo (toen nog zonder de toevoeging ‘Sanden’) en later ook van Crane”, vertelt Marco. “Na verloop van tijd kwamen daar frisdranken, snoep en vers- en diepvriesproducten bij. Begin jaren ’90 kwam ik bij het bedrijf. Ik stelde op een gegeven moment voor om een keuze te maken: óf volledig richten op ingrediënten en fuseren met een groothandel óf ons helemaal concentreren op de techniek en logistiek van verkoopautomaten.”

 

Lange levensduur

De keuze viel op optie 2 en dat legde Jaski Automaten volgens Marco geen windeieren. “Sindsdien hebben we een grote groei doorgemaakt. Als bedrijf hebben we ons gespecialiseerd in de verkoop van food- en non-foodautomaten; we importeren, configureren, installeren, onderhouden, reviseren en herplaatsen die. Sommige van onze automaten gaan al meer dan 25 jaar mee. Als ze helemaal aan het einde van hun levensduur zitten, worden de materialen gerecycled. We leveren automaten aan grote A-merken, maar ook aan onder meer cateraars, boerenbedrijven, hotelketens en kantoren, waaronder die van ASML. In heel Nederland staan tussen de 40- en 50.000 van onze automaten. Met 86 verschillende in ons aanbod hebben we voor elk wat wils. Daarnaast configureren we ze vóór levering precies zoals de klant wenst.”

 

Nieuwe inkomstenbronnen

“Energiestations en carwashes behoren ook tot onze klanten”, geeft Ingeborg aan. “In die twee sectoren zien wij nog veel mogelijkheden tot groei. Daarom stonden we de afgelopen keer ook op de Mobility Energy Expo. Met het afnemen van de vraag naar van fossiele brandstoffen en het verbod over een paar jaar op de verkoop van tabaksproducten, groeit de behoefte aan nieuwe inkomstenbronnen bij energiestations. Daarnaast zie je dat het steeds moeilijker is om personeel te vinden. Automaten bieden de mogelijkheid om 24/7 allerlei producten te verkopen, zowel op onbemande als bemande locaties. Bij die laatsten kun je dan met minder personeel toe. Daarnaast hebben we de techniek in huis, met bijvoorbeeld aan meerdere automaten gekoppelde touchscreens, om complete onbemande automatenshops in te richten.”

 

Laagste TCO in de markt

“Wij zijn ervan overtuigd dat verkoop- automaten bij energiestations een veel belangrijkere rol gaan spelen dan nu nog het geval is”, zegt Marco. “Wij hebben alles in huis om dat te faciliteren. Ondernemers kunnen bij ons automaten kopen, huren of leasen, met of zonder onderhoudscontact. Net wat zij willen. Onze automaten zijn niet de goedkoopste, maar hebben vanwege hun hoge kwaliteit wel de laagste Total Cost of Ownership (TCO) in markt. Onder meer vanwege het lage energieverbruik en de geringe onderhoudskosten. Daarnaast prijzen wij ons gelukkig met het geweldige team dat we hebben. Daarop kunnen onze klanten altijd rekenen.

 

Dit artikel is verschenen in Move On Magazine van april 2025