Zijn entree in de carwashwereld begon met een koude douche omdat concurrenten zijn vergunning  aanvochten bij de rechter. Die stelde Fred Komen echter in het gelijk. Daardoor kon hij drie jaar geleden de giga-grote wasstraat WeWash in Almere openen. Volgens bedrijfsleider Jeroen Wegman is het bedrijf voor zowel klanten als medewerkers een warm bad.

De Noord-Hollandse ondernemer Fred Komen is van het type ‘ik doe het goed of ik doe het niet’. De klanten van WeWash in Almere kunnen daarover meepraten. Het pand, de wasstraat, het 50 plekken tellende stofzuigplein en het terrein eromheen zien er allemaal piekfijn uit. “Maar hoe goed je het ook wilt doen, er blijft altijd ruimte voor verbetering”, zegt hij. “Neem nou onze gevel. Die is uitgevoerd in allerlei blauwtinten en er staat een paar keer in grote letters ‘WeWash’ op. Op een gegeven moment kwamen we erachter dat er nog aardig wat mensen waren die ons pand wel kenden, maar niet associeerden met een autowasstraat. Daarom hebben we er drie maanden geleden een aantal keer het woord ‘carwash’ aan toegevoegd.”

Strategische locatie
Het gebouw van WeWash is ook niet te missen als je aan de westkant van Almere op de rondweg (N702) rijdt. Fred: “We zitten op een zeer strategisch locatie. Vlakbij de op- en afrit van de A6, langs de N702 en naast het drukst bezochte tankstation van Almere (Esso Hogering, red.). Er passeren hier dagelijks 25.000 auto’s. In de komende jaren worden dat er alleen maar meer, want op 5 minuten rijden van hier is een nieuwe wijk gepland met 30.000 woningen, Almere Pampus. Maar ook met het huidige inwoneraantal zijn er nog volop groeikansen voor ons. Onze naamsbekendheid ligt nu op ongeveer 30% in Almere. Dat willen we verder verhogen. ‘Carwash’ op de gevel aanbrengen is een van acties die daaraan moet bijdragen.”

Langste wasstraten
‘Giga-groot’ luidt de omschrijving van WeWash in het begin van dit artikel. Dat grote komt overal tot uiting in het bedrijf. Neem nu de twee met DICO-apparatuur uitgeruste wasstraten. Die zijn beide 70 meter en daarmee de langste van Nederland. “We kozen voor DICO omdat dit merk, na een gedegen technisch onderzoek, als beste uit de bus kwam”, zegt Fred. “Ons bedrijf is bewust ruim opgezet. Het terrein heeft een oppervlakte van 7.500 m² en de benedenverdieping van het gebouw telt 2.900 m². Daardoor is er ruimte voor een derde wasstraat. Ik verwacht dat we binnen drie jaar aan het ‘prijswassen’ zijn in de branche. Volume is dan veel belangrijker is dan de prijs. Een derde wasstraat komt dan goed van pas.”

Liever één keer pijn
“Door de lengte van de wasstraten is er onder andere een langere inweektijd voor de chemie en zijn er meer borstels voor het verwijderen van vuil”, legt Fred uit. “Daardoor zijn onze wasresultaten van een heel hoge kwaliteit. Dat gekoppeld aan onze scherpe tarieven, aanvullende service – waaronder gratis stofzuigen – en algehele kwaliteitsbeleving zorgt voor tevreden en terugkerende klanten. Om dat zo krijgen, waren hoge investeringen nodig, maar ik zeg altijd: liever één keer pijn, dan tien keer jeuk.”

Mond viel open
De dagelijkse leiding van WeWash Almere is in handen van bedrijfsleider Jeroen Wegman. “Ik heb jarenlang in de carwashbranche gewerkt en deed inmiddels wat anders toen ik vorig jaar door Fred benaderd werd”, vertelt hij. “Eigenlijk was ik niet van plan om terug te keren in de branche, maar ik ben toch het gesprek aangegaan. Mijn mond viel open toen ik hier kwam. Zo’n grote en hypermoderne wasstraat had ik nog nooit gezien. Dat maakte mij enthousiast. Per uur kunnen hier maximaal maar liefst 240 auto’s per uur gewassen worden. Dat kom je in Nederland nergens tegen en is ook wereldwijd vrij uniek. Uit allerlei landen komen ze daarom naar onze carwash kijken.”

Uitbreidingsplannen
“Het is mooi om mee te helpen aan de groei van dit bedrijf”, vervolgt Jeroen. “Dat doen we met een team van 11 medewerkers. Omdat de arbeidsvoorwaarden en de faciliteiten voor het personeel hier echt top zijn, is er nauwelijks verloop en hebben we geen tekort aan mensen. Naast het verder finetunen van deze locatie wil Fred in de komende jaren meer carwashes openen. Die uitbreidingsplannen maakten het voor mij extra interessant om terug te keren in de branche; er staat nog veel moois te gebeuren.”