Geplaatst op: 17-07-2025

Ministeriële goedkeuring voor Vissers

De opening van een laadplein is altijd een mooi moment voor een onderneming, maar niet iets waar media massaal voor uitlopen. Tenzij je voor die opening een minister weet te strikken. Vissers Energy Group kreeg dat voor elkaar. Op 24 april mocht dat bedrijf toenmalig minister Barry Madlener verwelkomen bij Esso Vissers Steenakker in Breda en héél véél pers.

 

Media-aandacht

“Ik loop al een tijd je mee, maar dit heb ik zo nooit eerder meegemaakt”, zegt een blij verraste Gerbert Vissers. De CEO van de Group doelt daarmee op de massale media-aandacht voor de opening van die middag. Behalve veel vakpers, zoals Move On Magazine, zijn daar onder anderen ook De Telegraaf en een lokale cameraploeg op afgekomen. Mocht er een tegeltje met een spreuk in het kantoor van Vissers hangen, dan staat daar ongetwijfeld ‘Wie niet waagt, wie niet wint’ op. De woorden ‘durf’ en ‘lef’ vallen regelmatig tijdens de opening en zijn onder meer te horen uit de mond van Madlener. In zijn speech spreekt de minister van Infrastructuur en Waterstaat zijn waardering uit over het feit dat Vissers Energy Group het aandurft om te investeren in laadvoorzieningen (bij inmiddels 28 energiestations) en alternatieve brandstoffen (waaronder HVO en waterstof).

 

Wie niet waagt…

De woorden op dat ‘tegeltje’ liggen ook ten grondslag aan de aanwezigheid deze middag van Barry Madlener in Breda-West. Vissers nam zelf het initiatief om de minister uit te nodigen en die hapte zowaar toe. Hoewel de familie Vissers al meer dan 100 jaar in de brandstoffen zit, lukt het hen dus nog altijd om een ‘grote vis’ te vangen. Het beroep dat de voorouder uitoefende die de familienaam koos, zit blijkbaar nog altijd in de genen van het familiebedrijf. “De minister vindt het erg belangrijk dat automobilisten en vrachtwagenchauffeurs makkelijk en overal kunnen laden”, verklaart een woordvoerder van Vissers Energy Group de komst van Madlener. “Ons nieuwe laadplein ziet hij daarbij als een belangrijke stap om dat te realiseren. Hij ondersteunt initiatieven als deze en wilde daarom graag aanwezig zijn om onze laadfaciliteit feestelijk te openen.”

 

Zes snelladers

Het laadplein bij Esso Vissers Steenakker ligt niet ver van de A16 en bestaat uit zes snelladers die elk een vermogen hebben van 400 kW. Vier van die ‘fastchargers’ zijn bestemd voor personenauto’s en bestelbussen en twee voor vrachtwagens. Het laadplein werd al in maart in gebruik genomen. Het was de bedoeling dat Barry Madlener in die maand de opening zou verrichten. Die moest echter vanwege ziekte afzeggen. Vervolgens werden de oorspronkelijk ’s ochtends geplande openingshandelingen op 24 april vanwege wijzigingen in de agenda van de minister verschoven naar de middag. Rond 15.00 uur is het dan zover als de dienstauto van minister Madlener het terrein van Esso Vissers Steenakker oprijdt. Hij neemt alle tijd om de genodigden en pers toe te spreken, de openingshandeling te verrichten (het doorknippen van een lint samen met Gerbert Vissers) en vragen van de pers te beantwoorden.

 

‘Minister van Waterstof’

In zijn welkomstwoord verspreekt Gerbert Vissers zich en noemt hij Madlener de ‘minister van Infrastructuur en Waterstof’. Dat die titel niet echt bij
hem past, maakt de PVV-politicus later duidelijk op het laadplein. Daar vertrouwt hij de CEO van Vissers Energy Group toe weinig toekomst te zien in waterstof als energiedrager voor het wegverkeer. “In Rhoon is een waterstofstation naast de A15 en daar rijd ik vaak langs, maar ik zie er nooitiemand tanken. Nooit”, merkt de minister op. Gerbert Vissers gaat daar niet echt op in. Zijn Energy Group bouwt immers momenteel een EnergyHub in Venlo waar straks onder meer ook waterstof wordt aangeboden. Begin dit jaar ontving Vissers daar ongeveer 1 miljoen euro subsidie voor vanuit de regeling Subsidie Waterstof in Mobiliteit (SWiM). Het laadplein in Breda-West maakt net als negen andere laadpleinen van Vissers deel uit van het project 21-NL-TG WHEEL, en die zijn weer medegefinancierd door de Europese Unie.

 

Tijdelijke beleidsmaatregel

Dat het lef van Vissers Energy Group om te investeren in duurzame brandstoffen door overheden financieel wordt ondersteund, daar is Gerbert Vissers uiteraard heel blij mee. Minder blij is hij met de tijdelijke beleidsmaatregel verzorgingsplaatsen van de Nederlandse nationale overheid. Die zorgt ervoor
dat twee andere laadpleinen van Vissers op dit moment geen vergunning krijgen om open te gaan. Het gaat om Esso Vissers Raakeind langs de A58 bij Gilze en Esso Vissers Streepland aan de A16 bij Zevenbergschen Hoek. Die zijn volgens Vissers helemaal ready to go, maar de beleidsmaatregel houdt ingebruikname tegen. “Ik ben een ongeduldig man en dat bent u volgens mij ook”, zegt hij daarover tegen de minister. “Daarom mijn vraag: kunnen wij dit vandaag nog oplossen? En andersmorgen?”

 

Niet op vastpinnen

Madlener toont begrip voor de situatie van Vissers. Hij geeft aan te verwachten dat de tijdelijke beleidsmaatregel eind dit jaar wordt vervangen door  nieuw
beleid voor de verzorgingsplaatsen langs de snelweg. Dat zou de weg vrij moeten maken voor ingebruikname van de laadpleinen van Vissers langs de A16 en A58. “Eind dit jaar is wat ik nu verwacht”, zegt de minister. “Maar pin mij daar niet op vast.”